Vanzarile de produse audio in Romania se cifreaza la aproximativ 30.000.000 de bucati pe an. Dintre acestea, 10% reprezinta piata legala si 90% reprezinta piata pirat.
Din totalul pietei legale, 95% o reprezinta vanzarile de casete audio, restul fiind CD-uri. „In anul 1998, muzica romaneasca vanduta pe casete a fost de 35% din total, in timp ce pe CD-uri a fost de numai 10%”, se arata in raportul realizat de UPFR.
Din cele 27 milioane de produse-pirat, circa 85% au fost casete, iar 15% CD-uri. Oferta produselor pirat cuprinde atat in cazul casetelor, cat si al CD-urilor, numai 10% muzica romaneasca, restul fiind straina. Valoarea vanzarilor de casete audio si CD-uri estimata de UPFR pe anul 1998 este de 337 miliarde lei, respectiv 196 miliarde lei.
Concurentii principali de pe piata legala sunt Zone Records (licentiat Poligram), Intercont Music (licentiat NAXOS), Media Services (licentiat Sony), Alma Artex (licentiat Warner Music), Roton, Electrcord, Nova Music (licentiat BMG) si Transglobal. Pe langa acestia exista o asa-zisa „piata gri”, care cuprinde in special muzica populara. Autorii isi scot un numar de casete pe care le distribuie in zona in care isi desfasoara activitatea.
Ponderea vanzarilor difera foarte mult pe zone geografice, in functie de puterea de cumparare, canalele de distributie existente, mentalitatea consumatorilor si, nu in ultimul rand, de influenta canalelor media locale (radiouri, televiziuni si publicatii locale). Astfel, situatia vanzarilor Intercont Music pe anul 1998 este destul de relevanta, ea fiind cu precadere rezultatul actiunii factorilor economici majori. „In zona de vest si de sud a tarii s-au concentrat 60 de procente din nivelul vanzarilor noastre pe anul 1998, fata de 10% in est, restul fiind egal distribuit in zona de nord si centru”, ne-a declarat Albertino Craiciu, director de marketing la Intercont Music.
Ponderea vanzarilor casei de discuri Electrecord pe zone geografice nu difera prea mult: 40% in Muntenia si Oltenia, 25% in Transilvania, 15% in Banat si cate 10% in Dobrogea si Moldova. Cifra de afaceri pentru anul 1998 a firmei Electrecord a fost de aproximativ 7 miliarde lei. „Productia proprie este formata din casete audio MC si compact discuri CD, cu o pondere in cadrul productiei totale de 38% si respectiv 48%, diferenta de 14% reprezentand prestari servicii si vanzari licente”, ne-a declarat Cornelia Andreescu, directorul general al Electrecord. Dintre casetele audio vandute, 46% au fost imprimate cu muzica populara, 23% cu muzica usoara, 3% cu muzica culta, iar 28% cu literatura. In ceea ce priveste CD-urile vandute, 50% sunt de muzica populara, 27% muzica usoara si 23% muzica culta.
Fenomenul pirateriei audio este prezent in intreaga lume, insa lupta impotriva sa este o realitate, iar unitatea de actiune intre producatori, organisme vamale si politie duce la inabusirea flagelului. Piratii au gasit in Romania un teren fertil, astfel incat si-au infipt adanc radacinile. „Bulgaria a fost si ramane la ora actuala principala producatoare de produse pirat din lume. 99% din CD-urile pirat prezente in Romania sunt de provenienta din Bulgaria”, subliniaza Catalin Muraru, presedintele Roton.
Piratarea casetelor audio este mult mai simpla. Acestea sunt inregistrate cu mijloace proprii, iar copertile originale sunt copiate, dupa care marfa ajunge pe piata cu mult sub pretul producatorului autorizat.
Casele de discuri depun eforturi uriase pentru a tine pasul cu evolutia pietei. Astfel, mijloacele de promovare la locul vanzarii au cunoscut noi dimensiuni de la un an la altul, ajungandu-se de la clasicele rafturi la suporturi moderne ce permit interactiunea cu clientul. „Investitiile in display-urile interactive (jukebox-uri) nu sunt deloc de neglijat, ele contribuind decisiv la orientarea clientului in procesul de cumparare”, precizeaza directorul de marketing de la Intercont Music.
Promovarea unor noi formatii romanesti, majoritatea foarte tinere, constituie un element tot mai frecvent intalnit la casele de discuri autohtone. Se mizeaza foarte mult pe noul val, generatia MTV, publicul tinta constituindu-l in special tinerii intre 15-25 de ani. „Actualmente, formatiile tinere romanesti reprezinta intre 45% si 50% din totalul ofertei de muzica existenta pe piata noastra muzicala”, a conchis Albertino Craiciu.
Produsele piratate au preturi atragatoare
Promovarea poate fi deseori franata, in cazul caselor de discuri, de firmele pirat. Astfel, decizia de cumparare a unui produs pirat poate fi motivata de mai multi factori. Principalul factor atractiv sunt preturile (de doua-trei ori mai mici), la o calitate apropiata de produsul original. Amintim ca pretul de fabrica al unui CD este de maximum 1 USD, iar piratii il vand detailistilor cu 2 USD. Pe langa aceste probleme care afecteaza in mod direct producatorii sau importatorii, modul in care actioneaza piratii loveste puternic in situatia financiara a celor dintai. Dupa ce casa de discuri munceste pentru a scoate un album si cheltuieste bani cu campania promotionala, urmeaza reactia publicului. In acest timp, piratii se intreaba: Are sau nu are succes albumul respectiv? Daca are, piata va fi imediat invadata cu produsele respective. Cu alte cuvinte, piratii nu vand decat ce este cautat, restul reprezinta o gaura mare in bugetele caselor de discuri.

Vanzari legale de casete audio si CD-uri pe cap de locuitor
(bucati)
Tara    Casete    CD-uri
    audio
Bulgaria    0,09    0,01
Cehia    0,55    0,50
Germania    0,33    2,33
Polonia    0,56    0,20
Romania    0,23    0,01
Ungaria    0,51    0,35

Aurelian Buliga