Podul de la Braila se naste in ape tulburi

Aranjamentul a fost consfintit in timpul vizitei oficiale in China din luna februarie a acestui an a premierului Adrian Nastase. seful Executivului s-a intilnit atunci cu presedintele companiei de stat China Road& Bridge Corp., Zhou Jichang, cu care a discutat despre "dezvoltarea proiectului comun de construire a unui pod rutier peste Dunare, in zona Braila-Macin", dupa cum preciza un comunicat remis presei cu acea ocazie.Partea chineza i-a prezentat oficialului roman variantele de constructie,

Aranjamentul a fost consfintit in timpul vizitei oficiale in China din luna februarie a acestui an a premierului Adrian Nastase. seful Executivului s-a intilnit atunci cu presedintele companiei de stat China Road& Bridge Corp., Zhou Jichang, cu care a discutat despre „dezvoltarea proiectului comun de construire a unui pod rutier peste Dunare, in zona Braila-Macin”, dupa cum preciza un comunicat remis presei cu acea ocazie.Partea chineza i-a prezentat oficialului roman variantele de constructie, fiind aleasa cea a unui pod suspendat, cu doi piloni principali. A fost stabilit chiar si un calendar al lansarii proiectului, iar luna iunie a fost bifata ca termen pentru semnarea contractului de executie de catre partea romana si cea chineza. Acelasi comunicat mentiona ca „executia acestui pod este prima realizare de gen a constructorilor chinezi in Europa”. „M-am vazut cu presedintele acestei companii (…). Am discutat impreuna conditiile si am convenit ca, pana la sfarsitul acestui an, vor incepe efectiv lucrarile la constructia acestui important pod, asteptat de foarte multa vreme de locuitorii din zona. (…) Aici, chinezii pun banii, ei fac proiectul ca atare si, dupa aceea, isi recupereaza banii. Deci, este o forma de credit, pe care ei il realizeaza, iar pentru noi este un lucru extraordinar”, spunea premierul Nastase la Beijing, risipind orice dubiu privind modul de acordare a contractului – incredintare directa – si compania favorita.De remarcat ca anuntul a intervenit intr-un moment in care un alt contract major, cel privind constructia autostrazii Brasov-Bors, facea valuri in presa si la Bruxelles, pe fondul acuzatiilor privind desemnarea grupului american Bechtel, fara licitatie, pentru derularea unei investitii de 2,5 miliarde de euro.La nici o luna de la vizita premierului in China, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului a publicat in Monitorul Oficial un anunt de intentie privind selectarea unui investitor in vederea realizarii podului printr-un parteneriat public-privat. La selectie pot participa investitorii individuali sau consortiile care, printre altele, au capacitatea de a atrage si gestiona in intregime si pe cont propriu resursele financiare pentru un astfel de proiect. Data limita pentru depunerea scrisorilor de intentie este 8 mai.Oricum ar coti-o, prin publicarea unui astfel de anunt ministerul de resort a urmarit sa-si asigure „spatele”, adica sa „fenteze” aparitia unui nou scandal Bechtel. Lucrurile sunt vazute asa si de catre Aurel Simionescu, presedintele Consiliului Judetean Braila. „S-a dorit sa se evite „discutia” de la autostrada (Brasov-Bors, – n.r.)”, spune transant Aurel Simionescu.”Cu cateva zile inainte de deplasarea delegatiei romanesti in China, reprezentantii China Road&Bridge Corp. au prezentat la Braila variantele lor de proiect (…). Delegatia chineza a plecat cu ideea ca in luna iunie va semna contractul”, isi aminteste Simionescu.Insa Marius Bota, secretar de stat in Ministerul Transporturilor, este contrariat si respinge ceea ce premierul Nastase spunea deschis la Beijing, si anume ca podul va fi incredintat chinezilor. Bota afirma ca el este cel care a semnat atat acordul cu China Road&Bridge Corp., cat si cu o alta firma chineza, Danlian International Corp., insa cu mult inainte de episodul China din luna februarie, iar unul dintre scopurile intelegerilor este de a le facilita acestor companii deplasarea spre Romania, respectiv sa obtina vize.”Sa nu uitam ca firmele din China nu au un regim atat de liber, mai ales cele cu capital de stat. Iar acest acord le foloseste si l-au solicitat pentru a putea avea acces la viza, pentru ca cetatenilor si firmelor chineze, indiferent de dimensiune, care doresc sa vina in Romania, li se cere viza. Iar viza li se acorda pe baza unui contract sau a unei intelegeri, a unei invitatii. Deci, acest acord le foloseste pentru a putea sa deplaseze personalul tehnic, economic, pentru a-si face formalitatile de calatorie”, spune secretarul de stat. Pe de alta parte, Bota recunoaste ca documentul in cauza permite firmei din China „sa acceada la date privind proiectele din Romania, la studiile de prefezabilitate si cele de fezabilitate”, date pe care le va utiliza la intocmirea ofertelor. Pana in prezent, documentatia aferenta licitatiei pentru podul de la Braila a fost ridicata doar de China Road&Bridge Corp. si de o companie din Israel.

TERMENII PROIECTULUI
Lucrarile de constructie a podului sunt prevazute sa inceapa in ultimul trimestru din 2004 si sa fie finalizate in termen de trei ani, cu fonduri asigurate de partea chineza, fara garantii guvernamentale din partea statului roman. Eximbank China, China Development Bank si Sinosure (China Export&Credit Insurance Corp.) au fost mentionate ca finantatori ai lucrarilor. Proiectul va fi derulat pe baza modelului BOT (Build, Operate, Transfer), ceea ce inseamna ca, in afara de construirea propriu-zisa a podului, companiei chineze i-ar reveni si exploatarea acestuia, pentru ca la finalul unei anumite perioade constructia sa fie transferata statului roman. In prezent, traversarea Dunarii in zona vizata se realizeaza prin intermediul a doua bacuri.