IRA urmează să fie unul dintre principalele subiecte discutate în timpul vizitei de stat a președintelui francez, Emmanuel Macron, la Washington, săptămâna aceasta. AFP arată de ce această lege tulbură apele în Uniunea Europeană, scrie Euractiv.

Ce prevede Legea de reducere a inflației

IRA este o lege care se concentrează în mare parte pe cheltuielile climatice și sociale, cu investiții americane de peste 430 de miliarde de dolari. Din această sumă, 370 de miliarde de dolari vor fi direcționate către reducerea cu 40% a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2030, acesta fiind cel mai ambițios proiect american de combatere a schimbărilor climatice.

Subvenții semnificative pentru vehicule electrice, baterii și proiecte de energie regenerabilă

Unele dintre investiții sunt sub formă de reduceri de taxe pentru companiile care investesc în energie curată, dar există și subvenții semnificative pentru vehicule electrice, baterii și proiecte de energie regenerabilă, dacă acestea sunt fabricate în Statele Unite. Este vorba de subvenții de 7.500 de dolari pentru gospodăriile care cumpără vehicule electrice fabricate în SUA și de beneficii pentru producătorii de turbine eoliene și panouri solare care folosesc oțel american.

De ce IRA provoacă nemulțumire în Europa

IRA a tulburat apele la Bruxelles, precum și în alte capitale europene, care consideră diferitele subvenții  acordate de SUA drept „discriminatorii”, în special împotriva producătorilor de automobile din Uniunea Europeană.

„Acest lucru este inacceptabil pentru UE. În prezent, acest text este extrem de protecționist, în detrimentul exporturilor europene”, a declarat ministrul ceh al Industriei Jozef Sikela, a cărui țară deține președinția rotativă a UE.

Americanii, amenințați cu OMC

La începutul lunii noiembrie, comisarul UE pentru Piața Internă, Thierry Breton, a amenințat că „va merge în fața OMC” și va lua în considerare „măsuri de represalii”, dacă Statele Unite nu renunță la subvenții.

„În unele cazuri, subvențiile pe care le oferă administrația Biden sunt de patru până la zece ori suma maximă autorizată de Comisia Europeană”, a declarat ministrul de Finanțe din Franța, Bruno Le Maire, care a cerut Comisiei să ”accelereze utilizarea instrumentelor de reciprocitate”.

Potrivit unor surse citate de AFP înaintea vizitei de stat a lui Macron, problema numită IRA va fi pe agenda discuțiilor.

„Înțelegem pe deplin dorința SUA de a fi mai independente”, a spus oficialul citat, „dar problemele decurg din faptul că în Europa nu există acest tip de instrument discriminatoriu, iar noi respectăm regulile OMC în acest domeniu”.

Sunt șanse ca Biden să ceară modificarea IRA?

Chiar dacă Biden ar vrea să renunțe la anumite măsuri  din IRA sau să extindă numărul de beneficiari, opțiunile sale legislative sunt destul de limitate. Orice acțiune va fi mai complicată după ce Partidul Democrat își va pierde majoritatea în Camera Reprezentanților, în urma recentelor alegeri mid-term. Propunerea inițială a lui Biden, Build Back Better Act, era și mai ambițioasă, oferind investiții de 1,7 trilioane de dolari.

Acest plan aprobat de Casa la sfârșitul anului 2021, a fost blocat în Senat. La rândul său, Macron speră să obțină de la omologul său american „exceptări pentru un anumit număr de industrii europene, pe modelul  acordului existent pentru Mexic și Canada”, potrivit unui consilier. Cele două state, care au un pact de liber schimb cu Statele Unite, au primit scutiri prin IRA privind subvenții pentru vehiculele electrice.