Trecerea televiziunilor la noile grile de programe a marcat consolidarea pozitiei de lider a postului Pro TV in orasele cu peste 200.000 de locuitori (urbanul mare). Sondajele de audienta furnizate de compania AGB Data Research arata ca, atat in februarie, cat si in luna martie, cota de piata inregistrata de Pro TV in intervalul de maxima audienta (orele 19 – 23) a avut aceeasi valoare: 24%. Pentru Pro TV nici nu s-a simtit in sondaje trecerea de la vechea grila la cea noua. Faptul este confirmat si de cotele de piata masurate pe durata unei zile: 22% in februarie si 21,7% in martie.
Absenta unor fluctuatii la trecerea de la o grila la alta dovedeste coerenta si soliditatea strategiei de programe. Conform sondajelor, televiziunea din Bd. Pache Protopopescu nu mai pare amenintata de „eterna” sa rivala, Antena 1. In prime time, aceasta a inregistrat in luna martie o usoara crestere de 1,6 procente fata de februarie, explicabila prin reaparitia productiilor proprii consacrate: Academia Vedetelor, Strada Diverstis etc. Dar cresterea nu este convingatoare. In masuratorile de-a lungul unei zile, cota de vizionare a Antenei 1 a batut pasul pe loc: 17,5% in februarie si 17,8% in martie. In esenta, grila Antenei 1, axata pe productii proprii, programate in prime time, a cunoscut o singura mare noutate: „Vecinii” (Adriana Trandafir).
Noua grila a cunoscut si mutari surprinzatoare (Gong Show miercuri seara, de exemplu), care si-au pus amprenta pe cota de vizionare. Daca mai adaugam plecarea brusca a „Brigazii mobile” care, oricat de „penala” emisiune era, facea rating, si tensiunile din echipa Observatorului soldate cu demisii, putem spune ca pe parcursul lunii martie grila Antenei a traversat o perioada de acomodare.
Pe parcursul lunii martie, in prime time, Prima TV s-a apropiat la 2,4 procente de cota de piata a canalului TV Romania 1. Asta in orasele cu peste 200.000 de locuitori. In Bucuresti insa, cota de piata in prime time a Primei TV a fost de 12,8%, in timp ce TV Romania 1 a inregistrat 11 procente. Diferenta este confirmata si in luna februarie, cand Prima TV a obtinut 12,1%, iar principalul canal al televiziunii publice a facut o cota de vizionare de 11,2%.
Prima TV „a luat fata” televiziunii publice in Bucuresti. Si pentru ca tot am ajuns pe malurile Dambovitei, sa notam, pentru intervalul de maxima audienta, cotele de piata ale fruntaselor pe luna trecuta: Pro TV cu 25,2% si Antena 1 cu 21,7%. Aceasta din urma a inregistrat cea mai mare crestere in piata bucuresteana: de la o cota de 18,9% in februarie, a ajuns la 21,7% in martie.
Cele trei televiziuni nou venite in peisaj au inregistrat in Bucuresti, in luna amintita mai sus, urmatoarele cote de piata pe prime time: B1 TV – 3,1%, OTV – 2,9% si Realitatea TV – 0,7%. Sondajele pe Bucuresti arata mult mai clar pozitiile dominante ale Pro TV si Antena 1, zona de mijloc a „clasamentului” reprezentata de Prima TV, TV Romania 1, Acasa TV si restul de piata foarte faramitata. In total, 11 televiziuni pentru bucuresteni. (O numaratoare utila, ca sa ne mai minunam inca odata cat de multe posturi TV avem.)
Desi Tele 7 abc a difuzat filme romanesti si rusesti, fapt care ar fi presupus o sporire a interesului telespectatorilor in prime-time, cota sa de piata in Bucuresti a scazut de la 3,6% in februarie la 1,8% in martie. Aceeasi scadere se observa si in mediul urbanul mare, tot in prime time: de la 2,5% la 1,6%.
Suprematia Pro TV pe parcursul lunii martie este confirmata si de ratingul obtinut de principalul sau program de stiri. Mai mult, in topul celor mai vizionate programe difuzate in cursul lunii martie, din zece locuri, nu mai putin de opt sunt ocupate de emisiunile si filmele care au rulat pe Pro TV. Chiar si filmul „Greu de ucis”, care a fost difuzat si redifuzat de alte televiziuni pana la plictiseala, a obtinut un rating grozav, de 15,6%. Capitolul la care Pro TV este invincibil continua sa fie autopromovarea. Am putea spune ca promo-urile sunt mai bine facute decat emisiunile insesi.
Dar cum aratau sondajele de audienta in mediul urbanul mare in urma cu un an? In luna martie 2001, in prime time, Pro TV avea o cota de piata de 26,3%, cu 2,9 procente mai mare decat cea din martie 2002. Antena 1 avea 22,9%. Comparatia cu martie a.c. arata o scadere de 1,5 procente. TV Romania 1 inregistra in martie 2001 o cota de piata de 16,2%. Cum am amintit mai sus, luna trecuta a avut 13,7%, o scadere de 2,5 procente. Aceste comparatii arata clar ca aparitia noilor posturi – OTV, Realitatea TV si B1 TV – si cresterea ofertei de programe a televiziunilor prin cablu au condus la erodarea cotelor de piata ale marilor televiziuni. Inca o dovada a aglomeratiei ce se inregistreaza pe piata romaneasca de televiziune.
Cotele de piata* ale posturilor de televiziune (orele 19 – 23)
Masurare electronica (peoplemeter) in orase cu o populatie mai mare de 200.000 de locuitori, inclusiv Bucurestiul.
*) Reprezinta raportul procentual dintre numarul de telespectatori ai unui canal TV, intr-un interval orar considerat, si numarul total de telespectatori (de pe toate canalele TV) din acelasi interval orar.
Vacanta Mare la Pro TV Pro TV 20,8
Radeti cu oameni ca noi Pro TV 19,4
Surprize, surprize TV Romania 1 17,3
Greu de ucis (film) Pro TV 15,6
Stirile Pro TV (ora 17; 25.03) Pro TV 15,4
Commando Pro TV 15,2
Din dragoste Antena 1 15,1
Stirile Pro TV (ora 19; 12.03) Pro TV 15
Misiune pentru presedinte Pro TV 14,9
BD la munte si la mare Pro TV 14,8
**) Reprezinta numarul mediu de telespectatori in fiecare minut al intervalului orar analizat, prezenti pe canalul respectiv, raportat la universul populatiei in care s-a efectuat masuratoarea (orase cu peste 200.000 locuitori).