Batalie mare pentru atragerea romanilor insetati. Bauturile nealcoolice au avut cele mai multe expuneri publicitare in primele noua luni ale anului. Ca este vorba de apa minerala, cola, sucuri acidulate sau plate, licorile au totalizat pe canalele clasice de publicitate (presa scrisa, radio, TV) nu mai putin de 155 de mii de insertii, aproape dublu fata de aceeasi perioada a anului trecut. Dupa numarul de insertii (cele mai multe – 145.000 – pe TV), bauturile nealcoolice se plaseasza pe primul loc in clasamentul pe categorii al celor mai mari advertiseri in perioada ianuarie – septembrie. Intreaga piata de publicitate a crescut, astfel ca numarul insertiilor este cu 50% mai mare in acest an fata de primele noua luni din 2005. Specialistii estimeaza ca o crestere semnificativa (dar mai mica procentual) se va reflecta si in incasarile nete ale suporturilor media. Locul secund la categorii este, ca si anul trecut, tot al produselor cosmetice, insa numarul de insertii este cu mult peste 2004. De mentionat ca aceasta categorie acopera o plaja foarte larga de produse, de la parfumuri si deodorante, la sapun, vopsea de par si gel de dus. Produse cu adresabilitate foarte larga, au preferat televiziunea pentru a-si expune mesajele, peste 105.000 din cele 112.000 de spoturi fiind directionate catre acest suport media.
Aveau dreptate analistii pietei media cand estimau la inceputul anului, o posibila crestere a publicitatii in sectorul auto, pe fondul posibilitatilor de finantare din ce in ce mai diverse? Datele Alfacont arata ca publicitatea pentru masini, accesorii, piese de schimb sau cosmetice auto s-a intensificat (peste 95 de mii de insertii, impartite aproape egal pe TV, radio si ziare), surclasand chiar telecomunicatiile, cu o crestere ceva mai modesta. Lupta a crescut si la capitolul detergenti si produse de curatat, categoria avand un numar dublu de insertii – 69.000, fata de aceeasi perioada a anului trecut. Majoritatea covarsitoare – peste 68.000 – au fost difuzate pe posturile TV. Procentual, una dintre cresterile cele mai consistente vine din zona iaurturilor – aproape 400%, de la 11.500 de insertii in perioada ianuarie-septembrie 2004 la 40.300 in aceeasi perioada a acestui an! Iaurt cu bifidus esensis, iaurt pentru copii, cu arome de la A la Z, toate trebuiau intens “publicitate” romanilor avizi de “doza” de calciu. De remarcat evolutia sampoanelor, cu peste 46.000 de insertii (mai toate la TV), fata de 21.400 anul trecut.
Clientii de publicitate nu sunt aceiasi pe toate mediile. Televiziunea este “dominata” de bauturile nealcoolice, de cosmetice si de detergenti si produse de curatat. Tot “sticla” este favorita marcillor de bere. Din cele 71.800 de insertii din ultimele noua luni, peste 66 de mii au fost difuzate de posturile de televiziune. In clasamentul pe categorii urmeaza produsele alimentare (57.800 spoturi), telecomunicatiile (55.400 spoturi), ciocolata (49.800 reclame, din 50.400 de insertii totale pe noua luni), sampoanele, iaurtul, produsele electronice si electrocasnice, cafeaua, domeniul auto si medicamentele.
Radioul, mediu “de companie”, atrage cu totul alt tip de clienti. Masinile, domeniul auto in general, cu toate serviciile si produsele conexe, conduc cursa pe radio, cu 30.900 de spoturi difuzate in noua luni. Dezvoltarea segmentului de retail a fost o adevarata mana cereasca pentru posturile de radio. Nu mai putin de 28.000 de spoturi din categoria retail au fost difuzate in primele noua luni. La distanta de primele categorii de pe radio urmeaza telecomunicatiile (12.400 de spoturi), electronicele si electrocasnice (10.300) si domeniul financiar-bancar (10.100). Topul primilor advertiseri din radio cuprinde categorii mai putin prezente in alte medii – restaurante, cafenele, fast-fooduri, companii de taxi, agentii de turism si carburanti.
Presa scrisa este atractiva pentru advertiserii din constructii, cu cele mai multe insertii – 47.100, ziarele fiind suportul media cel mai atractiv pentru reprezentantii acestei industrii, care a avut in noua luni 59.900 insertii publicitare. Articolele de mobila continua clasamentul – 39.600 -, urmate de auto si IT. Produsele si serviciile IT prefera revistele pentru publitcitate. Domeniul IT&C a fost cel mai activ jucator de advertising al revistelor – 3.265 de insertii, dupa restaurante, cafenele, fast-food – 3.500. Produsele cosmetice si domeniul auto “tin aproape”.
Topul advertiserilor pe categorii – 2004
Categoria
|
Nr. Insertii |
Bauturi nealcoolice |
86848
|
Cosmetice |
74288
|
Telecomunicatii |
72888
|
Auto |
67620
|
Alimentare |
62650
|
Constructii |
54665
|
Bere |
45002
|
Electronice-electrocasnice |
43347
|
IT |
42751
|
Retail |
41798
|
Detergenti |
34774 |
Mobilier |
34625
|
Ciocolata |
31386 |
Cafea |
28973
|
Financiar |
26973
|
Total
|
1099410l
|
Topul advertiserilor pe categorii – 2005
Categoria
|
Nr. Insertii |
Bauturi nealcoolice |
155393
|
Cosmetice |
112836
|
Telecomunicatii |
95881
|
Auto |
95881
|
Telecomunicatii |
84495 |
Alimentare |
72501 |
Bere |
71848
|
Detergenti |
69345
|
Constructii |
59925
|
Electronice-electrocasnice |
55843 |
Ciocolata |
50474 |
Retail |
48601 |
IT |
31386 |
Sampoane |
46015
|
Mobilier |
43040
|
Cafea
|
40773 |
Total
|
1548551
|