Tarifele medii la poliţele RCA pentru companii au crescut mai lent decât cele practicate la asigurările pentru persoanele fizice. Pentru clienţii merituoşi, tarifele pot fi mai mici.
Tarifele practicate de asigurători la vânzarea poliţele obligatorii RCA la începutul acestui an sunt în medie cu circa 60% mai mari faţă de cele practicate în urmă cu un an, potrivit calculelor Capital. O parte din această creştere a fost efectuată de companii încă din timpul anului trecut. Câteva companii au majorat tarifele RCA chiar de trei ori în cursul anului 2009 în cazul autovehiculelor din segmentul 1.201 – 1.600 cmc.
Majoritatea asigurătorilor practică pentru clienţii persoane fizice tarife personalizate în funcţie de o serie de criterii – vârstă, zona geografică în care locuieşte sau experienţa la volan. Şoferii care se încadrează în segmentele cu cel mai redus risc, pe care s-au înregistrat daune mici şi cu o frecvenţă redusă, pot beneficia, în urma segmentării tarifelor, de asigurări la preţuri similare celor de anul trecut. Chiar dacă prima medie este mai mare în acest an comparativ cu 2009, pentru unele segmente de clienţi s-au înregistrat reduceri între 5% şi 40%.
La polul opus, sancţiunile pentru clienţii care îi fac pe asigurători să plătească despăgubiri s-au tradus printr-o majorare a tarifelor cu până la 377% la începutul acestui an comparativ cu cele practicate la începutul anului trecut. În acelaşi timp, tot mai mulţi asigurători încep să practice tarife personalizate şi în cazul poliţelor vândute persoanelor juridice. Allianz-Țiriac, Omniasig şi BCR Asigurări au apelat la o astfel de strategie în încercarea de a reduce pierderile sau de a creşte profitabilitatea pe acest segment de business.
Cele mai mari scumpiri, pentru populaţie
La poliţele vândute persoanelor fizice se înregistrează creşteri de preţuri superioare celor efectuate de asigurători pentru asigurările vândute firmelor.
Astfel, în cazul poliţelor vândute persoanelor fizice care deţin maşini cu 1.201-1.400 cmc, tarifele au crescut în medie cu 65%, în timp ce pentru autovehiculele de acelaşi tip deţinute de companii, preţul mediu a avansat cu circa 60%. În schimb, pe segmentul automobilelor cu capacităţi cilindrice între 1.401 şi 1.600 cmc, tarifele au avansat cu circa 75% în cazul clienţilor individuali, în timp ce pentru companii acestea au crescut cu numai 45%.
Şi firmele pot obţine reduceri când cumpără asigurările auto, iar acestea se acordă în funcţie de mărimea parcului auto, dar şi de rata daunei din anii anteriori, în cazul în care decid să lucreze cu acelaşi asigurător. Pe de altă parte, începând din acest an, asiguraţii persoane fizice mai pot beneficia de reduceri sau pot fi sancţionaţi cu creşteri de tarife în urma introducerii sistemului bonus-malus. Reducerile sau majorările generate de implementarea acestui sistem se aplică la tarifele de bază ale fiecărui asigurător, inclusiv la tarifele personalizate.
Pentru şoferii care nu au utilizat poliţa RCA pentru a despăgubi terţi în 2009, sistemul bonus-malus aduce o reducere cu 10% a tarifelor, iar cei care reuşesc să dovedească că nu au făcut accidente în ultimii şapte ani pot obţine chiar reduceri de 50%. În schimb, proprietarii care au provocat trei accidente în 2009 plătesc un preţ dublu pe RCA.
250 de mii de despăgubiri au achitat companiile de asigurări autohtone în primele nouă luni din 2009 pentru asigurările RCA din portofoliu, potrivit CSA