China deține o cotă uimitoare de 79% din capacitatea globală de producție a bateriilor litiu-ion, devansând SUA cu 6%. Ungaria se află acum pe locul al treilea, cu 4%, și își propune să îi depășească în curând pe americani, a explicat Peter Szijjarto, în timpul vizitei sale în China.
Cu 36 de fabrici deja construite, în construcție sau planificate, cuvintele sale nu sunt o laudă inutilă, transmite BBC.
Guvernul lui Viktor Orban se laudă cu „deschiderea către Est”
Când vine vorba de menținerea unor legături economice puternice cu Rusia, Budapesta își atrage critici considerabile. Mai importante din punct de vedere economic sunt însă legăturile tot mai strânse cu China și Coreea de Sud. Vehiculele electrice reprezintă piatra de temelie a acestui impuls și, pentru prima dată, Ungaria atrage invidia colegilor din UE, mai degrabă decât aprobarea acestora.
Până în această vară, vor exista 17 zboruri pe săptămână între Budapesta și orașele chinezești. În 2023, China a devenit cel mai mare investitor în Ungaria, cu 10,7 miliarde de euro.
Privind spre sud din turnul Marii Biserici Reformate din Debrecen se pot observa construcții pentru fabrica chineză CATL. Cel mai mare producător de baterii din lume are un punct de sprijin important în estul Ungariei.
Până anul trecut, floarea-soarelui și rapița colorau peisajul în verde și galben. Acum au răsărit și fabrica chineză de folii separatoare SemCorp și fabrica chineză de catozi EcoPro.
Treceți pe lângă șantierul noii fabrici BMW complet electrice din Debrecen și veți găsi un alt producător chinez de baterii, Eve Energy.
Între timp, buldozerele din sudul Ungariei decopertează solul pe un teren de 300 de hectare pentru a-l pregăti pentru o „gigafabrică” chineză pentru automobilele electrice BYD.
Fabrici sud-coreene și japoneze au început deja să producă aici baterii sau componente de baterii.
„Ungaria se află în centrul Europei și în imediata apropiere a celor mai mari jucători industriali din industria auto”, spune Noemi Sidlo de la divizia maghiară a CATL.
Autoritățile locale și naționale au fost dornice să ajute
Guvernul Fidesz al lui Viktor Orban s-a dat peste cap pentru a atrage investiții chinezești, promițând CATL 800 de milioane de euro sub formă de stimulente fiscale și sprijin pentru infrastructură pentru a încheia afacerea – mai mult de 10% din investiția de 7,3 miliarde de euro.
Dacă la acestea se adaugă și investițiile chinezești într-o cale ferată de mare viteză destinată să lege Europa Centrală de porturile Salonic și Pireu, entuziasmul Budapestei pentru investițiile chinezești este și mai clar.
Sentimentul pare să fie reciproc. Când președintele chinez Xi Jinping va veni în Europa în luna mai, va vizita doar trei țări – Franța, Serbia și Ungaria.