Denissa Voicu, studentă
Un loc dintr-o zonă încă pitorească a Bucureștiului poate fi transformat într-un spațiu de întâlnire între oameni și pasiunile lor. Ideea ar contribui la dezvoltarea culturii locale și la descoperirea de noi modalități de petrecere a timpului. S-ar putea crea astfel și o emblemă a zonei respective.
Prezentarea afacerii
Spațiul se întinde pe trei nivele (două existente, demisol și parter înalt, al treilea, podul, trebuie transformat în mansardă), unde vor avea loc:
cursuri de dezvoltare personală din domeniul cultural, ținute de tineri artiști, profesori (pictură, fotografie, design vestimentar, modă, istoria artei etc.);
sală de expoziții, vernisaje, conferințe, seminarii, alte evenimente;
ceainărie unde, în primul rând, se pot dezbate idei, descoperi pasiuni și lega prietenii. Tot aici se pot organiza spectacole de teatru alternativ, teatru-lectură, se pot răsfoi cărți, reviste, pe fundal muzical. Bineînțeles, se vor putea degusta diferite feluri de ceai, băuturi din fructe, prăjituri homemade.
Serviciul și piața
Cursurile pot dura între 4 și 6 săptămâni și se vor finaliza cu prezentarea lucrărilor sau proiectelor într-o mică expoziție. Vor fi cursuri de inițiere și de aprofundare pentru copii, adolescenți sau adulți. Pe lângă expozițiile cursanților, pot avea loc și unele temporare, cu diferite teme, dar și lansări de carte, miniconferințe, prezentări de eseuri, proiecte etc.
Ceainăria nu va fi doar un loc unde cineva vine să bea un ceai, ci un loc unde vor putea fi schimbate idei și cărți. În afară de ceai și prăjituri homemade, se pot servi limonade, băuturi din fructe, non-alcoolice, eventual înghețată. Un loc bun pentru deschiderea ceainăriei în Capitală ar fi pe cheiul Dâmboviței, între podul Mihai Bravu și podul Timpuri Noi, o zonă care s-a dezvoltat foarte mult în ultimii zece ani și ar putea exista planuri de amenajare a Dâmboviței, așa cum există la Timișoara, spre exemplu, pe malul Begăi. În zonă, deocamdată, nu există alte ceainării concurente, dar există altfel de entități cu care se poate colabora: Atelierul de producție, Teatrul Aproape, clădiri de birouri și trei facultăți particulare: Dimitrie Cantemir, Nicolae Titulescu și Titu Maiorescu. Piața ceainăriilor este în creștere. Deși au apărut multe în ultimii ani în București, nu s-a atins deocamdată pragul maxim. Clienți pot fi, în primul rând, studenți și tineri artiști, dar și persoane din alte categorii, scopul fiind și unul de educare, inclusiv de antreprenoriat social. Furnizori pot fi producători de profil, vor distribui produsele la început cu plata la livrare. Cu timpul se pot obține termene mai mari la plată, pe baza bunelor relații. La început, vor fi doar distribuitori de ceaiuri, fructe, miere, prăjituri, iar cu timpul se pot încheia alte parteneriate.
Personal, organizare, management
Pentru ceainărie sunt necesari doi angajați și o femeie de serviciu, costul lunar cu salariile ridicându-se la 5.000 de lei brut. Pentru sala de expoziții se poate lucra cu voluntari la început, iar pentru cursuri se pot încheia colaborări cu persoane fizice autorizate sau cu contracte pentru drepturi de autor. Dacă are cunoștințe în domeniu, proprietarul se poate ocupa de achiziții, contabilitate, zona administrativă, iar pentru relații publice, marketing și publicitate poate apela la tineri profesioniști în domeniu. Demersurile de comunicare ar trebui să includă acțiuni pe facebook, un site al ceainăriei, linkuri pe site-urile colaboratorilor, parteneriate cu edituri, școli, facultăți, informări trimise la radio, TV, reviste de artă, publicații străine, realizarea de pliante, fluturași.
Buget start-up
Dacă spațiul există deja, o investiție inițială ar trebui să acopere: cheltuieli mobilier, veselă, aparatură electrocasnică, instalație sonoră, reclamă, stoc inițial: circa 12.000 de euro
Bugetul lunar va include:
Venituri din vânzari: 10 mese x 4 locuri x 25 lei (consumația medie/zi) = 1.000 lei/zi = 30.000 lei/lună
Cheltuieli: chirie – 4.000 lei, salarii – 5.000 lei, utilități – 2.000 lei, stoc materii prime – 10.000 lei, consumabile – 1.000 lei, amortizare investiție – 1.000 lei, cheltuieli reclamă – 2.000 lei,
Profit brut: 5.000 lei
Alte investiții ulterioare pot viza transformarea unui pod în mansardă (circa 30.000 euro) și amenajarea trotuarului și spațiului verde din fața ceainăriei (circa 5.000 euro).