Privite de pe plaiurile mioritice, actiunile vedeta ale burselor straine par la fel ca stelele de pe bolta: stralucitoare, insa inaccesibile. Ambele adjective sunt doar pe jumatate adevarate. Nu toate actiunile sunt permanent stralucitoare, caci scaderi ale cursului inregistreaza, cel putin din cand in cand, orice titlu, indiferent de piata pe care este listat.
In al doilea rand, actiunile companiilor straine nu sunt chiar inaccesibile romanilor. Intr-adevar, sunt mai scumpe decat Alro sau Asirom, si mult mai greu de achizitionat decat acestea, dar nu imposibil. Deocamdata, cumpararea unor titluri ca Nokia, Microsoft sau Gillette se poate face numai cu acordul Bancii Nationale a Romaniei sau, in cursul unei excursii in afara tarii, prin deschiderea unui depozit in valuta la o banca straina.
O data realizat acest lucru, deschiderea unui cont la o agentie de brokeraj care opereaza pe o bursa europeana sau americana este o formalitate simpla.
Exista mai multe firme straine care pregatesc infiintarea in Romania a unor agentii de brokeraj destinate intermedierii investitiilor romanesti pe pietele de capital internationale, fara a mai fi nevoie de avizul BNR sau de o calatorie peste granita.
Daca macar una dintre aceste intentii se va materializa este foarte posibil ca speculatiile cu actiuni sa devina un „sport” national. Aceasta, nu numai datorita randamentului – uneori uluitor – al titlurilor listate la Londra sau pe Wall Street, ci si din cauza ca informatiile despre aceste companii sunt mult mai usor de obtinut decat cele referitoare la societatile romanesti. Toate firmele listate pe pietele internationale de prim rang au site-uri pe Internet in care sunt publicate informatii si date actualizate. Astfel, ordinele de vanzare sau cumparare de actiuni pot fi date in cunostinta de cauza. Dincolo de aceste informatii, alegerea momentului pentru lansarea ordinelor, ca si alegerea actiunilor raman, desigur, probleme de fler si perspicacitate.     

Un campion al Internetului
Inovativa, expansiva, agresiva – asa ar putea fi definita Cisco Systems. Firma este considerata, alaturi de Microsoft si Intel, una dintre navele-amiral ale industriei americane high-tech.
Cisco, creata in 1984, a crescut, in decurs de 14 ani, ajungand a treia companie ca marime si importanta intre cele cotate pe NASDAQ – bursa americana tehnologica sau de computere, cum mai e cunoscuta. Valoarea ei la bursa a ajuns, intre timp, mai mare decat a unor bine cunoscute concerne cum sunt General Motors, Boeing sau AT&T. Astazi, Cisco este lider mondial in echipament pentru retele de calculatoare. Fara produsele firmei Cisco n-ar fi fost posibila actuala dezvoltare a web-ului si a Internetului. 80% din tehnologia de baza a Internetului provine din casa Cisco.
Succesul viitor al firmei este strans legat de cel al retelei Internet. Si tocmai de succesul Internetului si de faptul ca aici se afla una dintre cele mai mari posibilitati de dezvoltare nu se-ndoieste nici un analist bursier. Numarul de legaturi la Internet e apreciat la aproximativ 50 de milioane; pana in anul 2001, analistii cei mai pesimisti estimeaza o triplare a numarului de legaturi. Deja, in anul care a trecut, au fost desfacute prin retea marfuri in valoare de 11 miliarde dolari. Pornind de la comanda unei pizza, cumparatul unei carti sau a ultimului album muzical, pana la configurarea unui calculator personal sau a masinii favorite, posibilitatile comertului electronic sunt, practic, nelimitate, expertii asteptandu-se, in urmatorii trei ani, la o crestere de 20 (douazeci!) de ori a volumului comertului prin Internet.
Evolutia actiunii in ultimii ani a fost fabuloasa. Prezenta la bursa din anul 1990, actiunea Cisco a crescut de atunci cu 87 de procente anual. Altfel spus, cine a cumparat acum opt ani actiuni Cisco in valoare de 8.000 de dolari este azi milionar.
In concluzie, Cisco Systems este o actiune prin care actionarul poate profita din plin de dezvoltarea Internetului. Chiar daca in cadrul acestei branse oscilatiile sunt destul de mari, riscurile la actiunile Cisco sunt – comparate cu majoritatea actiunilor Internet – estimabile si reduse.

O stea urca pe cerul elitei
calculatoarelor
Dell Computer a fost infiintata in anul 1984 de Michael Dell. Si povestea acestui succes incepe, ca si aceea a firmelor Apple, Cisco Systems sau Microsoft, intr-un garaj. Actualmente, Michael Dell este coproprietarul uneia dintre cele mai mari producatoare de calculatoare din lume, cu o rata de crestere la care concurenta nu poate decat sa viseze.
Cresterea continua a concernului se datoreaza conceptului lui Michael Dell de „productie la cerere”. Dell nu produce calculatoare pe care sa le tina in stoc. Doar dupa comanda clientului, un computer intra in productie.
Avantajul: stocurile la Dell sunt foarte reduse. Prin vanzarea directa, fara nici un intermediar, Dell este in continuare in situatia de a avea costuri de productie foarte mici.
Bursa s-a aratat oarecum dezamagita de ultimul raport trimestrial al firmei. Castigul pe actiune a crescut cu 65 la suta, dar aceasta nu este suficient dupa parerea unor analisti. Un caz de megalomanie? Cu siguranta! O crestere a cifrei de afaceri cu 51% si a castigului cu 65% este, in bransa producatorilor de calculatoare, o stacheta pe care celelalte firme nici nu viseaza s-o atinga. Cu acest rezultat, Dell creste de trei ori mai rapid decat piata.
In mod normal, nu se pot obtine, an de an, asemenea rezultate. Dar acest lucru nu este nici macar necesar; chiar cu o crestere redusa la jumatate, Dell ar fi fruntasa pe bransa. Tinand cont de dinamismul sectorului, actiunea este recomandata doar investitorilor care pot suporta o pierdere temporara. Mult mai importante decat seismele trecatoare sunt insa perspectivele de durata, si acelea iti taie rasuflarea.

Kroger – o companie la superlativ
Kroger este o companie deosebita, dar aproape necunoscuta in Europa.
Totul a inceput in Cincinatti, unde Barney Kroger si-a deschis primul magazin. Cu primele castiguri, Kroger s-a apucat sa se extinda. Pe langa asta, a fost primul vanzator de alimente care a integrat brutaria in magazin. In 1902, Kroger detinea deja 40 de magazine, pentru ca, 50 de ani mai tarziu, sa depaseasca cifra magica de vanzari in valoare de un miliard de dolari.
Cele mai mari achizitii ale companiei au avut loc in anii ‘80 si ‘90: in 1983 a preluat concurentul direct, Dillon Companies, in 1985, M&M Supermarkets, iar acum cateva luni, si lantul de supermagazine Fred Meyer, cu toate cele 800 de filiale ale sale, pentru 13 miliarde dolari.
Kroger are, la ora actuala, 210.000 de angajati si investeste de ani buni pentru a ramane in expansiune. Telul managementului concernului american este deschiderea a o suta de filiale noi anual. Pe langa aceasta, se urmareste in continuare reducerea cheltuielilor. De exemplu, prin achizitia lui Fred Meyer s-a reusit o reducere a costurilor de peste 220 milioane dolari.
De ani de zile, actiunea Kroger este constant crescatoare, si asta la nivelul deosebit de ridicat de pe Wall Street. Perioade de respiro mai indelungate nu pot fi gasite in cursul acestei actiuni. Cu o crestere medie anuala de 30% in ultimii zece ani, cu bilantul deosebit de solid si managementul de invidiat, actiunea Kroger nu poate cunoaste, in mod normal, decat o directie in urmatorii ani – in sus. Actiunea poate fi cumparata intre timp si la bursele germane, dar, datorita volumului de tranzactii mult mai mare, e mai indicat a fi cumparata de la New York.

Pe ringul de pe Wall Street, multinationalele dau proba de anduranta
R8, prezentate de o multime de companii, au adus miscare si la bursa americana. Rezultatele ultimelor luni n-au totusi o importanta hotaratoare. Pentru evolutia cursului pe parcursul mai multor ani, hotaratoare ramane dezvoltarea generala si durabila a unei firme.
Exxon – intotdeauna gata de o surpriza pozitivar
Lee R. Raymond, unul dintre conducatorii companiei, a anuntat un castig cu peste 9% mai mare decat asteptarile analistilor. r
Rezultatul a mai evidentiat inca o data ce echipa capabila se afla la conducerea acestui gigant petrolier. Castigul ultimului an a fost de 7,41 miliarde dolari. Cel mai mare concern petrolier mondial a produs furori, in ultimele saptamani, prin fuziunea cu concurentul Mobil. Pentru actionarii acestui concern, sfatul este ca intotdeauna: „Cumparati, pastrati, profitati de evolutia actiunii!”r
PepsiCo – in continua cresterer
Producatorul de bauturi racoritoare PepsiCo este in continuare in crestere. Firma fiica, Tropicana, tocmai l-a achizitionat pe producatorul spaniol Alimentos del Valle. Prin aceasta masura, PepsiCo isi intareste pozitia in sudul Europei. Pentru conducerea concernului, Spania reprezinta una dintre cele mai importante piete din lume. Afacerile celui de-al doilea concern mondial de bauturi racoritoare merg foarte bine. r
Castigul realizat anul trecut a depasit doua miliarde dolari. Nimeni nu se indoieste ca actionarii PepsiCo se vor numara si in viitor printre castigatori in ringul bursei.r
General Electric – r
promisiuni onorater
Concernul american General Electric a indeplinit asteptarile Wall Street-ului. Castigul net realizat a atins 9,3 miliarde dolari, fiind cel mai mare din istoria concernului. Vanzarile au depasit magica cifra de 100 miliarde dolari. r
Concernul, care produce cam tot ce ne putem imagina in materie de electronica, de la becuri la motoare de avioane, are cele mai bune conditii pentru noi recorduri si in 1999. Deosebit de profitabil s-a dovedit sectorul financiar, GE Capital, care a contribuit cu un castig de 3,8 miliarde dolari la rezultatul concernului. In toate domeniile de activitate – carti de credit, asigurari, finantari de automobile – GE Capital a reusit cresteri puternice. Putini investitori isi pot permite sa nu includa in propriul portofoliu aceasta actiune.r
Coca-Cola, o noua moda?r
Cine nu cunoaste acest concern, cel mai mare producator de bauturi ra-coritoare din lume? Putini stiu insa ca ultimele planuri ale firmei contin lansarea unei colectii de moda si de imbracaminte sport. Concernul Atlanta vrea sa produca si sa desfaca, prin firmele asociate, in lumea intreaga, noile produse. Coca-Cola a acordat deja licente pentru peste 10.000 de articole, in mai mult de 40 de tari. Pentru cel mai mare producator de bauturi racoritoare din lume, care stapaneste aproape jumatate din piata mondiala, semaforul Bursei e in continuare pe verde.r
Gilette – in continua cresterer
In fiecare zi, peste 1,2 miliarde de oameni din intreaga lume folosesc diferite produse ale companiei Gilette. In ultimii ani, concernul a introdus pe piata peste 20 de articole noi. Si sansele de viitor sunt deosebite. In cele mai importante zece piete mondiale actuale traieste doar 17% din populatia globului. Aproape doua treimi din vanzarile companiei sunt realizate actualmente in aceste tari. Dupa ce anul trecut a stat sub semnul noii baterii Duracell si a noului sistem de ras Mash3, in acest an, o noua periuta de dinti, Oral B, va face furori. Ea va fi lansata in aceasta luna, pe piata americana.r
Datorita noilor produse si a managementului deosebit, sub conducerea lui A. M. Zein, perspectivele companiei sunt cum nu se poate mai roz. Investitorii n-au decat sa se bucure.r
Warner Lambert – castig recordr
Anul 1998 va intra, cu siguranta, in istoria companiei Warner Lambert. Concernul farmaceutic a inregistrat noi recorduri, atat la desfaceri, cat si la castig. Vanzarile au crescut cu peste 25%, la peste 10 miliarde dolari, iar castigul si-a luat zborul, crescand cu peste 44%, la 1,3 miliarde dolari. Cresterea se datoreaza in principal sectorului farmaceutic. Aici, preparatul impotriva colesterolului, Liptor, este cel mai profitabil medicament al companiei, aducand o cifra de afaceri de 2,2 miliarde dolari, dublu fata de anul trecut. Dar nici sectorul bunurilor de consum n-a avut rezultate neglijabile, realizand vanzari de 2,7 miliarde dolari. Pe baza pozitiei deosebite, atat in sectorul farmaceutic, cat si in cel al bunurilor de consum, Warner Lambert este o achizitie potrivita pentru oricine cauta un titlu in domeniul sanatatii.r
Microsoft – un nou splitr
Marsul triumfal al lui Microsoft continua. De la infiintarea sa, in anul 1975, compania lui Bill Gates inregistreaza succes dupa succes. Actualmente, Microsoft are peste 27.000 de angajati si realizeaza, la o cifra de afaceri de peste 18 miliarde dolari, un castig de peste 7 miliarde. In ultimul trimestru din 1998, asteptarile Bursei au fost depasite cu 24 de procente, Microsoft explicand rezultatele deosebite prin afacerile dinaintea Craciunului, care au evoluat deosebit de favorabil. Nici in urmatorii ani nu se intrevede o incetinire a cresterii; la urma urmei, peste 90% din calculatoarele personale se vand cu sistem de operare de la Microsoft. Alta veste favorabila este splitul, 2 la 1, anuntat pentru 29 martie. r
Dupa acest al optulea split de la prima notare a actiunii in anul 1986, vor fi nu mai putin de 5 miliarde de actiuni Microsoft pe piata. Cine a apucat la distributie 100 de actiuni pentru 2.800 de dolari, va avea, dupa split, nu mai putin de 14.400 de actiuni, cu o valoare de peste 1,2 milioane dolari. r
Singura pata la orizont o reprezinta procesul intentat companiei de catre comisia americana antimonopol, proces in care Microsoft n-a facut o figura prea fericita. tr