Investitorii vor putea evita cozile de la registrul de acţiuni folosind semnătura digitală. Cu ajutorul acesteia vor obţine diverse documente de care au nevoie pentru tranzacţii.
Depozitarul Central pune la dispoziţie aplicaţii web prin care acţionarul îşi poate da acordul „digital“ de transfer al acţiunilor din registru către piaţă, prin intermediul unei firme de brokeraj.
Potrivit reprezentanţilor instituţiei, acţionarul are posibilitatea de a obţine online atât extrasul, istoricul şi sumarul poziţiilor de cont, cât şi un raport în care poate vedea detaliat toate autorizările şi revocările de extragere. Tot ce îi trebuie pentru a putea obţine aceste servicii este un dispozitiv de semnătură digitală de tip „token“, care costă câteva zeci de euro. Practic însă, brokerii vor fi aceia care vor solicita aceste acte, cu acordul „digital“ al acţionarului. Până acum însă, brokerul era nevoit să trimită clienţii la sediul registrului, pentru a obţine actele necesare tranzacţionarii anumitor acţiuni. Investitorul era astfel nevoit să stea la cozi interminabile chiar dacă dispunea de titluri de zeci de mii de euro în cont. Asta dacă nu întocmise o procură notarială.
„Dacă ţinem seama de faptul că pentru eliberarea unui extras de cont un acţionar era nevoit să meargă la diferitele registre şi, uneori, să aştepte şi câteva ore, considerăm că aceste noi servicii sunt destinate aproape exclusiv investitorilor, prin creşterea operativităţii transferurilor de acţiuni“, spune Gabriel Aldea, broker în cadrul SSIF Intercapital.
Aplicaţiile web oferite prin site-ul de internet al Depozitarului Central sunt destinate acţionarilor care vor să îşi protejeze titlurile cu certificat digital. În acest mod, operaţiile de transfer al acţiunilor din registru către piaţă, prin intermediul firmelor de brokeraj, se pot face doar dacă acţionarul a „semnat digital“ un formular prin care este de acord ca o anume societate de servicii de investiţii financiare (SSIF) să poată extrage din registru un număr de acţiuni pentru un anumit simbol.
„Toţi acţionarii vor fi avantajaţi de aceste servicii însă ele se adresează în primul rând investitorilor cu deţineri importante pe piaţa de capital“, spune Sergiu Ovidiu Pop, preşedintele Depozitarului Central.
Orice persoană care doreşte să obţină un certificat digital se poate adresa mai întâi unor firme autorizate precum UTI, E-sign sau DigiSign. Orice autoritate de certificare solicită utilizatorului informaţii minime privind identitatea acestuia, înainte de a-i elibera acest certificat. În mod obişnuit, cheia (tokenul) expiră după un an, iar documentele semnate cu o cheie expirată nu mai pot fi acceptate. Operaţiunile efectuate cu ajutorul tokenului au loc în condiţii de maximă siguranţă, cererile semnate în format electronic având valoare în justiţie, conform legislaţiei.
Conducerea Depozitarului Central are tot interesul de a introduce servicii cât mai sigure şi flexibilile, deoarece politica instituţiei, pe termen mediu şi lung, este de conectare la reţeaua depozitarelor de acţiuni din Uniunea Europeană. Prin aceasta interconectare se vor putea concretiza, de exemplu, listările emitenţilor din străinătate pe piaţa românească de capital.
Avantajele folosirii aplicaţiilor online
Logarea la aplicaţii se face pe bază de CERTIFICAT DIGITAL al acţionarului.
Aplicaţia web poate fi accesată de la ORICE PC cu conexiune la internet.
Certificatul digital este stocat pe un dispozitiv hardware (TOKEN).
Acţionarul are posibilitatea să obţină on-line, prin broker: EXTRAS DE CONT, istoric sau sumar al poziţiilor de cont.
Acţionarul are la dispoziţie un RAPORT în care poate vedea detaliat toate autorizările/revocările de extragere.
O SEMNĂTURĂ DIGITALĂ pentru documentele electronice este echivalentă cu o semnătura olografă pentru documentele tipărite. Semnătura reprezintă un eşantion de date care demonstrează că o anumită persoană a scris sau a fost de acord cu acel document căruia i s-a ataşat semnătura.
Semnătura digitală are valoare în JUSTIŢIE.
Fără cozi la registru
«Facilitarea transferului electronic face inutilă deplasarea clientului la registru, unde de obicei se confruntă cu aglomeraţie şi timp pierdut. Este o îmbunătăţire semnificativă adusă sistemului.»
Radu Popescu-Buzeu, şef departament analiză, KD Capital Management