Plângerile despre serviciile digitale pot fi trimise către Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM). Le va rezolva în 90 de zile. Dacă situația este mai complicată, termenul poate fi prelungit cu încă 90 de zile. Anunțul ANCOM nu privește doar serviciile de telefonie mobilă, ci și serviciile de internet, televiziune etc.
ANCOM rezolvă problemele românilor în 90 de zile
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a anunțat că plângerile despre serviciile digitale pot fi trimise către ea. ANCOM se ocupă de aceste plângeri și le rezolvă în 90 de zile. Doar dacă situația este mai complicată, termenul poate fi prelungit cu încă 90 de zile.
Oricine, fie persoană fizică, juridică, organizație sau asociație, care crede că un furnizor de servicii digitale nu își respectă obligațiile, poate face o plângere la ANCOM. Aceasta se face conform Deciziei nr. 335/2024, care a intrat în vigoare după ce a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 644/05.07.2024. Plângerile se pot trimite la ANCOM printr-un formular online special pentru servicii digitale.
ANCOM primește, analizează, răspunde și, dacă este necesar, redirecționează plângerile acceptate către coordonatorii serviciilor digitale din alte țări. Acest lucru se face conform art. 53 din Regulamentul privind serviciile digitale. Dacă plângerea îndeplinește cerințele necesare, ANCOM poate începe o investigație, mai ales dacă furnizorul de servicii intermediare are sediul principal sau reprezentantul legal în România. Termenul pentru rezolvarea plângerilor este de 90 de zile, dar poate fi prelungit cu încă 90 de zile în cazuri complexe.
Plângerile pot fi trimise către această adresă.
Ce se întâmpla dacă furnizorul de servicii intermediare este din străinătate?
Dacă furnizorul de servicii intermediare are sediul în altă țară din Uniunea Europeană (UE), sau dacă reprezentantul său legal nu este în România, plângerea va fi gestionată de coordonatorul serviciilor digitale din acea țară. ANCOM va facilita comunicarea dintre părți.
Responsabilitatea principală pentru rezolvarea inițială a plângerilor revine furnizorilor de servicii, care trebuie să aibă măsuri organizatorice pentru a respecta Regulamentul privind serviciile digitale. Coordonatorii serviciilor digitale trebuie să acționeze atunci când sunt semnalate încălcări grave ale Regulamentului.
Despre eliminarea conținutului ilegal online
Dacă ai o plângere privind eliminarea conținutului ilegal online, cum ar fi produse, servicii, site-uri sau informații, trebuie să știi că ANCOM nu decide dacă un conținut este ilegal (cu excepția cazurilor în care este autoritatea relevantă pentru acel domeniu). Rezolvarea plângerilor legate de conținut ilegal este responsabilitatea altor autorități sau instituții publice care supraveghează anumite domenii, conform legilor care reglementează activitatea lor (așa cum sunt definite în Legea nr. 50/2024).
Dacă ANCOM primește plângeri despre conținut ilegal online, acestea vor fi folosite doar pentru statistici și identificarea tendințelor. ANCOM va îndruma petenții să se adreseze furnizorului de servicii intermediare și va explica obligațiile acestuia conform Regulamentului privind serviciile digitale. ANCOM va indica autoritatea sau instituția publică care ar putea fi responsabilă de problema reclamată, dacă aceasta poate fi identificată.
De exemplu, ANCOM este autoritatea de supraveghere și control în domeniile reglementate de Hotărârea Guvernului nr. 740/2016 privind echipamentele radio și Hotărârea Guvernului nr. 487/2016 privind compatibilitatea electromagnetică.
Unde puteți afla mai multe detalii?
Pentru a ajuta oamenii, ANCOM a creat o secțiune pe InfoCentrul ANCOM, unde a explicat într-un limbaj accesibil toate informațiile despre Regulamentul privind serviciile digitale în România. Aici sunt detaliate obligațiile furnizorilor de servicii intermediare și prevederile legislative europene. ANCOM a descris pașii pe care utilizatorii trebuie să-i urmeze pentru a raporta conținut ilegal, restricțiile privind conținutul și drepturile utilizatorilor.
Secțiunea include informații despre cine este vizat de noile reguli, ce sunt platformele online foarte mari și motoarele de căutare foarte mari, restricțiile referitoare la conținut sau conturi, detalii despre produsele sau serviciile vândute online, comunicările publicitare și altele.
Scopul Regulamentului privind serviciile digitale este de a crea un mediu online sigur și transparent. Acesta asigură o protecție mai bună pentru minori și interzice publicitatea bazată pe crearea de profiluri. Cere platformelor online să aibă termeni și condiții clare și să cunoască identitatea reală a comercianților.
Regulamentul oferă metode simple pentru a raporta conținuturi, produse sau servicii ilegale pe platformele online. ANCOM, ca și coordonator național, se asigură că utilizatorii din România vor beneficia de aceste măsuri. Regulamentul include:
- o modalitate ușoară de a raporta conținuturi, bunuri sau servicii ilegale;
- transparență în publicitate;
- interzicerea unor tipuri de publicitate direcționată, cum ar fi cele care folosesc date sensibile sau datele minorilor;
- obligația platformelor de a proiecta servicii care nu înșală sau manipulează utilizatorii;
- termeni și condiții simplificate pentru utilizarea serviciilor.