O prima observatie: Nu toate tarile in care vreti sa calatoriti pot fi cuprinse in asigurarea Casco extinsa. Bulgaria, Turcia, Italia si tarile apartinand spatiului ex-sovietic sunt cateva exemple de state excluse din asigurare de cel putin jumatate din firmele de pe piata. Din punctul de vedere al asiguratorilor, motivele tin de rentabilitatea afacerii. In Bulgaria si fostele tari sovietice, de pilda, daunalitatea este foarte mare, multe masini disparand fara urma. Incasarile din prime sunt depasite astfel de valoarea despagubirilor ce trebuie platite, spun reprezentantii companiilor de profil. Desi situatia este diferita, concluziile sunt aceleasi si in ce priveste alte tari. „Avem o experienta trista in ce priveste colaborarea cu italienii, desi nu furtul este principala problema in aceasta tara. Cand aud de masini din Romania, colaborarea pentru rezolvarea daunelor decurge foarte greu, declara Constantin Dinu, director asigurari auto la Astra. Daca companiile se pot proteja prin excluderea unor tari de pe lista protectiei oferite de polita, pentru asigurati situatia nu este, evident, placuta. Cum din ce in ce mai multi romani isi petrec concediul in Grecia si sunt nevoiti sa tranziteze Bulgaria, singura modalitate de protectie este aceea de a evita opririle prelungite pe teritoriul tarii vecine.
In al doilea rand, atunci cand nu exista restrictii de acest fel, companiile de asigurari percep, pe langa prima de asigurare propriu-zisa, o fransiza a carei valoare este in medie de 20% din suma asigurata. Fransiza este valabila, in general, pentru cazurile de furt al autoturismului, caz in care asiguratul va fi despagubit doar cu 80% din valoarea masinii, restul suportandu-l din buzunar. In acest fel, spera companiile, fiind implicati financiar, asiguratii vor avea mai multa grija fata de bunurile proprii. De cealalta parte, beneficiarii politei considera, pe buna dreptate, ca platind prima de asigurare, normal ar fi sa fie protejati in intregime, si nu doar partial. Adevarul e, ca de obicei, undeva la mijloc.
Nu in ultimul rand, inainte de semnarea contractului este important de stiut daca societatea de asigurari are corespondenti in tarile pe care le vizitati. Daca nu are, solutionarea daunei in caz de accident va fi mult mai greoaie. Daca are, cereti adresele societatilor cu care colaboreaza.
Cum conditiile de asigurare sunt diferite de la o companie la alta, am ales sa va prezentam ofertele a patru din primele cinci companii de pe piata, respectiv Asirom, Allianz Tiriac, Astra si Ardaf. Criteriul ales a fost ponderea incasarilor din asigurari auto pe parcursul anului trecut.
La Asirom, asigurarea extinsa Casco pentru o luna il costa pe posesorul unei Dacii (indiferent de anul de fabricatie) 43 USD, iar pe cel al unui Cielo, 47 USD. Tarifele acopera riscul de furt, dar sunt valabile doar pentru posesorii unei polite Casco normala, incheiata la Asirom. Pentru asiguratii altor companii, extinderea Casco la Asirom este ceva mai scumpa, respectiv 56 USD in cazul unei Dacii si 61 USD pentru un Cielo. Compania nu are o lista neagra a tarilor excluse din asigurare si nici nu percepe fransiza. „Pentru o asigurare de doua saptamani, tarifele sunt mai mici cu 40%”, declara Radu Ionescu, sef serviciu avarii transport Asirom.
Pentru asiguratii care au Casco incheiat la Allianz Tiriac si la plecarea in strainatate cumpara asigurarea Carte Verde de la aceeasi firma, incepand de anul trecut compania ofera gratuit extinderea Casco pentru calatorii in strainatate. Robert Mirea, directorul departamentului asigurari auto, declara ca in cazul in care aceste conditii nu sunt indeplinite, asigurarea unui Cielo model 2001 pentru calatorii in strainatate, timp de o luna, il costa pe proprietar 43 USD. In aceleasi conditii, pentru o Dacie tariful este de 23 USD. Ambele sume includ furtul in asigurare, dar compania percepe o fransiza de 20% in cazul furtului total.
O situatie deosebita o gasim la Astra. Compania nu asigura autoturismele care circula pe teritoriul Bulgariei, Turciei, Italiei si cel al statelor ex-sovietice si percepe aceeasi fransiza (20%) pentru tarile asigurabile. Pe de alta parte, contractele Casco ale Astra valabile pe teritoriul Romaniei sunt valabile si in strainatate (cu exceptia furtului), fara prime suplimentare.
O situatie identica cu cea de la Allianz se regaseste si la Ardaf, compania oferind gratuit acoperirea Casco externa, pentru asiguratii care au politele Casco intern si Carte Verde incheiate la societatea clujeana. Pentru ceilalti, Ardaf percepe tarife calculate procentual din suma asigurata, polita Casco extinsa pentru un Cielo nou costand 1,7% din valoarea masinii (riscul de furt inclus).    

Oferte casco pentru calatorii in strainatate
(autoturisme noi)

Compania    Autoturism    Prima/o luna    Tari excluse    Fransiza furt
Asirom        Cielo        47 USD        Nu        Nu
        Dacia        43 USD        Nu        Nu
Allianz Tiriac    Cielo        43 USD        Nu        20%
        Dacia        23 USD        Nu        20%
Astra        Auto straine    2,25%        Bulgaria, Italia,     20%
                        Turcia, tarile
                        ex-sovietice    
Ardaf        Cielo        1,7%        Nu        20%
        Dacia        0,8%        Nu        20%

NOTE:
Tarifele Asirom sunt valabile pentru asiguratii Casco la aceasta companie.
Astra si Ardaf percep prime procentuale din valoarea autoturismului.
Sursa: companiile de asigurari