Programari periodice la saloane de coafura si pedichiura pentru patrupede, vizite regulate la patiseriile care vand bunatati exclusiv canine sau pentru rasfatul pisicilor, torturi festive comandate cu ocazia aniversarilor, turul magazinelor specializate in obiecte de imbracaminte costisitoare si neaparat asortate cu cele ale stapanilor, procurarea ultimelor modele de zgarzi, eventual cu diamante, in valoare de zeci de mii de dolari, cipuri de identificare – nici o cheltuiala nu este considerata inutila de catre iubitorii de animale, cu dare de mana. Nici vizitele la psihiatru nu sunt uitate, in cazul patrupedelor traumatizate de divortul stapanilor, “sindromul despartirii” ocupand un loc de frunte pe lista terapeutilor.


Potrivit studiului international Synovate – realizat pe un esantion constituit din 6.109 respondenti din Marea Britanie, SUA, Rusia, Cehia, Bulgaria, Thailanda, Filipine, Taiwan si Hong Kong -, dragostea fata de animale se manifesta, mai nou, si prin cumpararea de polite de asigurare pentru acestea.
“Intrucat animalele devin din ce in ce mai importante in viata oamenilor, acestia sunt mai deschisi sa investeasca atat emotional, cat si financiar in bunastarea necuvantatoarelor pe care le detin”, afirma Frank Furedi, profesor de sociologie la Universitatea din Kent, Marea Britanie.
Publicatia The Scotsman evidentia faptul ca in Anglia exista mai mult de 400 de tipuri de asigurari pentru animale si sunt puse la dispozitie de furnizori dintre cei mai diversi.
Explozia acestui fenomen a fost inevitabila, ca si cea a imbunatatirii modului de ingrijire a necuvantatoarelor, ambele rivalizand cu atentia acordata oamenilor. Onorariile veterinarilor au crescut, ca si costurile tratamentelor efectuate de acestia, astfel ca proprietarii animalelor de companie au recurs la protectia oferita de politele de asigurare care, in ultima perioada, au inundat piata.


Chirurgia pe creier, tratamentul cancerului, dializa canina, aparatele dentare sunt servicii medicale avansate, oferite de un numar tot mai mare de veterinari, dupa cum reiese din statisticile Asociatiei americane a fabricantilor de produse pentru animale de companie (APPMA). In conformitate cu un studiu comisionat de aceasta asociatie, asigurarile pentru animale au crescut in popularitate cu 3% in cazul cainilor si cu 1% in cel al pisicilor. APPMA se asteapta, in acest an, ca proprietarii de animale din SUA sa cheltuiasca 8,6 miliarde de dolari pe tratamente.
Concluziile unui alt studiu, realizat in anul 2005, arata ca, tot in SUA, 10% din specialistii in Resurse Umane ai companiilor cu mai mult de 500 de angajati ofera asigurari pentru animale in pachetul salarial. Per total, 5% din companiile americane ofera aceasta optiune, fata de numai 2%, cat erau in anul 2004.







“In SUA, dezvoltarea unor astfel de asigurari merge in paralel cu cresterea generala a cheltuielilor pentru animale si cu dezvoltarea de produse si servicii unice, cum ar fi cele de ingrijire zilnica, dar si investitiile in spa-uri si parcuri municipale. Nu ne asteptam, in viitorul apropiat, ca aceasta tendinta sa stagneze”, este de parere Claire Braveman, sef al diviziei de cercetari in domeniul financiar, Synovate America.

Profesorul Frank Furedi considera ca exista o motivatie mai adanca in spatele grabei de a face asigurari pentru animale: “Intrucat viata oamenilor devine din ce in ce mai fragmentata si relatiile interumane devin din ce in ce mai dificile, tot mai multi se orienteaza catre animalele de companie. Ele ofera dragoste neconditionata intr-un mod in care oamenii nu o fac.”


Conform studiului Synovate, acest gen de dragoste este considerat un “test turnesol” pentru cupluri, in Rusia, 85% din posesorii de animale afirmand categoric ca partenerul/ partenera trebuie sa accepte neconditionat prezenta acestora in viata lor. Astfel de afirmatii au intrunit un “scor” ridicat si in Cehia (73%), SUA (73%) si Marea Britanie (71%).


In ceea ce priveste persoanele care nu au animale de companie, motivele invocate de respondentii inclusi in studiul Synovate au fost diverse, de la “costuri prea mari de intretinere” la “nu sunt genul de persoana care sa-si doreasca acest lucru”. Noua din zece bulgari care se incadreaza in acest segment s-au aratat in totalitate de acord cu afirmatia: “animalele sunt un substitut slab pentru copii”.