Ploiestenii tin cu dintii de spatiile comerciale centrale

In luna august, aproape 150 de spatii comerciale vor fi scoase la vanzare de Primaria Ploiesti si de Mercur SA, o societate care detine majoritatea magazinelor foste de stat. Toate sunt insa la periferie sau in zona semicentrala. Intr-o prima faza, aceste spatii nu vor fi accesibile tuturor. Primaria vinde 89 de active, prin negociere directa, actualilor chiriasi, conform HG nr. 505/1998, care ofera aceasta facilitate. Numai in cazul in care nu se vor intelege la pret, primaria va organiza ulter

In luna august, aproape 150 de spatii comerciale vor fi scoase la vanzare de Primaria Ploiesti si de Mercur SA, o societate care detine majoritatea magazinelor foste de stat. Toate sunt insa la periferie sau in zona semicentrala. Intr-o prima faza, aceste spatii nu vor fi accesibile tuturor. Primaria vinde 89 de active, prin negociere directa, actualilor chiriasi, conform HG nr. 505/1998, care ofera aceasta facilitate. Numai in cazul in care nu se vor intelege la pret, primaria va organiza ulterior licitatii publice.
Tot intr-o maniera asemanatoare va proceda si Mercur SA. De la 1 august a.c., 47 contracte de locatie si de asociere vor fi transformate in contracte de leasing imobiliar sau de vanzare a activelor imobiliare cu plata integrala, in functie de cum se va cadea de acord cu actualii locatari, chiriasi sau asociati. Numai daca vor renunta la acest drept, spatiul va fi considerat liber si va fi scos la vanzare. Niculae Macovei, directorul general al Mercur SA sustine ca zece dintre ele ar putea avea aceasta soarta.
Firmele internationale deschid reprezentante
In zona centrala atrage atentia cladirea Halelor Centrale, declarata monument istoric de arhitectura urbana. In incinta cladirii, din 1935 si pana astazi s-au vandut doar produse agroalimentare. Halele Centrale sunt administrate acum de un fost serviciu al primariei, ce fiinteaza ca societate. Chiria lunara pentru unul dintre cele 70 de standuri este stabilita prin licitatii, tariful pornind de la 56.090 lei/mp.
Cat priveste comercializarea altor marfuri decat cele alimentare, toate celelalte spatii centrale se afla in proprietatea a doua societati mari, Mercur SA si Omnia SA. Foste retele de stat, cei doi giganti se afla in diferite stadii de privatizare. Mercur SA are programata o divizare de capital, la sfarsitul acestui an (70,45% din actiuni sunt ale FPS, 23%, ale SIF Muntenia si 6,65% apartin cuponarilor). Societatea administreaza singura doua treimi din cele peste 100 de spatii. Central detine patru mari foste magazine universale: Galeriile Comerciale Lumea copiilor, Mercur si Unirea (parter si etajul unu in blocuri de locuinte). Directorul general declara ca ele nu vor face obiectul vanzarii, ci vor fi inchiriate sau administrate pe baza de parteneriat. In Galeriile Comerciale, de exemplu, fiinteaza doua reprezentante ale unor importante firme de produse electronice, iar in viitorul apropiat vor fi cooptate si altele. La parterul magazinului Unirea a fost deschis un restaurant Mc Donald’s, iar la parterul Mercur – raioane Steilmann. Ultimele doua contracte, chiar daca nu sunt atat de banoase, dupa cum sustine Niculae Macovei, aduc un plus de prestanta si dau bine pentru imaginea societatii.
La vanzare sunt scoase doar spatiile mici, magazine independente, aflate in zone semicentrale sau periferice.
Directorul general afirma ca spatiile detinute de societate sunt foarte cautate si, atunci cand sunt scoase la licitatie, se adjudeca la preturi impresionante: un activ de 100 mp, situat semicentral, in Piata Mihai Viteazul, care avea ca pret de pornire 350 mil. de lei a fost ravnit de zece firme; datorita concurentei acerbe, Indvop, o firma de constructii, l-a cumparat doar dupa ce a pus jos doua miliarde de lei. Mercur SA are lipici la banci: a vandut doua spatii catre Bacik si Ion Tiriac, a inchiriat catre ABN Amro Bank si a primit solicitari si din partea altor patru banci: (Citibank, RoBank, Demir Bank si Banca Internationala Romana).
Cealalta mare societate, Omnia SA, are in proprietate o suprafata comerciala de 16.227 mp, in trei mari foste magazine universale: Omnia, Junior si BIG, situat la Gara de Sud. A fost privatizata de curand; FPS si-a vandut in luna mai pachetul majoritar, de 50,16% din actiuni, catre o firma inregistrata in Cipru, Trentina SRL, pentru 64 miliarde lei. Prin targ se zvoneste ca investitorii nu au platit nici macar garantia, iar contractul va fi anulat dupa cele trei luni de gratie. Directorul general, Dan Oprea, si directorul comercial, Gheorghe Boboc, sustin insa ca partenerul de afaceri este serios, ca privatizarea este benefica si ca vor fi realizate modernizari si transformari, cat de curand.
In spatiul ultracentral al complexului Omnia, se va merge numai pe administrare proprie, cu vanzari de marfuri autohtone. Actionarul majoritar ar putea schimba totusi politica manageriala dupa ce va achita banii si dupa ce va desemna noul consiliu de administratie.
Este greu de crezut ca, in viitorul indepartat, un complex de 8.200 mp si cu sase etaje poate fi eficientizat in forma actuala. Virgil Nutulescu, directorul agentiei Sepino Imobiliare, crede ca la etajele superioare ar putea fi amenajate doar birouri moderne.
Faptul ca zona centrala este blocata nu-i impiedica pe comercianti sa se extinda. Marile companii straine care vor sa-si deschida supermaketuri aleg zonele de mare trafic si isi achizitioneaza terenuri pe care isi construiesc singure, dupa proiecte identice pentru toate amplasamentele lor, viitoarele incinte. Hein Romania intentioneaza sa deschida un supermarket Billa, ce se va intinde pe aproape 4 ha. Primaria Ploiesti i-a oferit deja autorizatia de constructie.
Zona de nord devine
un nou pol comercial
In ceea ce-i priveste pe micii intreprinzatori, acestia prefera periferia, in special zona de nord, ce a inregistrat o inflorire rapida dupa deschiderea a patru fabrici private: Dero Lever, British American Tobacco, Coca-Cola si Efes Pilsen. Aici au aparut peste noapte foarte multe constructii noi – de la vile impunatoare, ce ajung la trei miliarde de lei, la magazine improvizate ad-hoc in blocuri – din locuinte sau uscatorii, ori in case – in camere ce dau la strada.
Zona de nord, considerata altadata intru totul industriala, este acum cel mai bun vad pentru produsele alimentare si textile de larga folosinta. Au aparut chiar restaurante, pentru clientela ce lucreaza in fabricile sus-amintite si care a deprins practici occidentale.
Piata spatiilor comerciale se poate spune astfel ca este in formare. Pana cand magazinele propru-zise, construite special cu aceasta destinatie vor intra insa la oferte, va mai trece ceva timp. Pana atunci, rubricile de mica publicitate vor abunda doar in anunturi de genul: „Vand baraca metalica, demontata, 12 mp” sau „Vand casa, p+subsol, pentru spatiu comercial”, iar agentiile imobiliare se vor multumi cu schimburile de apartamente.