Odată cu majorarea numărului companiilor aeriene care operează în România, piaţa autohtonă a combustibililor pentru aviaţie a devenit interesantă pentru tot mai mulţi jucători. Ultimul intrat în cursă: Lukoil Aviation.
În urmă cu două săptămâni, compania aviatică Air France-KLM anunţa că va majora suprataxa de combustibil aplicată tichetelor de călătorie pe distanţe lungi. Reprezentanţii companiei spuneau că taxa va fi majorată cu cinci euro, motivul invocat fiind preţul ridicat al petrolului. Consumatorul pierde, dar cât câştigă furnizorii de kerosen?
Perspectivele de creştere a businessului cu producţia şi comercializarea de kerosen sunt confirmate de jucătorii de pe piaţa românească. „Estimăm o creştere a pieţei de 10-15% pentru anul 2007 şi cel puţin 5% în anii următori. Această creştere este susţinută de aderarea României la Uniunea Europeană, de pactul «Cer deschis», care liberalizează zborurile transatlantice între UE şi SUA, dar şi de dezvoltarea economiei şi turismului“, susţin oficialii Petrom. Compania deţine 48% din firma Petrom Aviation, iar în prima jumătate a anului 2006 a achiziţionat, în urma unei tranzacţii încheiate cu grupul ungar petrolier MOL, o participaţie de 95% din Aviation Petroleum (fosta MOL Aviation). În cazul Petrom, combustibilul este asigurat de rafinăria Petrobrazi, care în 2006 a produs 192.000 de tone de kerosen. Preţul mediu al kerosenului pe piaţa românească este de 800 de euro pe tonă.
Cifra de afaceri a companiei Petrom Aviation în primele nouă luni ale anului 2006 a fost de 35,3 milioane de euro, dublu faţă de aceeaşi perioadă a anului 2005. Potrivit raportului anual pe 2005, Petrom Aviation a practicat, în medie, un adaos de 125 de lei pe tona de kerosen comercializat.
Combustibil din Rusia şi Bulgaria
În luna martie, şi ruşii de la Lukoil au simţit oportunitatea unor câştiguri prin implicarea în afacerile cu kerosen. Două subsidiare ale grupului rus, Lukoil Aviation din Olanda şi Lukoil Aero din Rusia, au înfiinţat Lukoil Aviation România, companie care se va ocupa de vânzarea combustibililor pentru aviaţie.
„M-au sunat cei de la Carpatair şi mi-au spus că ei sunt gata să încheie cu noi un contract. Noi nu producem jet (kerosen – n.r.) la rafinăria Petrotel, dar le-am spus că se rezolvă. Combustibilul va fi importat din Bulgaria şi Rusia. Ca atare, primul contract, undeva pe la 1.500 – 2.000 de tone pe an, va fi încheiat cu siguranţă cu Carpatair“, spune Constantin Tampiza, directorul general al Lukoil România. Potrivit acestuia, Lukoil face demersuri în vederea obţinerii autorizaţiei pentru un depozit de kerosen, care cel mai probabil va fi localizat în judeţul Timiş. Lukoil Aviation România îşi propune să vândă aproximativ 8.000 de tone de kerosen în acest an.
„Noi lucrăm cu majoritatea furnizorilor de kerosen. Facem o licitaţie anuală, apoi semnăm un contract general cu furnizorul. Preţurile combustibilului sunt negociate pentru fiecare aeroport“, spune Nicolae Petrov, preşedintele Carpatair. „Cele 17 aeronave ale companiei consumă lunar 2.000 de tone de kerosen“.
Un alt furnizor de kerosen de pe piaţă este Air BP Sales România, fililala diviziei de aviaţie a grupului British Petroleum. Potrivit datelor Ministerului de Finanţe, aceasta a obţinut în 2005 o cifră de afaceri de 36,4 milioane de euro. Compania Air Total România, este un alt dealer de kerosen cu afaceri consistente. În 2005, cifra de afaceri a companiei a fost de 15,5 milioane de euro, având un profit net de 100.000 de euro. Potrivit datelor Registrului Comerţului, printre acţionarii Air Total România se găsesc Air Total International (51%), Grivco (39,59%) dar şi SNP Petrom (6,41%).
Jucătorii pieţei de kerosen din România
AIR TOTAL ROMÂNIA este un joint venture al Grivco cu firma franceză Total şi Petrom. În 2005, a avut o cifră de afaceri de 15,5 milioane de euro.
PETROM AVIATION este deţinută în proporţie de 48% de către grupul petrolier austriac OMV-Petrom. În prima jumătate a anului 2006, Petrom a achiziţionat 95% din MOL Aviation, redenumită AVIATION PETROLEUM.
LUKOIL AVIATION a fost înfiinţată în 2007 de către Lukoil Aviation, din Olanda şi Lukoil Aero, Rusia. Îşi propune să vândă aproximativ 8.000 de tone de combustibil în acest an.
AIR BP SALES ROMÂNIA este filiala diviziei de aviaţie a grupului petrolier British Petroleum, intrată pe piaţa românească în 1997. În 2005, Air BP Sales România a înregistrat o cifră de afaceri de 36,4 milioane de euro.