TraciaLand, o platformă adresată operatorilor de turism şi titularilor mărcilor de produse tradiţionale înregistate local din Balcani care doresc să-şi promoveze serviciile la nivel internaţional, a fost lansată sâmbătă, la librăria românească EuropaNova din Bruxelles, în cadrul primei ediţii a Festivalului limbilor, culturilor şi spiritualităţilor din Europa centrală, estică şi balcanică, dedicat în acest an limbii române.
TraciaLand se doreşte a fi în acelaşi timp un brand şi un concept de business, dar şi un sistem de management integrat pentru operatorii şi producătorii locali din state din spaţiul carpato-danubiano-pontic, ca România, R. Moldova, Ucraina, Bulgaria, Ungaria, Bosnia, Croaţia, Serbia, Slovenia, Cehia, Slovacia, dar şi Austria şi Germania. Domeniile pe care noua platformă urmează să le promoveze acoperă sectoarele alimentar, turismul şi serviciile, însă activităţile în acest sens ar urma să fie acompaniate şi de proiecte dezvoltate pe laturile cultural-artistică şi socială.
‘Proiectul TraciaLand îşi propune în primul rând să creeze o emulaţie în jurul ideii de a armoniza obiective diverse, chiar şi obiective politice, sociale, obiective ale primăriilor, ale firmelor private, ale operatorilor din diverse domenii legate de investiţiile sociale, cum ar fi turismul sau producţia de alimente. Pentru că România oferă un potenţial încă insuficient valorificat. Şi există o tendinţă foarte justificată din partea Comisiei Europene (CE) de a ajuta statele să-şi armonizeze obiectivele politicilor în domeniul social. Iar Tracialand, ca şi concept de business, ca viziune, îşi propune să vină în ajutorul tuturor celor care vor să facă ceva’, a declarat Mihai Postescu, unul dintre susţinătorii proiectului.
El a precizat că primul pas în acest demers este promovarea produselor tradiţionale româneşti, care reprezintă unul dintre atuurile majore ale României. ‘Am ales judeţul Neamţ pentru că este o zonă reprezentativă pentru potenţialul României, adică se găsesc aici toate atracţiile şi turistice, şi tradiţionale, şi istorice. Judeţul Neamţ este un punct de început, dar ideea e de a oferi un model de bune de practici, de acţiune în afaceri, care să se poată generaliza’, a adăugat el.
Judeţul Neamţ a fost prezentat în cadrul evenimentului de lansare de la EuropaNova cu pliante turistice, dar şi cu produse tradiţionale, câteva mostre din alimentele pe care le pot consuma turiştii care vizitează zona. ‘Astăzi (sâmbătă – n.r.) stabilim o serie de contacte cu cei de aici care pot să prezinte în continuare, să ducă mesajul nostru de a chema cetăţenii Europei şi ai lumii întregi să vină să viziteze judeţul Neamţ. Suntem alături de partenerii noştri de la TraciaLand, dorim în continuare să colaborăm cu ei, să ajutăm micii producători să-şi prezinte produsele, să-şi dezvolte afacerea şi să promovăm agroturismul în judeţul Neamţ’, a declarat la rândul ei Anca Afloarei, şefa serviciului de turism din cadrul Consiliului Judeţean Neamţ.
Otilia Magheru, iniţiatoarea proiectului, susţine că TraciaLand înseamnă o ofertă de agroturism pentru popoarele din zona istorică a Traciei, ‘o ofertă pe care România o face, deschizând o punte de legătură cu toţi operatorii din toată Europa şi din lume’. Platforma se adresează tuturor ţărilor din arealul carpato-danubiano-pontic care consumă de peste 2.000 de ani aceleaşi produse şi au obiceiuri comune.
‘Proiectul a pornit de la ideea de brânză, un produs care se consumă în zona noastră. Pornind din Munţii Carpaţi, toate ţările din Europa sunt legate prin munţi, prin obiceiuri comune, consumul de produse tradiţionale şi vrem să încurajăm acest consum atât în România, cât şi în alte ţări. Consumul de produse tradiţionale trebuie readus în conştiinţa românilor’, a afirmat Otilia Magheru.
Ideea de a aduce un stand cu produse alimentare tradiţionale româneşti în cadrul unui festival al culturii şi spiritualităţii din Europa centrală, estică şi balcanică a fost remarcată şi de reprezentanta CE prezentă la eveniment.
‘Sunt încântată să fiu invitată aici, la acest eveniment, este plăcut că România îşi prezintă azi cultura, spiritualitatea, moştenirea şi, de ce nu, alimentele, pentru că asta reprezintă o resursă turistică. UE este bucuroasă să protejeze diversitatea şi rolul nostru este de a finanţa proiecte în domeniul itinerariilor culturale. România este un stat membru nou şi există o mare oportunitate în accesarea fondurilor UE. Dorinţa mea este ca acesta să fie doar un prim pas pentru România în a-şi introduce produsele alimentare tradiţionale în domeniul cultural european. Turismul poate fi un motor de redresare economică şi joburile pot fi înmulţite în domeniu’, a afirmat Giulia Garofalo, responsabil de proiect în cadrul Unităţii pentru turism şi instrumente culturale din Directoratul General pentru Antreprenoriat şi Industrie al CE.
Sursa: Agerpres