Uneori, a pilota un avion printre nori poate fi asemănător cu a conduce o mașină când afară e ceață. În plus, norii pot fi un pericol extrem de mare pentru piloți, avioane și pasageri. Nori precum Cumulonimbus constituie un pericol direct pentru aeronave, în vreme ce alte tipuri de nori nu au niciun efect asupra zborului.
Avioanele zboară, de obicei, deasupra plafonului de nori deoarece, cu cât se înalță mai sus, cu atât aerul se rarefiază și zborul devine mai ușor. Există, însă anumiți nori, pe care piloții avioanelor îi ocolesc, chiar dacă pot părea inofensivi. Un pilot de linie a explicat de ce zborul aeronavelor prin acești nori ar putea fi periculos.
De ce avioanele sar în sus și în jos și ne zgâlțâie puternic când zboară printre nori? Turbulențele severe pot deteriora avionul și ne pun viața în pericol?
Într-o postare pe Instagram, pilotul Pilotnesho a dat răspunsul la aceste întrebări. El spune că piloții țin cont de anumite tipuri de nor atunci când ajung sus, în aer, pentru a ține aparatele și pasagerii în siguranță.
Acești nori pot produce vânturi lineare puternice! Pot dăuna avionului
„Dacă este un nor Cumulonimbus, care este un nor dens, înalt, asociat cu furtuni și instabilitate atmosferică, atunci există riscul unor daune grave aduse avionului. Acești nori pot produce ploi torențiale de natură convectivă și vânturi lineare puternice, care pot dăuna aparatului”, scrie el.
„Există alte tipuri de nori prin care se poate zbura cu ușurință, fără a provoca celebrele turbulențe”, adaugă Pilotnesho.
„Piloții încercă întotdeauna să evite anumite tipuri de nori pentru siguranța și confortul pasagerilor, folosind un radar meteo”, explică el.
Norii de tip Cumulonimbus, vinovați de prăbușirea unui avioan Air France în 2009
Chiar și avioanele mari evită norii de tip Cumulonimbus. Se bănuiește că aceștia au fost responsabili pentru prăbușirea zborului Air France 447 în 2009. Norii Cumulonimbus sunt asociați cu vreme severă, de la ploi abundente la curenți ascendenți puternici și curenți descendenți, până la tornade. Pot forma inclusiv furtuni de zăpadă însoțite de fulgere, tunete și ninsori. Norii Cumulonimbus sunt mai frecvenți în zonele tropicale.
Interacțiunea dintre curenții ascendenți puternici și curenții descendenți puternici cauzează un efect potențial mortal, numit ”forfecarea vântului”, și turbulențe severe în interiorul norului, generând un potențial pericol și pentru cele mai puternice avioane
Deși în cazul unor turbulențe pasagerii trec prin momente groaznice, se pare că acestea nu sunt foarte periculoase. Ele nu compromit siguranța reală a aeronavei, deoarece aeronavele sunt proiectate să reziste la condiții extreme, iar piloții sunt bine instruiți pentru a naviga în turbulențe.