Asigurătorii preiau şi riscul de a se produce daune accidentale la produse electrice, electronice sau la autovehicule. Aceste poliţe se adresează firmelor care comercializează astfel de bunuri, dar beneficiarii sunt tot consumatorii.
Garanţia pe o perioadă mai lungă poate fi cårligul care să ademenească un cumpărător. În ultimii ani, garanţiile pe perioade extinse au apărut pentru autovehiculele våndute pe piaţă, dar şi-au făcut loc şi pe rafturile retailerilor. Acestea vin în completarea garanţiei minime pe care producătorii sunt obligaţi să o acorde timp de cel puţin doi ani.
O parte din garanţiile extinse este oferită chiar de producători, altele au în spate poliţe de asigurare încheiate tocmai pentru a prelungi perioada în care produsul este în garanţie. Asigurările pot extinde garanţia şi pentru autovehicule şi pentru produse electronice sau electrocasnice, potrivit oficialilor Marsh Romånia, unul dintre brokerii care intermediază încheierea de astfel de poliţe pe piaţa autohtonă. Astfel de asigurări pot fi contractate pentru loturi de produse, nefiind våndute direct clienţilor de retail.
Oficialii Marsh nu dezvăluie companiile cărora le-au våndut astfel de poliţe, dar precizează că poliţele emise de ei extind garanţia oferită de producător pentru mai mult de 50.000 de autovehicule. Pentru produsele electrice şi electrocasnice, Marsh discută cu două companii care ar putea fi interesate de astfel de asigurări.
Garanţia extinsă la autovehicule este acordată pe piaţa autohtonă pentru mai multe mărci – Opel, Chevrolet, Dacia, KIA.
Programele de asigurare prin care se extind garanţiile pe care le dau producătorii se negociază, iar din acest motiv riscurile acoperite nu sunt identice. Reparaţiile sau piesele asigurate în timpul perioadei în care garanţia a fost extinsă pot să fie diferite de la un producător la altul. Şi alte detalii pot fi diferite, în funcţie de prevederile poliţei de asigurare: aceasta se poate referi doar la costul pieselor care se strică sau la întreaga factură emisă de service.
De asemenea, garanţia extinsă poate să fie oferită clientului ca un premiu suplimentar sau acesta poate opta pentru ea, situaţie în care o şi plăteşte.
În schimb, există cåteva „reguli“ pe care poliţele de acest gen le respectă. „Asigurarea poate acoperi garanţia maşinii pånă cånd vehiculul ajunge la şapte ani“, afimă Alexandru Peligrad, account manager la Marsh Romånia. „Se poate încheia programul şi pentru autovehicule mai vechi de şapte ani, dar nu e rentabil din punct de vedere economic. (…) Dacă prima de asigurare pentru extinderea garanţiei pentru al optulea an de vechime a maşinii este de 2.500 de euro, nu merită“, explică Peligrad. Cutuma se respectă şi în cazul în care se oferă garanţie pentru autoturisme second hand, pentru care importatorii sau dealerii oferă garanţie în baza unei asigurări.
În ceea ce priveşte numărul de maşini pentru care poate fi încheiată asigurarea de extindere a garanţiei, este nevoie, de regulă, de cel puţin 500-1.000 de vehicule, spune Peligrad. În cazul unui dealer, de exemplu, cifra care ar fi luată în considerare ar fi numărul de maşini våndute de-a lungul unui an. Oficialii Marsh nu oferă cotaţii clare referitoare la preţul unor astfel de asigurări deoarece acestea nu sunt standard.
Daune şi componente neacoperite de asigurare
O serie de stricăciuni ale unui autovehicul sau ale unui aparat electric sau electrocasnic nu vor fi acoperite de garanţia extinsă prin încheierea unei poliţe de asigurare. Componentele care sunt supuse uzurii normale sau coroziunii nu sunt acoperite pentru niciun produs.
La autovehicule, în primul rånd, nu sunt acoperite consumabilele (filtre, becuri, ulei etc.). Există şi situaţii în care se plătesc şi astfel de componente, dar cu condiţia ca schimbarea acestora să fie necesară în urma producerii unei defecţiuni care este acoperită de poliţă. Următoarele componente de pe lista celor excluse de la despăgubiri pe poliţa de extindere a garanţiei sunt caroseria, vopseaua, tapiţeria, geamurile. De asemenea, toate riscurile care pot fi acoperite de poliţa facultativă Casco – incendiu, furt – nu sunt incluse în poliţa pentru extinderea garanţiei. Tot la capitolul excluderi intră şi maşinile revåndute prin intermediul unui dealer, autovehiculele utilizate de şcolile de şoferi, de firmele de taximetrie sau de închirieri de maşini.
Nici în cazul aparatelor electrocasnice cu garanţie extinsă nu sunt acoperite toate stricăciunile care pot apărea. De exemplu, uşa ruginită a unui frigider vechi de cåţiva ani nu va fi reparată pe o poliţă de asigurare.
«Se poate încheia programul de extindere a garanţiei şi pentru autovehicule mai vechi de şapte ani, dar nu e rentabil din punct de vedere economic.»
Alexandru Peligrad, account manager Marsh
Cum intră la apă garanţia
• Acordarea de despăgubiri prin poliţa de extindere a garanţiei pentru autovehicule poate fi limitată şi de parcurgerea unui anumit număr de kilometri.
• De exemplu, în cazul autovehiculelor Chevrolet, această limită este stabilită la 150.000 de kilometri, iar în cazul maşinilor Opel, la 120.000 de kilometri, pentru garanţiile extinse cu doi ani.
• Alte limitări vizează de obicei componentele maşinii pentru care se acordă garanţia extinsă.
• De exemplu, la un autovehicul garanţia extinsă se poate acorda numai pentru grupul motorpropulsor, în timp ce la un frigider se poate acorda numai pentru motorul acestuia.
• Rata daunelor pe poliţele care asigură garanţia extinsă la autovehicule este de circa 85% în prezent, potrivit oficialilor brokerului de asigurare Marsh, ceea ce înseamnă că la prime plătite de 100 de lei, despăgubirile achitate vor fi de 85 de lei.