Căderea în recesiune i-a făcut pe 45% din managerii din Europa Centrală şi de Est să ajungă la concluzia că şi-au ales greşit domeniul de activitate.
Mai mult, o treime din manageri afirmă că, în momentul în care vor avea ocazia, nu vor ezita să-şi schimbe, chiar şi radical, sectorul de activitate, reiese din datele unui studiu realizat de compania de executive search Anderson Willinger în rândul a circa două sute de persoane cu poziţii de conducere din regiune. „Din experienţa noastră, 80% din managerii care vor să-şi schimbe domeniul de activitate chiar o fac în circa un an de la luarea deciziei“, spune Jana Schovankova, directorul de PR al Anderson Willinger.
Rezultatele studiului se află în legătură directă cu aşteptările pe care respondenţii şi le formaseră înainte de prăbuşirea economiei şi, automat, cu dezamăgirea de care au avut parte în ultimele luni. Prin urmare, cea mai mare parte a managerilor afirmă că nu se mai aşteaptă să avanseze în funcţie în viitorii doi ani, ceea ce nu corespunde cu ritmul de promovare cu care fuseseră obişnuiţi anterior crizei şi care, în unele cazuri, le fusese promis. Apoi, principalele nemulţumiri sunt legate de nesiguranţa locului de muncă şi de stresul la care sunt supuşi în plus în această perioadă, în care sunt nevoiţi să preia şi sarcinile colegilor lor concediaţi.
Din cele patru domenii luate în considerare, angajaţii cei mai nesatisfăcuţi de actuala lor carieră sunt cei din retail (30% din aceştia se declară nefericiţi), urmaţi de servicii financiare (24%), IT şi media (22%) şi consultanţă (20%).
Conducători buni, dar nemotivaţi
Una dintre probleme, aşa cum atenţionează Agniszka Donimirska, directoarea de resurse umane al grupului Sodexo în Europa Centrală şi de Est şi participantă la studiul Anderson Willinger, este faptul că, deşi această regiune este văzută ca un adevărat „rezervor de specialişti calificaţi, foarte buni, ne lipsesc liderii capabili să şi motiveze aşa cum trebuie o echipă de conducere.“
În România, o privire asupra migraţiei personalului de vârf din ultimul an arată că majoritatea celor care au ales să-şi părăsească domeniul au luat fie calea unor sectoare mai sigure, cu precădere cel al bunurilor de larg consum şi cel farmaceutic sau, în proporţie mai mică, au ales să pornească o afacere pe cont propriu.
Manageri care chiar au plecat
Printre mutările celebre ale ultimului an se numără cea a directorului de resurse umane al Vodafone România, Anca Podoleanu, care, după trei ani petrecuţi în cadrul operatorului telecom, a decis să-şi deschidă o companie de consultanţă, Choice Consulting. Fost director de comunicare al Vodafone, apoi vicepreşedinte al departamentului marketing & sales din cadrul UPC, Raluca Milin a pornit şi ea pe cont propriu, prin înfiinţarea unei firme de mobilier pentru hoteluri şi restaurante. Chiar dacă au hotărât să lase în spate domeniul în care activaseră, în ultimii ani, nu toţi managerii care au făcut o asemenea schimbare au ales calea antreprenoriatului. Astfel, Mirela Loghin, fostă şefă de comunicare a Deloitte România, apoi a companiei de publicitate Grey, este din noiembrie responsabilă cu imaginea producătorului farmaceutic Bayer. Şi, după patru ani în care a deţinut postul de director de expansiune al retailerului Flanco, Silviu Apreutesei a plecat la finalul anului trecut, pe aceeaşi funcţie, într-un cu totul alt domeniu: cel vestimentar.
Neconcordanţe
Deşi nu se numără printre sectoarele cele mai afectate de criza economică, retailul riscă să rămână fără o bună parte din manageri. Paradoxal, lucrurile stau mult mai bine în sectorul financiar-bancar
38% din manageri se plâng că volumul de muncă a crescut simţitor faţă de perioada anterioară declanşării crizei economice