Cazul celor doua companii ajunse falimentare ar fi trebuit sa determine restul societatilor de asigurari sa sufle de acum inainte si in iaurt. Grup As si Metropol au incheiat asigurari obligatorii de raspundere civila auto valabile in afara Romaniei (Carte Verde) intr-un ritm frenetic, acceptand, cu riscul de a nu-si putea onora obligatiile in cazul producerii accidentelor, prime de asigurare neacoperitoare. Oricat de periculoase s-au dovedit, practicile de dumping la Carte Verde nu au fost aban
Cazul celor doua companii ajunse falimentare ar fi trebuit sa determine restul societatilor de asigurari sa sufle de acum inainte si in iaurt. Grup As si Metropol au incheiat asigurari obligatorii de raspundere civila auto valabile in afara Romaniei (Carte Verde) intr-un ritm frenetic, acceptand, cu riscul de a nu-si putea onora obligatiile in cazul producerii accidentelor, prime de asigurare neacoperitoare.
Oricat de periculoase s-au dovedit, practicile de dumping la Carte Verde nu au fost abandonate in totalitate nici dupa episodul Grup As. Singura incercare a Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR) de a le limita, printr-o recomandare transmisa companiilor membre de a nu cobori tarifele sub un nivel considerat riscant, nu a avut succes. O parte din asiguratori nu au tinut, din start, cont de aceasta, iar cei care au respectat-o risca sa fie sanctionati cu sume de ordinul zecilor de miliarde de lei de catre Consiliul Concurentei.
In mai 1999, BAAR a transmis societatilor autorizate sa elibereze polite Carte Verde o circulara prin care recomanda un nivel minim al primelor pentru fiecare tip de autovehicul. Aplicarea urma sa se faca, potrivit unei alte circulare transmise luna urmatoare, din 15 iulie 1999. Pentru autoturisme, la politele cu valabilitate de 15 zile in tarile nelimitrofe, tariful minim recomandat era de 45 de dolari, fata de 35 de dolari inainte de 15 iulie, iar la politele pe 30 de zile – 75 de dolari (fata de 65 de dolari). Dreptul BAAR de a stabili tarife minimale, prevazut in statutul sau, a fost recunoscut anul trecut si de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), in normele privind masurile prudentiale pentru practicarea asigurarilor Carte Verde.
Chiar majorate, noile tarife se situau la data respectiva cu mult sub cele practicate in Ungaria sau in statele europene, iar de recomandari nu au tinut cont toti asiguratorii, Biroul fiind asaltat, imediat dupa transmiterea circularelor, de sesizari privind vanzarea in continuare a documentelor Carte Verde la preturi de dumping. Avertismentele nu au fost urmate de sanctiuni concrete.
Dupa aproape un an, o persoana fizica din Capitala a sesizat Consiliul Concurentei cu privire la existenta unei eventuale intelegeri intre Ardaf, ASIT, Asirom, Astra, Omniasig, Grup As si Unita, pe care le-a reclamat ca practica acelasi nivel de prima pentru asigurarea autoturismelor in afara tarii – 75 de dolari/30 de zile. In iulie 2000, presedintele Consiliului a dispus pornirea unei investigatii pentru a constata daca s-a incalcat articolul 5 din Legea Concurentei (nr. 21/1996). Investigatia s-a finalizat anul acesta, raportul Consiliului gasind vinovate 12 societati care au urmat recomandarile BAAR de limitare a practicilor de dumping: cele din reclamatie plus Interamerican, Asitrans, Atlassib, Metropol si AGI.
Societatile de asigurari sunt bune de plata
Potrivit raportului, tarifele minime „recomandate” pentru prime au fost aplicate ca fiind „obligatorii” de catre 12 asiguratori, dupa ce BAAR a transmis hotararea reprezentantilor celor noua companii. Echipa de investigatie a Consiliului a ajuns astfel la concluzia ca intelegerea dintre membrii BAAR a dus la majorarea „nejustificata” a primelor cu circa zece dolari. Consiliul Concurentei a inmultit aceasta suma cu numarul total de polite Carte Verde emise de fiecare societate de asigurari in 2000 si 2001 si a propus confiscarea si virarea la bugetul de stat a „profiturilor suplimentare” realizate de membrii BAAR in aceasta perioada. Sumele propuse spre confiscare la fiecare societate sunt de ordinul miliardelor si zecilor de miliarde de lei. Spre exemplu, Astra ar urma sa plateasca 9,8 miliarde de lei, Allianz tiriac – 16,6 miliarde de lei, Interamerican – 1,97 miliarde de lei, AGI – 22 miliarde de lei.
Concluziile raportului, la fel ca si calculul sumelor incasate necuvenit, sunt contestate de asiguratori. Acestia vor transmite observatii pana la finele lunii mai, iar la inceputul lui iulie vor fi audiati in plenul Consiliului Concurentei. Problema a fost dezbatuta, saptamana trecuta, si in cadrul unei sedinte organizate de BAAR. „Vom formula observatii la acest raport. Tarifele minime recomandate au justificari de natura prudentiala, iar in trecut s-a vazut ce efecte pot avea practicile de dumping”, ne-a declarat Dan Domnitanu, vicepresedintele Astra. „Nu este posibil sa se aplice astfel de sanctiuni. Ar insemna sa ne intoarcem la practicile din anii trecuti, cand, in Vama Bors, Grup As vindea asigurari Carte Verde cu 60.000 de lei, la numai cativa metri de birourile din Ungaria, unde acelasi tip de asigurare costa 120 de euro”, afirma presedintele Ardaf, Steluta Racolta. Reprezentantii Allianz tiriac arata ca practica primelor reduse comporta multe riscuri la asigurarile Carte Verde, unde obligatiile de plata (in afara tarii) sunt „nelimitate valoric”, putand atinge, mai ales pentru vatamari corporale, valori de ordinul milioanelor de euro. In plus, regulile internationale in materie de prescriptie permit solicitarea de despagubiri chiar si dupa zece ani, iar imposibilitatea unei companii de a le plati poate aduce din nou Romania in situatia de a fi eliminata din conventia Carte Ver-de. Aceasta ar insemna ca orice autovehicul din Romania ar trebui sa incheie asigurare in fiecare tara pe care o tranziteaza, cu costuri mult mai mari.
Presedintele CSA, Nicolae Crisan, ne-a declarat, la Sinaia, unde a participat la Forumul International de Asigurari, FIAR 2003, ca va trimite Consiliului Concurentei punctul de vedere al Comisiei. CSA considera ca tarifele minimale sunt justificate de necesitati prudentiale, pentru a evita practicarea unor prime necorelate cu riscurile asumate.
Riscurile asigurarilor Carte Verde prea „ieftine”
· Tarifele foarte reduse ale primelor de asigurare nu permit societatilor de asigurari sa constituie suficiente rezerve tehnice pentru plata despagubirilor;
· Despagubirile pentru accidente produse in afara tarii pot ajunge la valori de milioane de dolari (in cazul vatamarilor corporale) si pot fi solicitate chiar dupa zece ani;
· Imposibilitatea unei singure companii de a plati despagubiri in afara tarii poate duce
la excluderea tuturor asiguratorilor romani din Conventia Internationala Carte Verde;
· Daca am fi exclusi din aceasta Conventie, autovehiculele din Romania care circula in strainatate ar trebui asigurate la intrarea in fiecare tara pe care o tranziteaza, cu costuri uriase. Masinile neasigurate nu vor putea circula in strainatate.