Despăgubirile primite de clienţi sunt de obicei reduse cu valoarea primelor scadente până la expirarea contractului de asigurare. Unele companii diminuează şi suma asigurată după ce plătesc o indemnizaţie. Repararea maşinii pe poliţa Casco nu este lipsită de costuri suplimentare pentru proprietarii persoane fizice. Cei care nu au achitat integral prima de asigurare aferentă unui an trebuie să achite diferenţa de primă. Totodată, unii asigurători diminuează suma pentru care e
Despăgubirile primite de clienţi sunt de obicei reduse cu valoarea primelor scadente până la expirarea contractului de asigurare. Unele companii diminuează şi suma asigurată după ce plătesc o indemnizaţie.
Repararea maşinii pe poliţa Casco nu este lipsită de costuri suplimentare pentru proprietarii persoane fizice. Cei care nu au achitat integral prima de asigurare aferentă unui an trebuie să achite diferenţa de primă. Totodată, unii asigurători diminuează suma pentru care este asigurată maşina cu valoarea despăgubirii achitate.
Sumele pentru care sunt asigurate autovehiculele reparate pe poliţe cumpărate de la Asirom, Generali şi Garanta se reduc cu valoarea despăgubirii pe care o obţine proprietarul. Pentru ca maşina să fie asigurată la valoarea de dinaintea primirii despăgubirii, clienţii acestor companii trebuie să plătească o primă suplimentară. Partea bună: pentru calcularea primei suplimentare, se aplică aceeaşi cotaţie de primă ca şi la încheierea asigurării. Sancţiunile pentru cei care au beneficiat de despăgubiri urmează să vină la reînnoirea poliţei, prin neacordarea de discounturi sau prin mărirea tarifului de primă.
Pe de altă parte, menţinerea sumei asigurate şi după obţinerea unor despăgubiri este un avantaj plătit tot de client, chiar dacă acest cost nu este evidenţiat la achiziţia unei poliţe auto facultative. „Reîntregirea automată a sumei asigurate este o opţiune. Aceasta ar însemna o translatare a tarifului de primă cu câteva procente în sus“, explică Radu Ionescu, şeful biroului de asigurări auto de la Generali, companie la care suma asigurată se diminuează după achitarea unei indemnizaţii. Primele suplimentare pentru reîntregirea sumelor asigurate sunt direct proporţionale cu valoarea despăgubirii primite de client şi cu perioada de asigurare rămasă. De exemplu, prima suplimentară este de circa 50 de euro (la o cotă de primă de 5%) dacă pentru o maşină asigurată pentru 10.000 de euro s-a plătit o despăgubire de 2.000 de euro, iar poliţa Casco expiră peste şase luni.
Plata anticipată a primei anuale
Regulile pe care le aplică companiile nu sunt identice. Clienţii Asirom trebuie să plătească prima datorată până la finalul anului de asigurare dacă nivelul despăgubirilor solicitate depăşeşte 25% din suma asigurată. Asiguraţii Garanta plătesc diferenţele până la nivelul primei pe un an în cazul în care despăgubirile solicitate depăşesc jumătate din suma asigurată. Există şi posibilitatea ca diferenţele de primă să nu fie achitate de client, ci să fie reţinute de asigurător din valoarea despăgubirii. „Din cuantumul despăgubirii se scad: franşiza, valoarea resturilor recuperabile şi, în baza normelor interne şi a condiţiilor de asigurare, orice prime datorate până la sfârşitul perioadei de asigurare“, spune directorul tehnic pe asigurări auto al Groupama.
Allianz-Țiriac îşi opreşte din valoarea despăgubirii ratele de primă scadente până la expirarea poliţei numai în cazul daunelor totale, potrivit oficialilor companiei.
Asigurătorii solicită plata anticipată a primelor pentru a se feri de situaţiile în care un client care a plătit tariful pentru primele trei luni de asigurare obţine o despăgubire consistentă şi apoi reziliază contractul prin neachitarea primelor.
Există şi excepţii. Generali nu le cere clienţilor Casco care depun un dosar de daună plata anticipată a tarifului datorat până la finele anului de asigurare. „Contăm pe puterea de persuasiune a agenţilor şi pe faptul că vor reuşi să menţină clientul respectiv în asigurare“, afirmă şeful biroului auto al companiei, Radu Ionescu. El adaugă că o astfel de politică a companiei ar genera disconfort atât pentru clienţi, cât şi pentru service-urile partenere.
Radu Ionescu, şef birou asigurări auto la Generali
15% este penalizarea pe care o plătesc la reînnoirea Casco persoanele fizice care sunt clienţi ai Generali de un an şi au primit o despăgubire
ASIGURĂRI AUTO FACULTATIVE
Despăgubirile plătite au crescut cu 27%, iar primele au scăzut cu 5% în primele nouă luni din 2009, faţă de aceeaşi perioadă din 2008.