Nu a durat mult până să înțelegem că toți oamenii aceștia de pe Facebook ne sunt potențiali clienți și că pot cumpăra de la noi. Astfel că am început să ne vindem produsele și serviciile. Iar unde este cerere, apare și – bingo – oferta.

Așa au apărut consultanții de social media, dar și copywriterii, acei oameni drăguți care pot scrie texte extraordinare, le pot aranja în pagină și posta pe Facebook, Twitter sau LinkedIn.

Oportunitatea de business

Nimic surprinzător în faptul că multor lideri din această lume li s-au aprins beculețele.

”Hmm…cineva chiar poate scrie pentru mine pe Social Media, îmi poate gestiona contul, iar eu nu trebuie să mișc un deget pentru asta. Ce treabă, dom’le și cu Facebook-ul ăsta, aducător de clienți prin textele scrise de alții.”

Cât timp era vorba despre vânzarea unor produse sau servicii, totul mergea și chiar merge bine.

Doar că lucrurile au evoluat. Oamenii au înțeles că ar putea avea chiar și opinii prin care să influențeze anumite idei sau comportamente.

Astfel că și-au propus să își construiască ceea ce se numește ”branding personal” ( un termen modern – dar vechi de când lumea – care reprezintă, de fapt, imaginea personală ). Social Media părea a fi locul ideal. Postezi când vrei, spui ce vrei, oamenii te urmăresc, viața e frumoasă.

Cum era de așteptat, liderii s-au reîntors spre acei oameni faini care pot scrie texte frumoase, aranjate în pagină, cu subiect și predicat, început, cuprins și încheiere.

Doar că…

Fie inutil…

Nu a durat prea mult până când 3 lucruri s-au întâmplat:

  1. Numărul liderilor dornici de expunere a crescut și este în creștere. Astăzi, foarte mulți oameni își exprimă punctele de vedere pe Facebook, mai mult sau mai puțin legate de aria lor de competență. Social Media a devenit precum o piață supraaglomerată: prea multe fructe și legume.
  2. Numărul problemelor de imagine cauzate de textele scrise de altcineva a crescut.
  3. Efectele pozitive au întârziat să apară.

De ce aceste 3 urmări? Deoarece o astfel imagine, cumva fals construită, pornea de la următoarea idee:

”Am nevoie de cineva care să comunice pentru mine pe Social Media, și să îmi scrie textele.”

În consecință, am avut imagini construite pe cuvinte reci, plate, fără pic de emoție, care punctau mai mult la impresia artistică. Astfel că acest tip de imagine a contribuit prea puțin la succesul organizațiilor sau gestionarea unor crize de imagine. Nici nu avea cum…

Fie chiar efectul opus…

Acum mai puțin de jumătate de an un lider din mediul comercial își anunța pe Facebook un succes răsunător, printr-un text excelent scris. La prima critică, venită prin intermediul unui comentariu, liderul nostru a simțit să reacționeze. Doar că a folosit un alt ton, alte cuvinte, alte forme de exprimare. Toată discuția de la acea postare s-a mutat brusc spre diferențele  de comunicare, în timp ce succesul anunțat era trecut în plan secund.

Lucrurile nu sunt greu de dedus: altcineva îi scrisese postarea, el doar răspunsese la comentariu.

De când ofer consultanță liderilor, am sesizat 2 aspecte care transformă prezența pe Social Media într-o activitate cumva neimportantă: lipsa strategiei din spate și lipsa autenticității.

La modul cel mai serios, fără aceste 2 aspecte, rezultatele prezenței pe Social Media vor întârzia să apară.

Și atunci ce este de făcut?

1. Strategie

De prea multe ori, discuțiile despre construirea unei imagini sar direct în tactici și canale de comunicare: ”Vreau să scriu pe Social Media, vreau video-uri, storytelling sau apariții în presă.”

Ok…și la întrebarea ”Și ce spui acolo?” cine răspunde?

Sau la întrebarea ”De ce spui acest lucru?” cine răspunde?

Sau la ”Și ce imagine dorești să construiești?” cine răspunde?

O imagine bine construită are nevoie de o strategie în spate. De aici pornim…

2. Autenticitate

Este o vorbă care nu îmi aparține, dar care îmi place mult: Nu contează ce le spui oamenilor, contează cum îi faci să se simtă.

Cuvintele sunt importante, dar emoțiile chiar pot influența anumite percepții, acțiuni sau decizii. Astfel că autenticitatea devine factor cheie și poate fi obținută doar printr-o implicare mult mai mare în procesul de comunicare.

Fie că vorbim despre postări pe Facebook, discursuri sau interviuri în presă, tonul, alegerea cuvintelor, formularea frazelor contează.

Fără excepție, liderii care și-au construit o imagine corectă au fost și buni comunicatori.

3. Consistență

Din păcate, trăim în societatea ”vreau repede”.

Marea majoritatea a liderilor pe care i-am întâlnit sau lucrat își doreau o imagine construită cât mai rapid, și cu un impact cât mai mare.

Imposibil!

Problema este că în acest caz nu discutăm despre un punct de final, de un moment în care putem spune ”gata, imaginea mea este construită”.

De ce? Oamenii uită ușor, crizele de imagine pot zgudui și cea mai bine construită reputație, iar viteza cu care circulă informațiile este extrem de mare.

Simplu spus, azi ești sus, mâine nu mai ești.

Astfel că secretul este unul singur: consistența. Prezența permanentă în fața oamenilor, prin tot felul de canale de comunicare, prin mesaje atent construite, reprezintă unica soluție la problema vitezei cu care astăzi circulă informația.

În final…

Mulți ne dorim poziția de a influența deciziile oamenilor. Ne simțim bine când aceștia ne urmăresc, ne ascultă sfaturile, ne urmează în idei și principii.

În principiu, ne oferă un fals sau cel mult parțial sentiment de importanță.

În același timp, nimeni nu poate nega faptul că imaginea unui lider de companie va influența modul în care compania își desfășoară activitatea. Dar să nu uităm că rețelele de socializare, poate cele mai la îndemână canale de comunicare, sunt sufocate de postări și opinii.

Și ca să răspund la întrebarea din titlu, da, Facebook poate deveni total inutil dacă postăm de dragul de a posta. De altfel, valabil pentru orice rețea de socializare.