Oferta de privatizare a SNP Petrom va fi lansata in cateva zile. Inainte de finalizarea strategiei de privatizare, nume sonore din industria petroliera mondiala au vizitat Bucurestiul pentru a "spiona" felul in care se va privatiza Petrom, dar si care sunt planurile potentialilor contracandidati.Intors din Statele Unite, ministrul economiei, Dan Ioan Popescu, a scos din maneca mai multe carti castigatoare pentru Petrom: Chevron Texaco, BP Amoco sau ExxonMobil. Daca ar fi sa dam crezare celor spu
Oferta de privatizare a SNP Petrom va fi lansata in cateva zile. Inainte de finalizarea strategiei de privatizare, nume sonore din industria petroliera mondiala au vizitat Bucurestiul pentru a „spiona” felul in care se va privatiza Petrom, dar si care sunt planurile potentialilor contracandidati.
Intors din Statele Unite, ministrul economiei, Dan Ioan Popescu, a scos din maneca mai multe carti castigatoare pentru Petrom: Chevron Texaco, BP Amoco sau ExxonMobil. Daca ar fi sa dam crezare celor spuse de Dan Ioan Popescu, cele mai mari companii petroliere pe plan mondial ar urma sa participe la privatizarea Petrom. Cu atat mai mult cu cat ministrul economiei din Romania a sugerat companiilor mentionate ca statul roman nu agreeaza o privatizare a SNP cu o companie din Rusia, mai precis Lukoil. Popescu se teme de un potential monopol al Lukoil in Balcani, lucru adevarat daca ne gandim ca gigantul rus planuieste ss preia atat Petrom, cat si Mol din Ungaria si Pancevo din Serbia. „Nu vad de ce ar deranja autoritatile romane faptul ca Lukoil face mai multe preluari in regiune. In afara de Romania, noi mai avem deja o rafinarie in Bulgaria si una in Ucraina”, spune Vagit Alekperov, presedintele Lukoil. Practic, planurile miliardarului rus se refera la realizarea unui sistem integrat pe toata zona Balcanilor. Anul trecut, Lukoil a ratat preluarea companiei nationale de petrol Hellenic Petroleum, dupa anularea unei licitatii pe care o castigase. „Lukoil are suficient de multi bani pentru a prelua capacitati de rafinare din Balcani, asa ca nu inteleg teama domnului Popescu de a vinde Petrom unei companii rusesti. In definitiv, statul rus mai detine doar 7% din Lukoil. Daca vrea, ii trimitem lista cu actionarii”, spune Alekperov, iritat de atitudinea guvernantilor romani. Lukoil nu este interesata de zacamintele Petrom „care se gasesc intr-un stadiu final de exploatare”. Rusii vor mai degraba o extindere, pentru a detine o cota importanta pe piata de desfacere a produselor petroliere in zona.
Cel mai interesat de preluarea Petrom pare sa fie British Petroleum – Amoco. Byron E. Grote, director financiar si de investitii al BP, spune ca grupul americano-britanic ar fi interesat de rafinariile SNP, dar nu si de zacaminte. Amoco are deja o experienta ratata in Romania, dupa ce a explorat in zadar doua perimetre concesionate de la ANRM. „Nu uitati ca noi am vandut recent aproape toate benzinariile din Europa Centrala. Cumparatorul celor 313 statii BP si Aral a fost OMV”, spune Grote. El crede ca, tinand cont de expunerea pe distributie pe care BP o are in zona Balcanica si Turcia, rafinariile Petrom ar putea reprezenta totusi o buna investitie.
ChevronTexaco si Conoco Philips, in schimb, ar fi interesate sa preia exploatarile din Romania si activitatea de explorare. Chevron, de exemplu, pare mai interesata sa dezvolte divizia de uleiuri pe marca Texaco si mai putin de distributie si rafinare. „Discutam cu Halliburton un parteneriat prin care sa propunem statului roman sa ne vanda doar partile din Petrom de care suntem interesati”, spun surse de la divizia britanica a Chevron. In aceste conditii, Grote nu exclude un consortiu cu Chevron si Halliburton. Petrom si divizia de carburanti pentru aeronave AIR BP au infiintat deja o companie pentru fabricarea de kerosen la Petrobrazi pentru avioanele NATO. Asa s-ar explica pozitia autoritatilor romane in favoarea companiilor americane, stiut fiind ca alianta nu se va aproviziona cu combustibili de la producatori pe care nu-i controleaza.
Puternic sprijinit de Adrian Nastase si Silvio Berlusconi, grupul ENI, prezent in Romania prin benzinariile AGIP, conditioneaza preluarea Petrom de demararea constructiei conductei Constanta – Omisaly, cu prelungire la Trieste. In plus, ENI nu a mai facut in ultimii ani nici o preluare in aceasta zona.
Ministrul economiei, Dan Ioan Popescu, spune ca, in prezent, varianta optima de privatizare este vanzarea unui pachet de 30-40% din actiunile Petrom, cu o majorare ulterioara de capital pana la 51%, prin aport de numerar al investitorului strategic. Surse din minister confirma insa posibilitatea unei separari ulterioare, pe divizii, a companiei petroliere. Aceleasi surse sustin ca intentia autoritatilor romane de a vinde Petrom catre companii americane a provocat reactii negative la Moscova. Rusii au atras atentia asupra unei posibile modificari a pretului pentru gazele naturale importate de Romania din Rusia. Lukoil este al treilea furnizor de gaze naturale catre Gazprom.
Nici unul dintre reprezentantii potentialilor cumparatori ai Petrom nu crede insa ca statul roman va vinde compania nationala anul acesta. Mai ales ca 2004 este an electoral, iar la Petrom inca mai lucreaza 60.000 de oameni.
Cine sunt marii jucatori
· BP, fosta BP Amoco dupa fuziunea din 1998 a celor doua mari companii, este al doilea grup mondial integrat de petrol dupa Exxon Mobil BP. Cu rezerve evaluate la 17,6 miliarde de barili, BP este si cel mai mare producator de gaze naturale din SUA. Opereaza 29.000 de benzinarii si vrea sa cumpere Petrom pentru cele doua rafinarii.
· ChevronTexaco detine 24.000 de statii de carburanti in 180 de tari, sub brandurile ChevronTexaco si Caltex. Are rezerve de 11,9 miliarde de barili de petrol, 54.000 de angajati si vanzari anuale de noua miliarde de dolari. Chevron a pus ochii pe perimetrele Petrom si pe cele trei platforme de foraj maritim.
· Lukoil are rezerve de 14,2 miliarde barili de titei, 130.000 de angajati si 4.000 de statii de carburanti, iar aproape doua miliarde de dolari sunt pregatite pentru expansiunea in Romania, Ungaria sau Grecia.
· ENI ramane un jucator important pe piata petroliera europeana, in ciuda rezultatelor dezastruoase din ultimii doi ani. Detine rezerve de doua miliarde de barili de titei si are 1.600 de benzinarii.