Acesta va fi un război care va avea ca rezultat prețuri mai mari pentru toți și nu se va sfârși niciodată și nici nu va convinge consumatorii europeni să cumpere mai multe mașini americane, scrie o analiză publicată de Wired.

Președintele Donald Trump vrea ca americanii să cumpere mai puține mașini europene, iar europenii să cumpere mai multe mașini americane. Pentru a-și vedea visul, Donald Trump a spus că noile tarife pentru companiile din UE „se vor aplica siguranță”.

Cele pe care le-a anunțat pentru Mexic și Canada au fost suspendate deocamdată. Amenințarea sa cu tarife de 25% asupra, printre altele, importurilor de mașini din UE ar putea declanșa un război comercial auto.

De ce planul lui Trump de a face mașinile europene mai scumpe are un defect toxic

Reacția pieței la acest lucru a fost previzibilă: acțiunile producătorului auto european au scăzut. Stellantis și Volkswagen au scăzut cu 6,8, respectiv 5,6%. Volvo a scăzut cu 6,5%, în timp ce Mercedes Benz, BMW și Porsche au pierdut între 3,6 și 4,3%.

Donald Trump a cerut ca toate companiile auto din străinătate să producă de acum înainte în Statele Unite, aparent ignorând faptul că, începând cu anii 1990, milioane de mașini au fost produse în America de mărci europene, în special de cele germane.

Volkswagen a declarat anul trecut că investește 10 miliarde de dolari în SUA, împărțiți între uzina sa din Chattanooga, Tennessee și o societate în comun cu producătorul de vehicule electrice Rivian. Pe de altă parte, Carolina de Sud are cea mai mare fabrică de asamblare BMW din lume: a produs 396.000 de automobile acolo anul trecut și a avut un succes atât de mare în 30 de ani încât CEO-ul BMW, Oliver Zipse, a primit recent un premiu de la guvernatorul republican al statului.

De asemenea, impunerea tarifelor la mașinile europene nu va sprijini planurile lui Trump ca producătorii auto americani să vândă mai multe mașini în Europa, spun experții. Michael Kirkegaard crede că aplicarea unor tarife mari pentru orice parte a industriei auto ar putea duce la creșterea prețurilor la nivel global.

„Aceasta este o industrie care are lanțuri de aprovizionare foarte, foarte lungi”, spune Kirkegaard.

„Impunerea unor tarife suplimentare asupra industriei auto ar perturba grav acele lanțuri de aprovizionare”, adaugă el.

Donald Trump are dreptate în privința unui dezechilibru

Cu toate acestea, Trump are dreptate în privința unui dezechilibru în ceea ce privește vânzările de mașini între Europa și SUA. În prezent, UE percepe un tarif de 10% la importurile de mașini, în timp ce SUA impune 2,5%. SUA este principala destinație de export pentru mașinile fabricate în UE.

În 2023, producătorii auto europeni au exportat în SUA vehicule și componente în valoare de 58 de miliarde de dolari, reprezentând 20% din valoarea totală a exporturilor de automobile ale UE și susținând aproape 14 milioane de locuri de muncă europene.

Din cauza dependenței mai mari de vânzările din SUA, Volkswagen, Volvo și Stellantis sunt cele mai amenințate de armamentul tarifar al lui Trump.

Amenințarea lui Trump, de a face mașinile europene importate mult mai puțin competitive față de alternativele americane, ar putea afecta vânzările de mașini, forțând producătorii auto să reducă investițiile la nivel global. Acest lucru ar putea duce la eliminarea forței de muncă sau la închiderea fabricilor în SUA.

Altă veste proastă pentru Donald Trump

Nici consumatorii europeni nu vor cumpăra mai multe mașini americane prea curând pentru că nu sunt încântați de mașinile fabricate în SUA, în special de cele pe benzină. În timp ce SUV-urile reprezintă acum jumătate din totalul vânzărilor de mașini europene (aceste SUV-uri sunt mai mici decât cele fabricate în SUA), acestea sunt fabricate în principal în UE, deoarece consumatorii europeni preferă mașinile cu motor cu combustie internă (ICE) construite în UE.

Aceste modele construite în UE sunt în general mai sigure decât mașinile construite în SUA din cauza standardelor UE de siguranță mai exigente și, din cauza reglementărilor mai stricte privind emisiile, tind să aibă și motoare mai curate. Mașinile ICE din Europa tind să fie mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil, făcându-le mai ieftine de rulat.

Decizia de anulare a politicilor lui Biden privind vehiculele electrice ar putea stimula vânzările de mașini pe benzină în SUA, dar o mare parte din restul lumii se transformă în electricitate și, în anii următori, producătorii de automobile americani vor găsi o piață secătuită, indiferent dacă Trump impune sau nu tarife la importurile europene.