Din exces de zel, dar acoperit de prevederile legale, Ministerul Turismului face curăţenie în ograda hotelurilor din Capitală şi de pe litoral, retrogradând câteva dintre acestea.
Săptămâna trecută, Ministerul Turismului a recurs la controale inopinate pentru a verifica dacă nivelul de clasificare al hotelurilor este corespunzător serviciilor prestate. În urma acestei acţiuni, două hoteluri au ajuns să-şi apere stelele în justiţie.
Prima intervenţie a ministerului a fost la hotelul Athenee Palace Hilton din Capitală, al cărui acţionar majoritar este omul de afaceri Gheorghe Copos. Hotelul funcţionează în baza unui certificat de clasificare emis în 2008 pe societatea SC Athenee Phenix Group.
Potrivit Ministerului Turismului, în urma controlului s-a constatat că unitatea este administrată în fapt de compania SC Ana Hotels, că nu toţi recepţionerii sunt calificaţi, aşa cum prevede legislaţia în vigoare, şi că nu s-au respectat normele de curăţenie în spaţiile de alimentaţie publică. După noua grilă de clasificare, hotelul ar trebui să dispună de o parcare pentru 50% din numărul de camere disponibile; în cazul Hilton, de 136 de locuri. Lucru imposibil, întrucât Copos nu dispune de niciun loc de parcare, după ce Primăria Capitalei a reziliat contractul cu firma Dalli, căruia Hilton îi plătea chirie pentru spaţiul din faţa Atenului Român. În prezent, Copos a dat în judecată Primăria, pentru a regla aspectele privind închirierea acelei parcări. Până atunci, Ana Hotels a depus o cerere pentru emiterea certificatului de clasificare. Fiind vorba de un brand luat în franciză, acest incident implică şi compania Hilton, care în prezent lucrează îndeaproape cu Copos pentru a rezolva deficienţele descoperite de Ministerul Turismului. „Am luat cunoştinţă de cele întâmplate şi încercăm să rezolvăm problemele cât mai curând“, explică Guliz Ozbek, director regional pentru Europa de Est al lanţului internaţional Hilton. „Cooperăm cu Athenee Palace Bucureşti din 1997 şi intenţionăm ca această colaborare să meargă mai departe“, adaugă acesta.
Alt hotel de cinci stele, altă declasificare: hotelul Palm Beach din Mamaia. „Este un abuz. Mi se părea corect să ne menţioneze ce nu e în regulă şi să ne ofere o lună de zile ca să ne conformăm cerinţelor“, explică Chardel Maroun, proprietarul unităţii. În urma controlului, s-a constatat, printre altele, că hotelul nu are un sistem de trezire pentru clienţi, nu oferă obiecte de birou în cameră, nu are lift pentru personal şi nici spaţii comerciale. „I-am dat în judecată şi avocaţii mei spun că am 99% şanse de câştig. Voi cere un milion de euro despăgubiri pentru publicitatea negativă pe care ministerul ne-a făcut-o“, declară Maroun pentru Capital.
Maroun contestă decizia autorităţilor, ba chiar le trimite să facă o vizită la Rex şi Vega. Hotelierii din zonă afirmă însă că Palm Beach putea fi sancţionat mai sever, fiind departe de a respecta standardele. „De la început, clasificările s-au făcut cu derogări, care ar fi trebuit rezolvate de-a lungul timpului“, explică surse din industrie. „Acum autorităţile, din exces de zel, aplică legea ca la carte“.
Patru victime, şi razia continuă
Faptul că se vor face în continuare declasificări este confirmat de Elena Udrea: „Se poate merge până la retragerea completă a autorizaţiei de funcţionare şi închiderea activităţii“ hotelurilor care nu respectă standardele de clasificare. Au mai fost retrogradate restaurantul hotelului Victoria de pe litoral, de la trei la două stele, şi hotelul Andi din Predeal, de la patru la trei stele. „Declasificarea s-a facut în urma celui de-al doilea control“, explică reprezentanţii ministerului, adăugând: „La primul, au primit avertisment şi amendă, precum şi un termen de remediere.“
Se poate merge până la retragerea completă a autorizaţiei şi închiderea activităţilor hotelurilor.
Elena Udrea, ministrul turismului
1 mil. de euro este suma cerută ca despăgubire Ministerului Turismului de către proprietarul hotelului Palm Beach, pentru periclitarea imaginii
Standardul de cinci stele
– Existenţa unei parcări auto pentru 50% din numărul de camere aferente hotelului
– O cameră single trebuie să aibă minimum 16 mp, în timp ce una dublă, 20 mp. Pentru fiecare două locuri trebuie să existe un grup sanitar
– Sunt obligatorii: restaurant, bar, spaţii pentru evenimente, sală de masaj, fitness, saună. De asemenea, sistemul de trezire a clienţilor
– Trei sferturi din personalul hotelului trebuie să cunoască limbi străine
– La peste 50 de camere, trebuie să existe un lift pentru angajaţi