Majoritatea clauzelor care prevăd situaţiile când asiguratul nu este despăgubit sunt fireşti şi ţin de culpa directă a clientului ori de lipsa de predictibilitate a anumitor evenimente. Cu toate acestea, am întâlnit cazuri în care clauzele contractuale sunt mai mult decât interpretabile sau chiar privează clientul de despăgubire în situaţii asupra cărora nu poate avea niciun fel de control. Una dintre prevederile contractuale mai puţin clare arată că asiguratul nu beneficiază de despăgubire în situaţia în care „nu a luat toate măsurile necesare pentru limitarea pagubei“. Această excludere este prezentă în contractele majorităţii societăţilor importante, iar la una dintre ele se aplică nu doar în cazul daunelor din accidente, ci şi în situaţia în care automobilul este expus unui furt sau unei tentative de furt. Nici măcar agenţii respectivei societăţi nu ne-au putut explica cum poate un client să limiteze paguba în cazul în care îi este furată maşina. Una dintre situaţiile în care niciun asigurător nu va face plata daunei este aceea în care dauna este majorată ca urmare a greşelilor din service, iar acest lucru se întâmplă în ciuda faptului că asigurătorii au, printre unităţile de service, parteneri agreaţi pe care îi recomandă clienţilor.

Ce faci în caz de accident peste graniţă?

În cazul în care ai fost implicat într-un accident pe teritoriul altei ţări şi poliţia constată că vinovat a fost un alt şofer, legislaţia europeană îţi dă posibilitatea de a solicita despăgubiri în baza asigurării RCA a respectivului şofer. Există trei situaţii diferite. Dacă ţara pe teritoriul căreia a fost produs accidentul este membră a Spaţiului Economic European (SEE), puteţi solicita ajutorul Fondului de Protecţie a Victimelor Străzii din România. Dacă ţara respectivă nu face parte din SEE, dar este semnatară a Convenţiei Carte Verde, vă veţi adresa Biroului Naţional Carte Verde din ţara unde s-a petrecut accidentul. În cazul în care ţara respectivă nu este nici parte din SEE, nici nu are convenţie Carte Verde, atunci şoferul se va adresa direct asigurătorului care a emis poliţa RCA, iar în cazul în care aceasta nu există va merge la Fondul de Protecţie a Victimelor Străzii din România. În practică, procedurile sunt destul de greoaie, motiv pentru care achiziţionarea unei poliţe CASCO valabile şi în afara ţării este o variantă de luat în calcul. Poliţa CASCO vă protejează chiar şi în cazul în care nu sunteţi victimă, ci autor al respectivului accident.

Toate societăţile care vând CASCO în România oferă şi posibilitatea extinderii valabilităţii în afara graniţelor României. Unele dintre ele au această opţiune chiar în poliţa-standard, în timp ce altele cer plata unui „supliment“.

Articol publicat în Suplimentul Auto Capital care a apărut împreună cu revista Capital și cu Evenimentul Zilei pe 30 septembrie 2013.