A citi un ziar online ar putea deveni pe viitor un serviciu plătit la majoritatea publicaţiilor. Deşi până acum nu există o practică general răspândită în ceea ce priveşte plata pentru accesarea publicaţiilor online (pay-for-content), mai multe companii au început deja să se gândească la crearea unui sistem de plată online pentru ziare. Mai multe companii, printre care News Corporation, Google, Microssoft şi I.B.M. şi-au exprimat interesul în a dezvolta sisteme prin care zi
A citi un ziar online ar putea deveni pe viitor un serviciu plătit la majoritatea publicaţiilor. Deşi până acum nu există o practică general răspândită în ceea ce priveşte plata pentru accesarea publicaţiilor online (pay-for-content), mai multe companii au început deja să se gândească la crearea unui sistem de plată online pentru ziare.
Mai multe companii, printre care News Corporation, Google, Microssoft şi I.B.M. şi-au exprimat interesul în a dezvolta sisteme prin care ziarele să-şi poată taxa cititorii pentru accesul online. Deocamdată nu este sigur că ziarele vor apela la astfel de servicii, iar contribuţiile aduse până acum de Google şi alte companii sunt doar în stadiul de idei, scrise la cerinţa Asociaţiei ziarelor din America.
Planul lui Murdoch
News Corporation, compania condusă de magnatul media Rupert Murdoch, deţine deja un astfel de sistem, pe care îl aplică pe Wall Street Journal, unul dintre cele mai mari site-uri plătite de ştiri. Deocamdată, nici o altă publicaţie nu foloseşte sistemul de care dispune News Corporation.
De peste un an de zile, News Corporation lucrează la un nou sistem de plăţi online numit „mosaic,” care îl va înlocui pe cel prezent. Compania lui Murdoch speră să folosească acest sistem în cadrul tuturor publicaţiilor pe care le deţine şi încearcă de asemenea să vândă acest produs altor companii precum Tribune Company sau Hearst Corporation.
Aceste companii sunt însă reticente să folosească produsul unui competitor.
O nouă companie promite că a găsit o soluţie
Journalism Online este o companie care a anunţat că peste câteva luni va avea un sistem de procesare a plăţilor care va fi implementat de sute de site-uri. Acest lucuru ar oferi companiei un avantaj semnificativ faţă de competitori, însă până acum Journalism Online nu a mai implementat astfel de sisteme şi nu are un produs cunoscut pe piaţă.
Journalism Online a declarat că deţine scrisori din partea mai multor companii în care acestea îşi exprimă intenţia de a folosi sistemul oferit de companie. Împreună, aceste companii deţin peste 1.000 de site-uri, potrivit Journalism Online. Compania ar urma să reţină 20% din profitul obţinut de fiecare dintre aceste publicaţii online.
Deocamdată nu a fost dezvăluit numele nici uneia dintre aceste publicaţii.
Soluţia Google
Google este una dintre companiile care a răspuns la invitaţia asociaţiei ziarelor din S.U.A. cu o propunere în care aceasta sugerează adaptarea unui produs pe care deja îl oferă – Google checkout – la nevoile publicaţiilor online.
Dezbateri
Câteva siteuri şi-au taxat cititorii pentru vizionarea conţiunutului online, însă majoritatea publicaţiilor consideră că făcând acest lucru vor reduce numărul de cititori, ceea ce ar duce la scăderea veniturilor din publicitate.
Au fost explorate o gamă variată de opţiuni, precum abonamente săptămânale şi lunare, taxarea pe articol, sau afişarea doar a unor articole sau doar a unei părţi dintr-un articol înainte de a solicita plata unui abonament.
Deocamdată nu există un consens între publicaţiile online: Dacă să taxeze ştirile, cât să le taxeze, şi ce tehnologie să folosească. Chiar şi printre publicaţiile care sunt interesate de un sistem de plată online, acestea ar trebui mai întâi să-îmbunătăţească sistemele computerizate într-o perioadă în care majoritatea ziarelor au încasări reduse.
SURSA: NYT
DETALII:
Citeşte şi „Murdoch: Jurnalismul de calitate nu trebuie să fie ieftin”.