Nu mai introduci codul PIN, nu mai semnezi chitanţa, nici măcar nu mai dai cardul din mână vânzătoarei. Tot mai multe bănci introduc în ofertă sistemul de plată PayPass.
Această soluţie de plată a fost dezvoltată de MasterCard şi permite posesorilor de carduri să facă plăţi rapid. Soluţia este utilă în special pentru cumpărăturile de mică valoare, la comercianţi precum: lanţuri fast-food, farmacii, benzinării sau autostrăzi. Printre locaţiile care acceptă MasterCard şi Maestro PayPass se numără magazine de haine şi încălţăminte precum Otter şi Reflections, restaurante precum Pizza Hut şi KFC, magazine de distribuţie a presei, cum ar fi Inmedio, staţiile de metrou Universitate şi Piaţa Romană sau farmacii ca Sensiblu. Toţi posesorii de dispozitive PayPass emise în România le pot folosi oriunde în lume, în cele peste 200.000 de locaţii acceptatoare.
„Tehnologia PayPass foloseşte un microchip şi o antenă radio încorporate în cardul sau dispozitivul de plată. Dispozitivele PayPass pot fi, pe lângă tradiţionalele carduri, şi stickere, brelocuri, ceasuri sau telefoane mobile, lista rămânând deschisă“, declară Gabriel Ghiţă, business development manager CEE, MasterCard Europe.
Risc redus de erori
Pentru a face o tranzacţie cu un card sau dispozitiv PayPass, posesorii trebuie să-l apropie de cititorul special până la o distanţă de aproximativ 4 cm. „Având în vedere distanţa mică la care se realizează plata, nu există riscul ca cineva să fie taxat în mod accidental, atunci când trece pe lângă un astfel de cititor PayPass. Mai mult, cititoarele nu sunt active tot timpul, ci numai atunci când vânzătorul iniţiază o tranzacţie“, explică Gabriel Ghiţă.
În momentul când posesorul apropie cardul sau dispozitivul PayPass de cititor, informaţiile privind plata sunt transmise „contactless“ în vederea obţinerii autorizării. Confirmarea plăţii este dată de semnalizarea sonoră şi luminoasă la nivelul cititorului sau terminalului de plată.
Tehnologia PayPass se poate ataşa oricărui produs de card (debit, credit, prepaid etc.), fiind alegerea emitentului cărui sau căror produse o adaugă. „Este necesar doar ca solicitantul să fie sau să devină client al instituţiei emitente respective şi să solicite facilitatea de plată PayPass“, susţine Gabriel Ghiţă.
Pentru sumele de până la 100 lei nu este nevoie de introducerea codului PIN sau de semnarea chitanţei, în timp ce pentru cele care depăşesc acest prag, se poate solicita PIN-ul şi/sau semnătura clientului. Practic, clienţii nu trebuie decât să apropie cardul sau dispozitivul de cititor şi, în câteva secunde, pot pleca mai departe, dacă valoarea plăţii este mai mică de 100 de lei. Clientul nu trebuie să dea cardul din mână şi nici să introducă codul PIN sau să semneze chitanţa pentru aceste tranzacţii.
Avantaje şi pentru comercianţi
Metoda aduce câteva avantaje comercianţilor şi instituţiilor financiare. Astfel, comercianţii pot să ofere mai rapid servicii clienţilor, diminuarea timpului petrecut pentru efectuarea plăţii conducând la reducerea cozilor.
„Tehnologia contactless a reuşit să se impună la comercianţi din domenii care, în mod tradiţional, nu acceptau plata prin card: chioşcurile de ziare sau transportul public. În plus, comercianţii îşi pot reduce costurile legate de administrarea numerarului şi, astfel, îşi cresc eficienţa. Investiţia pe care o presupune acceptarea plăţilor contactless nu este costisitoare: comercianţii pot ataşa la terminalul pe care îl au în prezent un cititor PayPass sau pot opta pentru un terminal integrat, capabil să citească orice tip de card“, afirmă Gabriel Ghiţă.
La nivel mondial, la sfârşitul anului 2009, existau peste 70 de milioane de carduri şi dispozitive PayPass, care puteau fi folosite în aproximativ 200.000 de locaţii ale comercianţilor, din 33 de ţări.
Programe noi
Plăţile contactless au apărut în România pentru prima dată în anul 2008, prin MasterCard. Astfel, în 2008, împreună cu GarantiBank şi ING Bank, au fost lansate în România două programe-pilot MasterCard PayPass. Cel mai recent program, Instant Pay, a fost lansat împreună cu BRD-Groupe Société Générale, în luna martie a acestui an.
GarantiBank a lansat, în premieră în România, primul program MasterCard PayPass, utilizând stickere ce puteau fi ataşate pe telefoane mobile sau playere MP3. Serviciul PayPass ING Bank, denumit Mobile Payments, funcţiona prin utilizarea un cont Maestro PayPass încorporat în telefonul mobil al clientului.
În cazul celui mai recent program MasterCard PayPass (Instant Pay de la BRD-GSG), utilizatorul primeşte un sticker ce poate fi ataşat telefonului mobil sau altor obiecte, cu ajutorul căruia poate face plăţi fără contact.
Dispozitivele pot fi, pe lângă tradiţionalele carduri, şi stickere, brelocuri, ceasuri sau telefoane mobile.
Gabriel Ghiţă, business development manager CEE, MasterCard Europe
100 de lei, este valoarea maximă a unei tranzacţii care se poate achita prin PayPass – fără a tasta codul PIN sau a semna chitanţa