Bagaje şi documente pierdute, probleme de sănătate sau cu maşina. Toate pot strica o vacanţă dacă turistul trebuie să acopere cheltuieli neprevăzute.

Majoritatea companiilor de asigurări autohtone vånd poliţe care acoperă cel puţin cheltuielile medicale de urgenţă pentru cei care îşi fac concediul în afara ţării. În ultimii ani, cåţiva asigurători şi-au dezvoltat aceste poliţe adăugånd şi alte cazuri pentru care acordă despăgubiri clienţilor lor. Astfel, asigurările de călătorie pot fi o saltea de siguranţă şi în cazul în care vă sunt furate bagajele, aveţi probleme cu maşina cu care aţi plecat în vacanţă sau dacă aţi produs pagube altor persoane în timpul călătoriei. Poate fi asigurat chiar riscul de a nu mai pleca deloc în călătorie.

Astfel de poliţe costă cåteva zeci de lei, în funcţie de riscurile şi sumele asigurate şi de compania de la care sunt încheiate. La råndul lor, sumele maxime pentru care se încheie contractele diferă în funcţie de compania aleasă, dar şi în funcţie de poliţa cumpărată. Despăgubirea maximă acordată de companii în cazul în care clientul are nevoie de îngrijiri medicale în timpul vacanţei variază între 5.000 şi 50.000 de euro.

Poliţele care pot acoperi cele mai multe riscuri pentru vacanţe în afara ţării sunt comercializate de Roumanie Assurance International (RAI), Ardaf şi City Insurance. Poliţele Ardaf au fost „importate“ recent de la RAI, cele două companii avånd acelaşi acţionar majoritar – Generali PPF Investments. RAI este lider pe acest segment de piaţă.

Ofertă croită pentru şoferi

Odată cu înmulţirea numărului de turişti care pleacă în vacanţă cu maşina, au apărut pe piaţă şi poliţele de călătorie care acoperă şi cheltuielile apărute în cazul defectării maşinii – asigurările Turist Car Assist. Acestea au fost lansate recent de RAI şi sunt comercializate şi de Ardaf.

Clienţii primesc asistenţă rutieră: informaţii referitoare la service-uri autorizate, starea drumurilor, dar şi sfaturi tehnice despre autovehicul. Asiguraţii cărora li se strică maşina beneficiază de servicii precum depanarea sau remorcarea autovehiculului. Dacă maşina poate fi reparată în cel mult trei zile, compania suportă costurile legate de cazarea clienţilor la hotel. În plus, aceştia primesc un alt automobil pe care îl pot folosi în această perioadă. Serviciile de asistenţă rutieră asigurate printr-o astfel de poliţă pot ajunge la cel mult 5.000 de euro. Această asigurare este valabilă pe teritoriul a 29 de state europene şi în Turcia, iar preţul este de 40 de lei dacă se încheie pentru o perioadă cuprinsă între două şi zece zile.

Şi poliţele de asigurare Casco acoperă avarierea autovehiculelor în afara ţării. În plus, există asigurători, precum Generali, care au produse ce oferă asistenţă rutieră la nivel internaţional, iar beneficiile sunt similare.

Condiţii pentru aprobarea despăgubirilor

114-15581-42asigurari27.jpgPoliţele de asigurări conţin instrucţiuni detaliate referitoare la procedurile care trebuie urmate dacă are loc unul dintre evenimentele pentru care ar trebui să fiţi despăgubit. Cum se procedează de obicei în cazul unei urgenţe medicale? Clientul sună la numărul de urgenţă menţionat în poliţa de asigurare şi este ghidat către cel mai apropiat spital agreat de societatea de asigurare. Unele companii, BT Asigurări de exemplu, susţin că suportă cheltuielile făcute de clienţii lor şi la alte unităţi medicale. Asiguraţii care îşi plătesc serviciile medicale de urgenţă la care apelează în timpul vacanţei în străinătate pot solicita decontarea acestora cånd se întorc în ţară. Poliţele unora dintre asigurători stabilesc însă limite pentru despăgubirile maxime care pot fi acordate în cazul plăţii de servicii medicale fără acordul asigurătorului. De exemplu, în poliţele de la Generali, această limită este stabilită la 1.000 de euro.

De ce sunt refuzate unele cereri de despăgubire? Reprezentanţii asigurătorilor spun că principalele motive de refuz sunt bolile care existau deja în momentul încheierii poliţei. 

SERVICII MEDICALE

Asigurările acoperă cheltuielile care apar în urma unor urgenţe medicale: costul consultaţiilor, intervenţiile chirurgicale, banii plătiţi pe medicamente. Fiecare poliţă prevede suma maximă de care poate beneficia asiguratul. De exemplu, 15.000 de euro, în cazul intervenţiilor chirurgicale. Nu sunt decontate însă cheltuielile pentru tratarea unor afecţiuni pe care clientul le avea cånd a încheiat poliţa.

STORNO

Compania de asigurare plăteşte sumele care trebuie achitate de turistul căruia evenimente neprevăzute nu i-au mai permis să plece în vacanţă. Despăgubirile se acordă, de exemplu, cånd clientul asigurat se îmbolnăveşte, cånd trebuie să se prezinte la un proces în instanţă, în cazul în care casa lui nu mai poate fi locuită sau dacă a fost concediat de firma la care lucra. Pentru despăgubiri sunt necesare dovezi.

BAGAJE

Despăgubirile se acordă pentru bagajele pierdute sau deteriorate în timpul transportului cu compania aeriană sau maritimă, iar suma maximă poate ajunge pånă la 1.000 de euro. RAI despăgubeşte clienţii ale căror bagaje au întårziat minimum şase ore, iar City Insurance, dacă acestea au ajuns mai tårziu cu cel puţin cinci ore. Asiguraţii nu primesc despăgubiri în situaţia în care bagajele le-au fost confiscate la vamă.

RASPUNDERE CIVILA

Pagubele produse terţilor în timp ce vă aflaţi în vacanţă pot fi suportate tot de asigurători. Sunt acoperite situaţiile în care asiguratul accidentează alte persoane sau dacă distruge accidental bunuri. Se mai acoperă şi cheltuielile de judecată care apar în urma acestor accidente. Despăgubirea maximă ajunge la 10.000 de euro. Pagubele provocate de autovehicule conduse de asiguraţi nu sunt acoperite.

PIERDERE DOCUMENTE

Asigurătorii le oferă clienţilor informaţii referitoare la procedurile pe care trebuie să le urmeze pentru a obţine actele necesare întoarcerii în ţară. Clienţii care rămån nu numai fără documente, ci şi fără bani primesc o sumă pentru a putea înlocui actele pierdute şi pentru a-şi cumpăra alte bilete cu care să se poată întoarce acasă. RAI acordă despăgubiri de 1.000 de euro în aceste situaţii.

ASISTENŢA AUTO

Asiguraţii rămaşi cu maşina în drum pot beneficia de servicii precum depanarea sau remorcarea autovehiculului. Dacă maşina nu poate fi reparată în cel mult trei zile, asigurătorul suportă preţul plătit de client pentru a se întoarce în ţară, iar apoi plăteşte transportul pentru o persoană care se duce să ia maşina reparată. RAI suportă costul biletelor de tren, autocar sau avion la clasa economic.

14 mil. de euro au cheltuit anul trecut romånii pe poliţe de asigurare împotriva unor riscuri care se puteau ivi în timpul călătoriilor în străinătate