Pneurile romanesti vor domina Europa

Potrivit unui studiu publicat pe Internet de publicatia just-auto.com, exista toate premisele ca, pana in 2004, Romania sa detina mai mult de o treime din productia europeana de anvelope. In plus, tot pana la aceasta data, analistii britanici prevad ca Romania, Ungaria si Cehia vor deveni tarile cu cele mai mari investitii in domeniul anvelopelor.Astfel, dupa grupul german Continental si cel francez Michelin, cel putin un alt mare producator de anvelope ar putea sa preia sau sa deschida o fabric

Potrivit unui studiu publicat pe Internet de publicatia just-auto.com, exista toate premisele ca, pana in 2004, Romania sa detina mai mult de o treime din productia europeana de anvelope. In plus, tot pana la aceasta data, analistii britanici prevad ca Romania, Ungaria si Cehia vor deveni tarile cu cele mai mari investitii in domeniul anvelopelor.
Astfel, dupa grupul german Continental si cel francez Michelin, cel putin un alt mare producator de anvelope ar putea sa preia sau sa deschida o fabrica de anvelope in Romania. Potrivit just-auto.com, grupurile Bridgestone si Pirelli studiaza in mod serios realizarea unor investitii in Romania in urmatorii doi ani.
Cei doi producatori au fost, de altfel, interesati si de preluarea capacitatilor de productie ale grupului Tofan, dar negocierile nu au fost finalizate, pentru ca a fost preferat grupul francez Michelin.
Intrarea puternica a Michelin pe piata romaneasca a pornit de la nevoia deschiderii de noi capacitati de productie, avand in vedere cresterea cererii de anvelope.
Acesta este si unul dintre motivele pentru care a achizitionat producatorul roman, Tofan. Compania romaneasca se afla pe locul 34 in lume, fiind un important jucator in zona. Din Romania, Michelin ar dori sa exporte 80% din productie. De asemenea, compania franceza intentioneaza sa devina principalul furnizor al Renault, pentru echiparea masinilor Dacia. In plus, grupul francez a inchis mai multe fabrici din Europa si Statele Unite, care produceau la costuri ridicate.
„Investitiile in aceasta parte a Europei au aparut si ca un fel de contracarare a investitiilor in Asia”, a declarat Cristina Estrada, analist la just-auto.com.
Virginia Gheorghiu, vicepresedinte al Tofan, spune ca in momentul de fata nu se mai pune problema ca grupul pe care il reprezinta sa mai vanda si Danubiana Bucuresti, dupa ce a vandut capacitatile de productie de la Floresti si Zalau. Prin urmare, singura posibilitate care ramane la dispozitia Bridgestone si Pirelli este aceea de lansare a unor investitii de tip greenfield, cum a facut Continental.
Grupul german Continental este al doilea producator de pe piata romaneasca. Mai intai, grupul german a venit cu importuri, pentru ca din 1999 sa inceapa constructia de la zero a unei fabrici la Timisoara.
Concernul Continental AG isi va consolida pozitia pe piata romaneasca prin investirea, pana la finele anului 2002, a inca 80 milioane de marci germane in fabrica de anvelope din Romania. Astfel, investitia totala va creste de la 120 milioane marci, cat este in prezent, la 200 milioane de marci. In Romania, Continental AG a construit cea mai moderna fabrica de anvelope cu productie de serie mare din Europa – Continental Automotive Products.
Michelin si Bridgestone isi disputa pozitia
Grupul francez Michelin este considerat, in acest moment, pe primul loc in topul producatorilor mondiali de anvelope, dar lupta este extrem de stransa cu principalul concurent, Bridgestone-Japonia. Bridgestone a avut anul trecut mari probleme, intrucat vehiculele echipate cu anvelopele produse de aceasta companie au suferit mai multe accidente. Comisiile care au anchetat cazul au afirmat ca anvelopele au fost cauza accidentelor. Piata mondiala de anvelope este extrem de concentrata, competitia fiind foarte stransa. Valoarea pietei este estimata la 70 miliarde de dolari, cu un ritm de crestere anual de 2-3%.
Afacerea anvelopelor este dominata de trei mari jucatori (Michelin, Bridgestone si Goodyear-Japonia), care detin 60% din piata mondiala. Patru jucatori de talie mijlocie detin 17% – Sumitomo-Japonia, Continental-Germania, Pirelli-Italia, Yokohama-Japonia. Restul pietei (23%) apartine unor producatori mici. Principalele piete pentru lideri sunt Europa – Michelin, America de Nord – Goodyear si Asia – Bridgestone. In ultimii 20 de ani, 50% din cele mai mari companii producatoare de anvelope au disparut. Michelin a achizitionat BF Goodrich si Uniroyal, Bridgestone a cumparat Firestone, Continental a preluat General, iar Goodyear a inghitit Dunlop.
Investitiile in tehnologie de ultima ora vor permite, la finalul anului 2002, realizarea unei productii anuale de 8 milioane anvelope pentru autoturisme. Pana la sfarsitul acestui an, numarul de salariati cu inalta calificare va creste de la 400 la 750, a informat compania.     

Piata mondiala de anvelope

Michelin: cota de piata: 25%; marci: Michelin, BF Goodrich, Kleber, Riken, Kormoran, Taurus, Laurent, Wolber, Tyremaster, Siamtyre si Uniroyal; se produce in: China, Japonia, Filipine, Thailanda, Romania, Franta, Germania, Ungaria, Italia, Polonia etc.
Bridgestone: cota de piata: 20%; marci: Bridgestone, Firestone, First Stop, Dayton, Gillette si Peerless; se produce in: India, Indonezia, China, Japonia, Thailanda, Australia, Noua Zeelanda, Franta, Italia, Polonia, Spania, Turcia, Africa de Sud, Canada, Mexic etc.
Goodyear: cota de piata: 20%; marci: Dunlop, Kelly, Fulda, Lee, Sava, Pneumant, India si Debica; se produce in: China, India, Indonezia, Japonia, Malaiezia, Philipine, Taiwan, Asutralia, Franta, Germania, Italia, Luxemburg, Polonia, Slovenia, Maroc, Turcia etc.
Continental: cota de piata: 10%; marci: Continental, Uniroyal (doar in Europa), Semperit, General, Viking, Gislaved, Barum si Mabor; se produce in: Romania, Pakistan, Austria, Belgia, Cehia, Franta, Germania, Portugalia, Slovacia, Suedia, SUA etc.
Pirelli: cota de piata: 7%; marci: Pirelli, Courier, Ceat, Armstrong si Metzeler; se produce in: Germania, Italia, Spania, Marea Britanie, Egipt, Turcia, Statele Unite, Argentina, Brazilia, Venezuela
Kumho: cota de piata: 5%; marci: Kumho si Marshall; se produce in: Coreea de Sud si China
Cooper Tire and Rubber Co.: cota de piata: 5%; marci: Cooper; se produce in: SUA.