Zece ani. Atat ii trebuie unui om pentru a deveni un bun pilot, adica pentru a se simti in avion „ca pestele in apa”. Pentru cel care ajunge la acest nivel, nu prea mai exista cale de intoarcere.
Daca reuseste sa treaca examenul de admitere la Academia Fortelor Aeriene Henri Coanda din Brasov, in conditiile in care concurenta este de sapte-opt candidati pe un loc, in primii patru ani el isi desavarseste pregatirea teoretica. Anul cinci este dedicat in exclusivitate pilotajului desi studentul face in fiecare an doua-trei luni de practica iar zborurile propriu-zise se desfasoara la Scoala de Aplicatie pentru Aviatia Militara Aurel Vlaicu de la Boboc (Buzau). La sfarsitul anului patru, viitorul pilot primeste gradul de sublocotenent. Punctul culminant al perioadei de studii este obtinerea brevetului de pilot, eveniment ce are loc la terminarea anului cinci. Brevetul se primeste dupa un anumit numar de ore de zbor numar care poate varia de la o promotie la alta la sfarsitul carora candidatul trebuie sa promoveze un examen cu o componenta teoretica si una practica. Aceasta consta in verificarea urmatoarelor elemente: decolare, aterizare, tur de pista, zbor in urcare, zbor orizontal etc.
„Daca ti se asigura 150 de ore de zbor, brevetezi cu 150; daca ti se asigura 80 de ore, brevetezi cu 80. Daca conditiile meteorologice sunt vitrege, brevetezi in tur de pista, in loc de exercitiu de lupta. Bineinteles ca un pilot cu 80 ore de zbor este mai slab pregatit decat cel cu 150 de ore”, afirma Petrisor Chibulcuteanu, locotenent-comandor la Scoala de Aplicatie. Dupa obtinerea brevetului, pilotul va fi automat repartizat la o unitate, toti pilotii fiind astfel integrati in sistem. Repartitia se face pe baza unei medii intre: media celor patru ani de la Academie, nota de la examenul de brevetare si nota de la examenul de licenta.
Pana acum doi ani situatia era alta. Academia nu exista si intreaga pregatire se facea la Boboc. „Ultimii piloti care au terminat aici au constituit promotia 1998 si ei, zece la numar, au facut 100 de ore intr-un an, obtinand brevet de pilot clasa III. Cu alte cuvinte, sunt capabili sa conduca actiuni de lupta ziua, in conditii meteo normale”, declara dl Chibulcuteanu. Dupa brevetare, proaspetii piloti s-au dus la Bacau, sa se pregateasca timp de un an pe avioane de tip Lancer, si apoi au fost repartizati la diverse unitati.
Abia dupa doi ani de la brevetare, pilotul avanseaza la gradul de locotenent. Practic, el o ia de la inceput, in unitatea la care a fost repartizat, pregatindu-se sa devina un adevarat pilot de lupta. Aceasta pregatire poate dura intre cinci si zece ani, la sfarsitul ei pilotul fiind apt sa execute cele mai dificile manevre, in orice conditii meteo.
Perfectionarea este esentiala
Etapa urmatoare este promovarea la gradul de capitan si apoi de maior. Pentru aceasta, el trebuie sa urmeze cursuri de perfectionare, care se tin tot la Scoala de Aplicatie. Accesul la unul dintre cursurile platite de Ministerul Apararii Nationale este conditionat de indeplinirea anumitor conditii si de trecerea unui examen. De exemplu, ca sa poata primi grad de maior, pilotul trebuie sa urmeze cursul de comandant de patrula.
Insa orice ofiter care doreste o cariera adevarata in domeniul militar trebuie sa se inscrie la Academia de Inalte Studii Militare din Bucuresti. Pentru a putea da concurs la Academie, trebuie sa indeplineasca anumite conditii: sa aiba minimum noua ani vechime si sa fi absolvit cursul de comandant de escadrila. Dupa terminarea studiilor la Academie, el va ocupa cel putin o functie de locotenent-colonel.
Aceasta este traiectoria teoretica a unui pilot de cariera.
Realitatea este mult mai dura. Numarul pilotilor scade de la an la an. Motivul principal? Lipsa fondurilor necesare pentru pregatirea lor, mai exact pentru achizitionarea si intretinerea avioanelor. In momentul de fata, la Scoala de Aviatie sunt utilizate aeronave din Cehia, unele dintre ele fabricate acum cativa zeci de ani, urmand ca, in viitorul apropiat, din dotare sa faca parte si avioane romanesti de tip IAR.
Unitatile de aviatie se afla langa sate izolate
In 1998, au absolvit cele trei sectii ale Academiei (Arma aviatie personal navigant, Arma aviatie personal nenavigant si Arma radiolocatie) 123 de militari. In 1999, numarul absolventilor s-a redus la 72, pentru ca anul acesta cifra lor sa fie de 35. Pentru examenul din toamna sunt scoase la concurs doar 35 de locuri, nici macar unul dintre ele nefiind alocat Armei aviatie-personal navigant.
Mai mult, pilotii vorbesc despre o iminenta restructurare a Armatei restructurare ce inseamna de fapt disponibilizare sperand ca motivul sa fie apropiata aderare la fortele NATO. In conditiile in care multi dintre ei sunt singurii din familie care au un salariu, viitorul lor nu este roz.
Mai trebuie precizat faptul ca un pilot este in permanenta verificat, atat din punct de vedere medical, cat si profesional. Din doi in doi ani, el da un examen de licenta, iar dupa o perioada mai mare de intrerupere in care nu a zburat este din nou supus verificarilor si antrenamentelor. In ceea ce priveste ultima chestiune, antrenamentele si perfectionarile constituie laitmotivul carierei de pilot. „De exemplu, pentru a putea zbura pe avioane de lupta de tip lancer, pilotul are nevoie de minimum 100 de ore de zbor pe avioane cu reactie. Ca sa zbori pe un avion superior, cum este cel supersonic, trebuie sa ai brevetul de pilot, sa fii ofiter si sa ai un anumit numar de ore pe avioane subsonice”, precizeaza dl Chibulcuteanu, care are 1.050 de ore de zbor si de 17 ani este instructor la Scoala de Aplicatie. In acest timp, a instruit 30 de piloti.
Pe langa toate acestea, riscul ca pilotul sa devina inapt din punct de vedere medical si sa nu-si mai poata practica meseria este enorm. Ghinionistului care ajunge in aceasta situatie i se va gasi un post in cadrul personalului nenavigant se va ocupa de intretinerea avioanelor, de planificarea zborurilor sau de pregatirea teoretica a pilotilor.
De asemenea, mai trebuie mentionat ca norocosul admis la Academie trebuie sa semneze un contract prin care se obliga sa lucreze zece ani pentru Armata, dupa terminarea studiilor. In cazul in care doreste sa iasa din structurile militare inainte de expirarea contractului, va trebui sa ramburseze o parte din banii cheltuiti cu pregatirea lui. Exista si posibilitatea de a gasi o firma care doreste in mod special sa il angajeze si care va achita Armatei suma pe care pilotul o datoreaza.
Un alt element care sporeste gradul de dificultate a acestei meserii este faptul ca toate unitatile de profil sunt amplasate la distante mari de orase, in colturi uitate de lume. Intr-un caz fericit, pilotul este obligat sa faca zilnic naveta. Adesea insa, el va fi nevoit sa se mute impreuna cu familia intr-una dintre coloniile cladite ad-hoc langa unitatile militare. Lucru pe care nu multe sotii sunt dispuse sa il accepte.
Insa, pe langa aceste riscuri, profesia de pilot militar presupune un venit decent si un loc de munca sigur.
Calitatile pilotului ideal
· Sa fie perfect sanatos, dar mai ales sa vada foarte bine
· Sa aiba putere de concentrare
· Sa aiba capacitate de distribuire a atentiei
· Sa aiba capacitate de orientare in spatiu
· Sa aiba capacitatea de a suporta efortul fizic
· Sa stie sa se descurce in situatii critice
· Sa poata lua o decizie rapid
· Sa nu se crispeze in timpul zborului
· Un bun pilot de lupta are o agresivitate ridicata
Toate aceste aptitudini sunt determinate pe baza testelor psihologice si practice.
Etapele carierei
· sustinerea examenului la Academia Fortelor Aeriene (Brasov)
· in ultimul an, sustinerea examenului pentru obtinerea brevetului de pilot la Scoala de Aplicatie pentru Aviatia Militara (Boboc, Buzau) si obtinerea gradului de sublocotenentr
specializare pe un anumit tip de avion la unitatea la care a fost repartizat pilotul si, dupa doi ani de la brevetare, obtinerea gradului de locotenentr
pentru avansare la grade superioare sunt necesare cursuri de perfectionare, accesul fiind restrictionat prin concursr
ultima etapa este examenul la Academia de Inalte Studii Militare (Bucuresti), in urma absolvirii acestei Academii avand acces la o functie de conducere.r