Un “tatuaj“ a făcut senzaţie vineri, 15 februarie, la forumul NetExplo, unde sunt prezentate anual cele mai bune inovaţii digitale mondiale. Iar acest tatuaj, digital şi el, are de ce să impresioneze. A fost numit “Electronic Tatoos” de cea care l-a creat, cercetătoarea chineză Nanshu Lu, absolventă de Harvard şi figurând în clasamentul celor 35 de personalităţi având mai puţin de 35 de ani, considerate de către blogul Technology Review al Massachusetts Institute of Technology (MIT) ca fiind cele mai inventive.
Acest “plasture electronic”, compus dintr-o simplă membrană de silicon, în interiorul căreia sunt introduse diferite componente, se adaptează cu succes deformărilor naturale ale pielii şi poate rezista la apă timp de o săptămână. Din punct de vedere tehnic, componentele sale sunt capabile să capteze majoritatea semnalelor vitale, puls, temperatură, vibraţii ale corzilor vocale, în funcţie de partea corpului unde este plasat. În viitor, emiţătoare integrate vor permite o transmisie fără fir (wireless) a datelor strânse.
Capacităţi limitate doar de imaginaţie
Posibilităţie oferite de acest “tatuaj” sunt impresionante. După cum afirmă creatoarea lui, “aplicaţiile posibile sunt limitate doar de imaginaţia noastră“. Datorită lui, fiinţa umană ar fi capabilă să controleze la distanţă obiectele doar prin voce, fără nici un senzor de mişcare. De asemenea, el ar putea reprezenta medicina viitorului, permiţând consultul la distanţă al persoanelor bolnave, izolate sau netransportabile şi chiar o intervenţie în timp real în cazul unor probleme precum aplicarea unui şoc electric unei inimi slăbite. În plus, datorită capacităţilor sale incredibile, muşchii s-ar putea contracta automat, ajutând astfel la mobilitatea persoanei.
Cu toate acestea, unii cercetători sunt deja îngrijoraţi de riscurile pe care le pot reprezenta astfel de posibilităţi şi anticipează posibile evoluţii necontrolate. Pentru că orice semnal digital este susceptibil să fie piratat, la riscul unui atac cibernetic, pe care îl cunoaştem deja în cazul unor companii sau guverne, poate fi expus direct omul. Şi cum ştim valoarea unor asemenea informaţii, în special a celor medicale, ne putem imagina interesul unor infractori cibernetici de a le obţine.
În plus, unii experţi în marketing sunt interesaţi de proiect pentru a înţelege comportamentul consumatorilor cu ajutorul neuroştiinţelor. Datorită acestui “tatuaj“, fiecare individ ar deveni un potenţial cumpărător cu ajutorul neuromarketingului.
De la a face o paralelă între romanul lui Georges Orwell, “1984“, şi Big Brother nu mai e decât un pas.
Sursa: RADOR