Noua conducere a Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) şi-a început activitatea în forţă, marcând o schimbare clară de direcţie faţă de politica mai degrabă discretă dusă de fosta conducere. Cele mai importante măsuri luate până acum vizează chiar una dintre marile probleme ale pieţei de asigurări care, deşi a fost adusă în discuţie de mai multe ori, nu a fost rezolvată în niciun fel.
Este vorba despre preţurile de dumping practicate de unele companii pe segmentul auto, dar şi de precaritatea serviciilor oferite clienţilor de companiile în speţă. Noile reglementări ale CSA vin să sancţioneze astfel de atitudini şi, în plus, adaptează legislaţia locală la prevederile europene în ceea ce priveşte valorile maxime ale despăgubirilor pentru pagube materiale, vătămări corporale sau decese. Service-urile, unele aflate în pragul falimentului din cauza întârzierilor cu care unii asigurători plătesc daunele, au mult de câştigat.
Companiile îşi vor mai putea permite întârzieri mari doar cu riscul de a plăti amenzi usturătoare. Noile norme anunţă că fiecare zi de întârziere faţă de condiţiile stipulate în contractul de asigurare va fi penalizată cu 0,2% din valoarea despăgubirii cuvenite. În ceea ce priveşte valoarea despăgubirilor, acestea urcă până la maximum un milion de euro pe partea de pagube materiale şi până la cinci milioane de euro pentru vătămări corporale şi decese. Deşi vor creşte calitatea serviciilor oferite, aceste măsuri vor duce şi la scumpirea primei anuale pentru poliţe RCA, mai ales că, în ciuda creşterii daunelor plătite şi a scăderii încasărilor, unele companii au preferat să reducă an de an aceste preţuri, punând în pericol chiar stabilitatea pieţei.
Paradox: preţurile scad, deşi ar trebui să crească
Valoarea primelor încasate a scăzut constant în România ultimilor doi-trei ani. În acelaşi timp însă, dauna medie, ca şi rezervele pe care asigurătorii trebuie să le constituie, a crescut substanţial. Un dram de logică prudenţială spune că, în aceste condiţii, preţurile poliţelor ar fi trebuit să crească. Câteva companii din România, nu întâmplător şi cele mai reclamate la CSA, dar şi cele care întârzie cel mai mult cu plăţile către service-uri, nu doar că nu au crescut prima anuală, dar au scăzut-o, încă substanţial, în goana după clienţi.
În România există în continuare companii care practică preţuri cu până la 50% mai mici decât media pe sistem. Puse în faţa noilor reglementări, aceste companii vor trebui, cel mai probabil, să crească şi ele preţurile pentru a nu risca chiar falimentul. Mişcările companiilor respective au influenţat întreaga piaţă.
În primele nouă luni ale acestui an, prima medie a scăzut cu 24% pe total sistem, în timp ce dauna medie a urcat cu 8%. În acest moment, costul mediu anual al unei poliţe RCA este de 472 de lei, adică circa 120 de euro, în timp ce, potrivit estimărilor mai multor specialişti, el ar trebui să fie de cel puţin 150 de euro pentru a nu provoca pierderi companiilor, nu pentru a genera profit.
În acest moment, în România, cel mai ieftin RCA costă doar 83 de euro iar cel mai scump 300 de euro. Compania care oferă cel mai ieftin RCA (de două ori mai ieftin decât ar justifica raţiunile economice) este şi cea mai reclamată la CSA, potrivit ultimelor date furnizate de Comisie. În unele cazuri, întârzierile la plată ale acestei companii se numără în luni de zile.