Planurile principalilor jucatori de pe piata autohtona de electronice, electrocasnice si IT au fost amanate.
Daca, in 2008, Altex, Domo si Flamingo anuntau cu surle si trambite principalele tinte de atac pentru acest an, acum toti isi amana planurile. In contextul actual, cei trei mari jucatori ai pietei de profil bat in retragere si cauta solutii pentru diminuarea efectelor crizei.
Altex, cea mai mare companie din retailul de electronice, electrocasnice si IT, dupa cifra de afaceri, anunta ca va face un pas important in acest an: sa se extinda la nivel zonal. Primele tari incluse pe lista erau Bulgaria si Ucraina. Acum insa, retailerul, care a inregistrat o cifra de afaceri de 340-350 milioane de euro in 2008, se afla intr-o continua expectativa. “Principala axa de dezvoltare a companiei Altex Romania este dezvoltarea pe piata locala – consolidarea pozitiei de lider pe care am ocupat-o in ultimii ani si dezvoltarea serviciilor oferite in concordanta cu modificarile impuse de piata. Vom continua planurile de extindere in tarile vecine, dar vor ramane intr-un plan secund. Prioritara pentru noi este piata din Romania”, a declarat Iuliana Marcu, PR coordinator Altex.
Nici Domo nu se mai listeaza la bursa. “Grupul TechnomarketDomo din care face parte Domo Retail a pregatit in detaliu listarea la 3 burse (Londra, Bucuresti, Sofia). Pregatirile au durat aproape un an de zile, dar din cauza crizei financiare care a ajuns si in Europa, evenimentul nu s-a mai produs, si a fost amanat pentru o data nedeterminata”, a explicat Lorand Szarvadi, directorul executiv al grupului.
Daca in anii anteriori businessul crestea vazand cu ochii, in 2008 reprezentantii retailului autohton de electronice au fost nevoiti sa-si reevalueze in scadere cifrele de afaceri propuse initial. “Criza e o provocare chiar si pentru companiile solide din punct de vedere financiar. Efectul concret a fost scaderea semnificativa a vanzarilor si implicit a profitabilitatii, fata de cele bugetate, mai ales in a doua jumatate din 2008”, a explicat Szarvadi.
Retailul de electrocasnice va suferi o scadere de circa 10%, comparativ cu 2008. Astfel, potrivit directorului executiv al companiei Domo, piata de electrocasnice va ajunge la un volum de aproximativ 1,1 miliarde de euro. “2009 va fi cel mai greu an pentru industrie, e nevoie de multa precautie, decizii ferme, nu mai sunt permise greseli. Toti retailerii vor lupta pentru supravietuire, unii vor reusi acest lucru, altii nu. Eu sper ca noi vom fi printre cei care vor apuca perioada buna de dupa criza”, a declarat Szarvadi.
O cifra de afaceri mai mare decat in 2008 si vanzari in scadere pe metrul patrat. Acestea sunt previziunile companiei Domo Retail pentru 2009. “Pe baza suprafetelor deschise in ultima parte a anului 2008, si a deschiderilor deja contractate pe 2009, Domo bugeteaza o cifra de afaceri cam cu 10%-15% mai mare decat in 2008, adica 220-230 milioane de euro. Acest lucru inseamna de fapt o scadere usoara a vanzarilor pe metrul patrat”, a mai adaugat Lorand Szarvadi.
Daca isi va continua extinderea la nivel zonal, Altex va asigura investitiile necesare atat din fonduri proprii, cat si din alte surse. “Optimizarea business-ului si adaptarea acestuia la exigentele impuse de mediul economic este o constanta indiferent de perioadele pe care le parcurge o companie”, a explicat Iuliana Marcu.
Singurul retailer autohton de electronice si electrocasnice listat la Bursa de Valori Bucuresti, Flamingo International, a inregistrat anul trecut scaderi spectaculoase ale activelor. Dragos Simion, presedintele Consiliului de Administratie al Flamingo International, sustine ca “nu este usor de comentat evolutia actiunilor FLA de catre un insider. Pe de o parte esti suspectat de subiectivism, pe de alta parte informatiile publice in baza carora s-a ajuns la nivelele curente de preturi sunt greu de comparat cu cele echivalente din industria de profil, Flamingo neavand un ‘peer group’ romanesc public pentru referinta”.
Majoritatea jucatorilor de pe piata de capital au adoptat o atitudine negativa din momentul in care au observat primele semne ale crizei financiare, fapt care a dus la declinul actiunilor. “Investitorii probabil au in minte faptul ca aceasta criza, care se manifesta din plin si in Romania, are efecte directe, vizibile, in piata produselor de consum pe care o acceseaza si Flamingo”, a explicat Simion.
Desi primele noua luni au decurs conform planului stabilit, perioada care care a urmat apoi a fost marcata de cifre de afaceri in cadere libera si pentru cel de-al treilea retailer din Romania. “In prima jumatate a anului fundamentalele Flamingo au evoluat in conformitate cu bugetul si cel mai probabil cu asteptarile investitorilor. Daca lucrurile continuau in acest mod evolutia anuala avea toate sansele sa se inscrie in parametrii estimati de management si comunicati investitorilor. Sfarsitul verii a adus primele semne de nervozitate a pietei, dupa care efectul de scadere a fost vizibil din toate perspectivele”, a mai spus Dragos Simion.
Asadar, loviti din plin de criza economica, retailerii autohtoni nu mai vizeaza acum planuri marete, ci cauta solutii eficiente de diminuare a efectelor recesiunii. Reducerea costurilor, eficientizarea business-ului, imbunatatirea serviciilor si mentinerea pe linia de plutire sunt cuvintele care insotesc orice plan pe 2009 pentru majoritatea companiilor. “Generic vorbind, planul major este sa iesim cu bine din criza, pe cat posibil fara sa fim secatuiti de resurse, pentru a ne continua planurile de dezvoltare pe termen mediu conform strategiei”, a conchis Simion.
Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicata, sustine ca retailul de electronice nu va atinge pragul de un miliard de euro cifra de afaceri. De asemenea, acesta este de parere ca retailerii trebuie sa se astepte la o reorientare a populatiei catre alte marci mai ieftine, mai accesibile si fara credit.
“Un dezvoltator sau un retailer constient, dupa parerea mea, va sta in expectativa in 2009 si va incerca sa-si protejeze investitiile existente. Noi investitii sunt foarte riscante in aceasta perioada”, a incheiat Voinea.