Prin lansarea acestui ghid, Godmother, o agenție de brand experience cu peste 20 de ani de activitate în zona evenimentelor, vrea să schimbe paradigma din industrie. Necesitatea de realizare a unui astfel de proiect a avut la bază statisticele din cadrul unui sondaj.

Potrivit datelor, 60% dintre respondenți fie nu au o înțelegere clară a conceptului de eveniment sustenabil, fie oferă definiții vagi. Vrem să fim sustenabili, dar nu știm cum sau nu avem la dispoziție informații relevante. Acum, Godmother vrea să rezolve aceste probleme, din dorința ca alte companii sau agenții să adopte noi standarde la nivelul organizării de evenimente.

Industria evenimentelor, în plină creștere

Industria evenimentelor este un sector cu un impact semnificativ asupra mediului, datorită consumului ridicat de resurse, generării de deșeuri și emisiilor de carbon asociate cu transportul și logistica. Evenimentele, fie că sunt conferințe, festivaluri, concerte sau expoziții, pot contribui la poluare, risipă de alimente și utilizarea excesivă a materialelor nereciclabile.

Potrivit datelor, industria globală a evenimentelor aproape se va dubla până în 2035, când va atinge o valoare estimată de 819,1 miliarde de dolari. În România, industria de evenimente este evaluată la aproximativ 300 de milioane de euro. Potrivit informațiilor Godmother, anual se organizează peste 200 de festivaluri în toată țara și alte sute de evenimente locale sau propuse de diferite branduri.

Pentru a face industria evenimentelor mai sustenabilă, organizatorii trebuie să adopte măsuri concrete. La nivel local, acest lucru a trecut de la ideea de sugestie și a ajuns o obligativitate. Începând cu anul 2025, firmele cu peste 50 de angajați au obligația întocmirii rapoartelor de sustenabilitate. Obligativitatea raportării exista deja de la 1 ianuarie 2024 pentru firmele care au peste 500 de angajați. Agenția Godmother a întocmit până în prezent rapoarte de sustenabilitate pentru fiecare dintre evenimentelor organizate.

Ghid de bune practici

Ghidul de bune practici lansat de agenție are peste 60 de pagini care detaliază modul în care trebuie adoptată sustenabilitatea unui eveniment în fiecare fază din proces. Printre informații, oamenii pot găsi îndrumări despre planificare, execuție și comunicare în cadrul unui eveniment sustenabil, dar și soluții aplicabile, exemple concrete și interviuri cu experți în sustenabilitate și oameni de marketing. Ghidul poate fi găsit online și este gratuit.

„Ghidul se adresează întregii industrii de evenimente. Scopul este unul educativ, în primul rând, și apoi de a seta un background comun. El surprinde rezultatele unui sondaj care ne arată cumva percepțiile oamenilor din industrie despre sustenabilitatea în evenimente, dar și nevoile lor. Noi am pus totul cap la cap și am creat un proces format din cinci piloni pe care să îi abordezi pas cu pas în realizarea evenimentului mai sustenabil. Se pleacă de la mindset, cum să înțelegi subiectul mai bine.

Apoi, cu înțelegerea corectă și te duci în planificare, care este foarte importantă. Dacă ai făcut de la început pașii corecți, ulterior lucrurile sunt foarte simple mai departe în implementare și în final la raportare. Comportamentul sustenabil începe cu organizatorul. Dacă el înțelege și acționează în direcția aceasta va pune și la dispoziția participantului tool-uril necesare pentru a fi la rândul lor mai sustenabili. Dacă ai pus un coș de reciclare sau ai înlocuit paharele de plastic cu sticlă, omul înțelege comportamentul și acest lucru merge mai departe ca un efect de bumerang”, a precizat Alice Gavril, Managing Partner Godmother pentru Capital la evenimentul de lansare al ghidului.

Sustenabilitate și statistici

Procesul de realizare a acestui ghid a pornit de la un studiu. Acesta a arătat imaginea de ansamblu a industriei de evenimente. Potrivit datelor, aproximativ 60% dintre respondenți fie nu au o înțelegere clară a ceea ce este un eveniment sustenabil, fie au oferit definiții foarte vagi.

În plus, 70% dintre respondenți recunosc că sustenabilitatea este importantă. Totuși, doar 30% o consideră o prioritate în primele etape care țin de planificarea evenimentelor. Din interviurile cu specialiști a foat evidențiat faptul că deciziile clienților sunt cruciale pentru caracterul sustenabil al unui eveniment. În plus, factorii care influențează sustenabilitatea unui eveniment sunt formatul evenimentului (21%), bugetul (19%) și locația evenimentului (18%).

Timpul și lipsa de informații

Alice Gavril a adus în vedere faptul că lipsa de timp și informații concrete sunt cele mai mari provocări în momentul în care vorbim de evenimente sustenabile.

„Din lipsă de timp, faci lucrurile din inerție și n-ai timp să înveți și să cauți mereu soluții sustenabile. Dar, dacă ai fi pregătit de dinainte și ai avea rețeaua de colaboratori, ai ști cum să măsori lucrurile, să le faci mai sustenabile. Dar, în momentul de față, pentru că nu avem timp nu suntem suficient de educați. Dar acest lucru nu vine din ignoranță, ci pentru că este un subiect greu de aprofundat. Se vorbește foarte mult despre el și este prea puțin aplicat.

Acesta a fost motivul principal pentru care eu am venit cu această idee de a dezvolta ghidul. Am căutat în continuu să învăț și să dau mai departe în echipa mea cunoștințele. Mi-a fost greu pentru că a trebuit să citesc foarte multă maculatură și să le pun cap la cap. Și atunci mi-am dorit să vin cu variante mai simple și să ofer tuturor informație. Ghidul este disponibil oricui, nu facem doar pentru noi, pentru că doar așa se va întâmpla o schimbare”, a povestit Alice Gavril pentru Capital.

Costuri mai mari sau doar un mit?

Multe persoane sunt de părere că un eveniment sustenabil vine la pachet cu costuri mai mari. Această percepție se află la nivelul întregii industrii, lucru care oprește evoluția spre evenimente mai axate pe protejarea mediului. Dar, potrivit reprezentantei Godmother, lucrurile nu sunt așa cum par la prima vedere.

„Este o percepție pe care am avut-o și noi în agenție. A fost o scuză întotdeauna ca să nu aprofundăm subiectul… Că este scump, că ne cresc costurile. Dar, în momentul în care afli de fapt că sunt lucruri mărunte care pot fi schimbate, care nu aduc cheltuieli suplimentare, vezi altfel ideea de sustenabil.

Mai mult decât atât, trebuie să începi de undeva, nu poți schimba totul odată. Este important să începi cu lucrurile mici care nu îți aduc costuri și au un impact mare”, a precizat Alice Gavril pentru Capital.

Scopul final al demersului Godmother este ca industria de evenimente să producă un impact pozitiv asupra comunităților și economiei locale. Mai exact, să minimizeze amprenta de carbon a evenimentelor.

Conform unor estimări, evenimentele reprezintă mai mult de 10% din emisiile globale anuale de CO2. Aceste cifre sunt echivalentul emisiilor totale ale Statelor Unite pe parcursul unui an. Astfel, integrarea sustenabilității în industria evenimentelor nu doar că reduce impactul asupra mediului, dar poate și îmbunătăți reputația organizatorilor.