Piesele de schimb sunt afacere in auto

schimbul de ulei, practic, nimeni nu scapa. Iar aceste servicii minime costa intre 60 si 200 de euro, bani care trebuie scosi din buzunar in fiecare an. Sumele cresc insa substantial in situatia in care exista complicatii mecanice. Pentru dealerii si importatorii auto, postvanzarea reprezinta o afacere de zeci de milioane de euro anual. Surse din industrie ne-au declarat ca pentru un importator auto asa-numita parte de "after sales" genereaza in medie 60% din venituri, restul provenind din comis

schimbul de ulei, practic, nimeni nu scapa. Iar aceste servicii minime costa intre 60 si 200 de euro, bani care trebuie scosi din buzunar in fiecare an. Sumele cresc insa substantial in situatia in care exista complicatii mecanice. Pentru dealerii si importatorii auto, postvanzarea reprezinta o afacere de zeci de milioane de euro anual. Surse din industrie ne-au declarat ca pentru un importator auto asa-numita parte de „after sales” genereaza in medie 60% din venituri, restul provenind din comisioanele de vanzare. Procentele generate de „after sales” cresc insa in situatia in care ne referim la marcile de volum. Ponderea vanzarilor de piese si accesorii in veniturile incasate de un importator din segmentul de postvanzare este de 70-80%, restul provenind din manopera de service. „Cea mai mare parte a incasarilor din service se concentreaza la dealeri. Multi aleg insa un service independent dupa iesirea masinii din garantie. Numarul acestora este mult mai mare, iar veniturile lor sunt mai greu de cuantificat”, declara Marius Carp, directorul Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile. El spune ca aceasta structura a veniturilor unui importator este cat se poate de normala. Daca la vanzarea propriu-zisa a unui autoturism marjele practicate sunt mici din cauza concurentei acerbe, nu acelasi lucru se intampla pe partea de „after sales”, unde se pot pune marje ceva mai consistente.
Zeci de milioane de euro din vanzarea de piese de schimb
Cifra de afaceri estimata de grupul Porsche Romania pentru anul 2004 din vanzari de piese si accesorii auto se ridica la peste 30 milioane dolari. Din aceasta suma, 96% este reprezentata de vanzarea de piese, si doar 4% de cea a accesoriilor. „In sase ani, Porsche Romania a vandut piese originale pentru marcile Volkswagen, Skoda, Audi, SEAT si Porsche de peste 92 milioane de euro”, spune Franz Fruehwirth, director general Porsche Romania. O ora de manopera intr-un service auto al uneia din marcile din portofoliul Porsche Romania costa in medie 12,5 euro, iar 96% din comenzile de piese pot fi livrate in maximum 48 de ore. Din totalul veniturilor generate de segmentul „after sales”, manopera ocupa doar 24%. „Numarul mediu de masini care intra in service-urile Porsche Romania, inclusiv reviziile tehnice, este de circa 32 in toata tara. In Bucuresti insa, numarul acestora depaseste 100 la dealerul Audi si Volkswagen Porsche Bucuresti Nord”, spune Franz Fruehwirth.Grupul tiriacAuto, care are in portofoliu marcile Mercedes, Smart, Chrysler, Jeep, Mitsubishi, Land Rover, Jaguar, Ford, Mazda si Hyundai, a inregistrat in anul 2003 venituri de peste 38 milioane de euro din segmentul postvanzare. In 2002 insa, veniturile din „after sales” erau de doar 21 de milioane de euro. „Adaosul mediu practicat pentru piesele de schimb variaza intre 15% si 35%, iar o ora de manopera intr-un service costa intre 14 si 21 euro. Valorile difera in functie de marca autovehiculului”, spune Ana-Maria Mester, Communication Manager la M Car Trading. In service-urile AutoItalia, compania care importa marcile Fiat si Alfa Romeo, costul unei ore de manopera este de 15 euro. Marius Carp considera insa ca dealerii inregistreaza un volum mult mai mare de incasari din segmentul „after sales”. Importatorii nu aloca sume mari segmentului de servicii postvanzare, de acestea ocupandu-se, in general, dealerii. Investitiile dealerilor in complexuri integrate care cuprind, pe langa showroom, o zona dedicata sectiunii postvanzare sunt destul de consistente. Faptul ca sunt vehiculate sume de milioane de euro certifica, intr-un fel, faptul ca postvanzarea este o afacere profitabila. Fiecare dealer este obligat sa faca aceste investitii si sa respecte standardele marcii pe care o reprezinta pentru a primi licenta de lucru de la importator si de la fabrica.Un complex integrat se dimensioneaza, in general, in functie de potentialul pietei din zona unde este construit. Investitia intr-un complex integrat al companiei AutoComo din Constanta, care este dealer AutoItalia, s-a ridicat la 950.000 de euro. „Cel mai mare dealer al AutoItalia detine insa un complex in Bucuresti in care a investit sase milioane de euro”, spune Ionut Gheorghe, Group Communication Manager la AutoItalia. Investitiile dealerilor Porsche Romania in complexuri integrate a depasit in anul 2004 valoarea de 42 milioane de euro, in circa 20 de noi proiecte. Pentru marcile care fac parte din grupul tiriacAuto, valoarea investitiei intr-un complex integrat al unui brand premium poate ajunge pana la trei milioane de euro.