Podul care va uni România și Republica Moldova
România și Republica Moldova vor da startul oficial al construcției unui nou pod rutier peste râul Prut.
Evenimentul va avea loc pe 26 aprilie, în plin weekend al Paștelui Blajinilor, o zi încărcată de semnificație pentru locuitorii de pe ambele maluri. Ceremonia va avea loc simultan în localitățile Golăiești (România) și Zagarancea (Republica Moldova), marcând un moment istoric de colaborare transfrontalieră.
„Pe ambele maluri se va pune piatra de temelie pentru construcţia podului”, a afirmat el, adăugând că podul va fi capătul autostrăzii A8, aşa-numita „Autostradă a Unirii”. „Este autostrada care vine de la Paşcani spre Iaşi şi spre Ungheni. Şi, în partea noastră, este primul tronson – va fi construit şi primul tronson de autostradă”, a spus ministrul.
„Podul de Flori” – legătura dintre memorie și modernitate
Viitorul pod, care va purta numele „Podul de Flori”, este mai mult decât o simplă lucrare de infrastructură: este o punte de legătură între oameni, culturi și economii.
Numele său evocă momentul memorabil din 1990, când românii și moldovenii s-au reunit simbolic pe malurile Prutului, trecând poduri de flori și speranță.

Autostrada Unirii: o nouă conexiune strategică
Proiectul face parte dintr-o inițiativă amplă de infrastructură – Autostrada A8, supranumită „Autostrada Unirii” – care va conecta vestul României, de la Târgu Mureș, cu estul țării și, mai departe, cu Republica Moldova, prin Ungheni. Podul va reprezenta capătul estic al acestei magistrale rutiere, urmând să se conecteze direct cu Drumul Național R1 din Republica Moldova, ce duce spre Chișinău.
Construcția va fi realizată în două etape, cu o lungime totală de 261 de metri și o lățime ce va ajunge, în final, la 24,25 metri. În prima fază, podul va avea patru benzi de circulație și trotuare pentru pietoni. Proiectul prevede și dezvoltarea unui punct de trecere a frontierei modern, echipat cu facilități de control vamal, parcări pentru autoturisme și TIR-uri, dar și un drum de legătură de aproximativ 1 kilometru.
Finanțarea vine integral din fonduri europene, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei, iar valoarea proiectului depășește 30 de milioane de euro. Dacă lucrările decurg conform planului, traficul ar putea fi deschis provizoriu în toamna anului 2026.
Această investiție face parte dintr-un program mai amplu al Ministerului Transporturilor din România, care include și construcția a încă trei poduri rutiere peste Prut. Studiile de fezabilitate pentru acestea sunt în curs de elaborare, cu un buget de aproximativ 1,1 milioane de lei per proiect.