În ciuda perspectivelor incerte ale economiei, Mike Costache are încredere în industria de lux şi pariază pe două domenii care nu au vreo legătură cu afacerile sale de până acum: bijuteriile şi dulciurile premium.
Mă aflam într-un château de prin 1670, la Geneva, cu unul dintre clienţii companiei Netjets, pe care o reprezint în România. Întâmplător, în timpul discuţiei noastre, am gustat dintr-o ciocolată aflată pe masă. În clipa următoare, descopeream gustul unui nou business: un produs premium, pe care pot să-l aduc în România, îşi aminteşte Mike Costache, românul de 31 de ani cunoscut în mediul nostru de afaceri pentru mărcile de lux pe care le reprezintă (Maserati, Netjets, Sunseeker, PrivatSea, Segway) şi activitatea sa filantropică.
Însă, în contextul crizei care se resimte până şi în industria luxului, un antreprenor şi-ar pune serioase semne de întrebare cu privire la profitabilitatea lansării unei afaceri într-un domeniu care îi este cvasinecunoscut. Nu şi Mike Costache. Pentru a înţelege ce-l motivează, trebuie mai întâi să cunoşti principiile de business ce i-au asigurat succesul în România, ţară în care a copilărit, dar pe care a părăsit-o la 11 ani, când familia sa a emigrat în Israel, şi ulterior în Statele Unite ale Americii.
Încă din timpul studiilor la Universitatea Pepperdine din Malibu, Los Angeles, Mike Costache a înţeles cât este de important să dispui de o reţea de contacte şi să abordezi fiecare întâlnire ca pe o oportunitate. La care s-a adăugat ideea de a investi în brandul personal. Împreună, toate acestea au reprezentat temelia businessului său cu mărci de lux în România, care s-a transformat, în timp, într-o afacere la nivel regional. Astfel, Costache a trecut automobilele Maserati, iahturile Sunseeker şi avioanele private Netjets pe lista de cumpărături a celor mai bogaţi români.
„Mă bazez pe mine însumi, pe brandul meu şi contacte mele pentru a construi succesul unei mărci de lux. Eu nu vând lux, ci creez relaţii cu oameni care îşi doresc ceva exclusivist“, spune el. Practic, pentru lansarea unei noi afaceri în sectorul ciocolateriei nu a trebuit să plătească taxe costisitoare de franciză, ci doar să găsească un brand de renume în portofoliile cunoştinţelor lui. „Ştiam din 2009 că voi intra în domeniul dulciurilor.
Când e criză, populaţia consumă multe lucruri în mai mică măsură, dar asta nu se aplică neapărat la bunuri alimentare, la o ciocolată sau la o îngheţată bună. Stând acasă, să vadă un film închiriat, în loc să meargă la mall, la shopping şi la cinema, oamenii au şansa să substituie experienţa de a ieşi cu ceva mai bun pentru consumul propriu“, explică Costache.
Investiţia în bijuterii John Hardy
Nu doar sectorul dulciurilor i-a atras atenţia pentru un nou business, ci şi acela al bijuteriilor, în care îşi propune să lanseze faimoasa marcă John Hardy. „Mulţi spun că piaţa luxului va suferi anul viitor, împreună cu toate celelalte industrii, dar eu mă bazez pe faptul că oamenii tot trebuie să cumpere cadouri pentru cununii, zile onomastice sau aniversări“, spune Costache. El intenţionează să le expună la magazinul de ceasuri şi bijuterii Vendôme, aflat în incinta hotelului Radisson, apoi într-o locaţie de la hotelul Marriott şi la Cocor Luxury Store, începând cu 2010, când magazinul va fi deschis publicului.
„10% din profitul net obţinut din vânzările celor două mărci de lux va fi donat de mine şi de producătorii bijuteriilor fundaţiei Blue Heron“, explică Mike Costache. Pentru lansarea lor, el pregăteşte un bal caritabil de Sf. Valentin, fondurile colectate urmând să revină, de asemenea, fundaţiei. Evenimentul îi va oferi şi word-of-mouth-ul necesar lansării celor două mărci de lux în comunitatea sa de prieteni şi parteneri de afaceri.
Însă, problemele economice nu îi aduc lui Mike doar oportunităţi, ci şi o reducere a vânzărilor pe segmentul automobilelor de lux, probabil la jumătate faţă de anul precedent, când a livrat 41 de maşini în zece luni. În ceea ce priveşte NetJets, compania de avioane private a lui Warren Buffett, pe care Costache o reprezintă în România, el se aşteaptă ca oamenii din top business să-i solicite în continuare serviciile, pentru că este o soluţie ce oferă timp suplimentar pentru gestionarea afacerilor. În 2008, NetJets a înregistrat în medie 1,4 zboruri pe zi către şi dinspre România, în creştere cu 300% faţă de 2007. Primele cinci destinaţii pentru clienţii din ţara noastră sunt Praga, Geneva, Nisa, Kiev şi Milano.
Cât despre dificilul an 2009, Mike ştie cu precizie ce este de făcut. „Cred că anul acesta trebuie să luăm decizii raţionale, să păstrăm crema angajaţilor şi să gândim pozitiv. Numai prin investiţii poate o piaţă sau o ţară să crească. Acum este timpul să iasă la iveală antreprenorul adevărat şi să dispară speculatorii care au indus informaţii false în piaţă“, conchide Mike Costache.
«Mulţi membri ai familiei Şuţu au fost senatori, miniştri sau ambasadori. Visul meu este să ajung, până la 40 de ani, ambasador al Americii la Bucureşti.»
Mike Costache, descendent al familiei Şuţu
«Acum este timpul potrivit pentru a investi, deşi călătorim printr-o ceaţă mai densă decât aceea din timpul crizei din 2000.»
Mike Costache, country manager, Maserati
Legile lui Mike
• Nu subestima puterea networkingului! Omul de afaceri a reuşit, în ultimii ani, să adune peste 4.000 de personalităţi şi oameni de afaceri în reţeaua sa de cunoştinţe: parteneri de afaceri, clienţi, prieteni.
• Construieşte-ţi brandul personal! Mike Costache îşi gestionează propriul PR şi nu neagă faptul că articolele din mass-media l-au ajutat foarte mult în afaceri.
• Identifică potenţialul de business din fiecare întâlnire! Ideea românului de a colabora cu brandul auto de lux s-a concretizat în urma unei întâlniri, în decembrie 2005, cu Dante Stein, vicepreşedinte şi cofondator al AutoItalia Group. A ajuns atunci să semneze un contract pentru Maserati şi Segway.
Luxul în cifre
• 127 este numărul de automobile marca Maserati importate de Autoitalia în România din 2003 până în prezent. Dintre acestea, 91 de unităţi au fost vândute de la începutul colaborării cu Mike Costache.
• 20 de vehicule Segway au fost vândute de Autoitalia, importatorul oficial al mărcii, în ultimii trei ani. Cumpărătorii sunt în principal pasionaţii de golf care au ales să le folosească pe post de golfmobil, managerii unor fabrici întinse pe spaţii mari, dar şi agenţii de publicitate.
• 2008 este anul parteneriatului cu PrivatSea, dar şi al vânzării unui iaht Sunseeker în valoare de 900.000 de euro. Mike Costache reprezintă pe piaţa locală distribuitorul LZ Yachting, specializat în comercializarea ambarcaţiunilor de lux Sunseeker.