Atunci când Dan Brown a lansat ultimul său roman,  „The Lost simbol” („Simbolul pierdut”), s-a oferit o adevărată demonstraţie a ceea ce înseamnă comerţul online.

Pe Amazon.com cartea s-a vândut, în primele zile, în mai multe copii digitale pentru e-reader-ele Kindle decât în formatul pe hârtie. Acest lucru a fost văzut ca o schimbare majoră în industria publicisticii, însă cu riscuri destul de mari.

La doar 24 de ore de la lansarea în formatul digital, copiile cărţii au putut fi descărcate gratuit de pe site-urile de file-sharing, ca Rapidshare sau BitTorrent. În câteva zile au fost astfel piratate peste 100.000 de exemplare.

Piratarea cărţilor digitale explodează

În acest fel piratarea digitală, atât de întâlnită la muzică şi filme, a început să se extindă şi la cărţile digitale. Având în vedere că device-uri ca Kindle sau Sony Reader sunt din ce în ce mai întâlnite, experţii din domeniu sunt de părere că problema va căpăta dimensiuni şi mai mari. Acest lucru este susţinut şi de date exacte. Vânzările de cărţi digitale în al doilea trimestru din 2009 au ajuns la 37 milioane de dolari, e trei ori mai mult faţă de acceaşi perioadă din 2008, potrivit Asociaţiei Editorilor din America.

„Este corect dacă spunem că piratarea cărţilor digitale explodează”, a declarat Albert Greco, expert în industria publicisticii şi profesor al Fordham University.

Din acest motiv editorii din întreaga lume se feresc să vorbească despre această problemă de teamă că ar putea impulsiona acest fenomen. „Pirateria este o problemă serioasă pentru editori”, a declarat Hachette Book Group. Compania care publică cărţile din seria „Twilight” de Stephenie Meyer consideră că „protecţia drepturilor de autor este de o importanţă capitală”.

Autorii sunt şi ei foarte îngrijoraţi 

„Aş fi foarte îngrijorat dacă aş fi Stephen King sau James Patterson şi aş lansa un volum care să devina bestseller deoarece m-aş gândi cât de uşor este de piratat în varianta sa digitală”, a declarat romancierul şi poetul Sherman Alexie. „În lumea liberă a Internetului ideea de proprietate artistică se pierde. Asta mă sperie”, a mai adăugat acesta.

Unii editori încearcă să minimalizeze furtul online prin lansarea ediţiei digitale abia la câteva săptămâni după apariţia cărţii pe piaţă. Compania Simon & Schuster a făcut acest lucru, recent, cu romanul „Under the Dome” al lui Stephen King.

SURSA: CNN