Piata politelor de raspundere civila auto va suferi in 2005 schimbari radicale. Asigurarile valabile pe teritoriul tarii (RCA) ar trebui sa se unifice cu cele valabile in strainatate (Carte Verde), limitelor de raspundere ale asiguratorilor li se va impune un pas de crestere care sa le apropie de nivelurile din Uniunea Europeana, iar societatile de asigurari vor avea libertatea de a cobor" sau de a urca tarifele cu 10% fata de nivelul stabilit de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). In
Piata politelor de raspundere civila auto va suferi in 2005 schimbari radicale. Asigurarile valabile pe teritoriul tarii (RCA) ar trebui sa se unifice cu cele valabile in strainatate (Carte Verde), limitelor de raspundere ale asiguratorilor li se va impune un pas de crestere care sa le apropie de nivelurile din Uniunea Europeana, iar societatile de asigurari vor avea libertatea de a cobor” sau de a urca tarifele cu 10% fata de nivelul stabilit de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). In buzunarul soferilor, primul efect va fi resimtit prin sumele mai mari pe care va trebui sa le plateasca pentru a putea circula pe drumurile publice.Normele dupa care vor fi incheiate in 2005 asigurarile obligatorii auto nu au fost pana acum publicate, CSA purtand inca discutii cu reprezentantii societatilor de asigurari. O parte dintre acestia sustin ca aplicarea tuturor schimbarilor impuse de cerintele de integrare de anul viitor este inoportuna, in conditiile in care piata nu este in totalitate pregatita, iar asiguratii ar suporta cu greu o crestere substantiala a tarifelor. Ideea prelungirii automate a politelor de asigurare dupa incheierea anului de valabilitate nemultumeste cu precadere companiile care detin cote mai mici de piata. In discutie se afla, deocamdata, doua variante. Prima dintre acestea stabileste ca valabilitatea contractului va fi anul calendaristic, cu prelungire automata a politei la 31 decembrie daca asiguratul nu solicita schimbarea societatii. In cea de-a doua varianta, contractul de asigurare va avea valabilitate de un an si va putea fi incheiat in orice perioada a anului. „Astfel ar disparea campaniile RCA de la finele anului, in care companiile castiga clienti aruncand pe piata premii, tombole sau reduceri mascate de prime”, spune Gheorghe Cismaru, vicepresedintele Consiliului CSA.Chiar daca o parte a pietei solicita amanarea unificarii politelor RCA si Carte Verde, reprezentantii CSA par decisi sa aplice masura de anul viitor. „Pana in 2007, nu mai este mult si nu mai putem amana lucrurile la nesfarsit”, precizeaza Cismaru. In 2005, asigurarea autovehiculelor va avea obligatoriu acoperire si in afara tarii, indiferent daca proprietarul masinii intentioneaza sau nu sa circule in strainatate. Masura nu va fi singura care va contribui la scumpirea asigurarii. Tot de anul viitor, limitele de raspundere ale asiguratorilor vor creste cu un nou pas, in conditiile in care ele trebuie sa ajunga pana in 2007 la nivelurile din UE. Acestea sunt de 100.000 de euro pentru pagube materiale, iar pentru vatamari corporale ori deces – 500.000 de euro pe dauna, dar nu mai mult de 350.000 de euro pentru fiecare victima. Anul viitor, pasul de crestere a limitelor de raspundere va fi de 30%.Noile tarife de prima stabilite de CSA vor trebui sa tina cont de toate aceste modificari. De la nivelul comunicat de Comisie, asiguratorii vor avea, in premiera, din 2005, libertatea de a le misca in sus sau in jos cu 10%. Directorul general adjunct al Asirom, liderul pietei asigurarilor RCA, Catalin George Stroe, estimeaza o scumpire de 40-45%. Vicepresedintele Consiliului CSA, Gheorghe Cismaru, spune ca la nivelul intregii piete, cresterea medie a tarifelor nu va depasi 35%, in conditiile in care unele societati ar putea alege sa foloseasca marja de 10% ieftinind asigurarea, pentru a castiga cote de piata, iar pentru vehicule in cazul carora iesirea din tara este imposibila (tramvaie, autobuze, troleibuze) vor fi tarife mai reduse.Ieftinirea politelor cu 10% fata de tariful stabilit de CSA nu va fi totusi la indemana tuturor asiguratorilor, acestora fiindu-le impuse conditii stricte de lichiditate. In plus, CSA intentioneaza chiar sa inaspreasca din 2005 conditiile de autorizare. Societatile in al caror portofoliu total de asigurari politele RCA au o pondere de 50% isi vor pierde autorizarea. La fel se va intampla cu firmele care nu si-au pus la punct sistemul informatic necesar pentru crearea unei baze de date comune intre asiguratorii RCA, CSA si Politie. Saptamana viitoare, CSA va face un anunt de oferta pentru a selecta un auditor informatic independent care sa analizeze sistemele informatice ale companiilor. In cazul in care analiza va arata ca realitatea nu corespunde cu cele declarate de societati la CSA, asiguratorii in cauza nu vor mai putea vinde polite obligatorii auto. Impartirea pietei in 2005 are sanse sa ramana multa vreme neschimbata, modificarile legislative favorizand conservarea cotelor o data castigate.
Cresc tarifele si limitele de raspundere
· Tarifele la politele de raspundere civila auto vor creste anul viitor in medie cu 35% pe ansamblul pietei. Cresterea maxima de tarife va fi de circa 50%.
· Asigurarile vor avea acoperire atat pe teritoriul tarii, cat si in statele europene.
· Fata de nivelul tarifelor stabilit de CSA, asiguratorii vor avea libertatea de a creste sau cobori nivelul primelor cu 10%.
· Limitele de raspundere va trebui sa ajunga pana in 2007 la nivelurile din UE. Acestea sunt de 100.000 de euro pentru pagube materiale (in Romania de la un miliard de lei pana la maximum doua miliarde de lei in prezent, echivaland doar 25.000 de euro, respectiv 50.000 de euro)
· Pentru vatamari corporale ori deces, limitele sunt 500.000 de euro pe dauna (fata de 3,5 miliarde de lei – circa 80.000 euro in prezent in Romania), dar nu mai mult de 350.000 de euro pentru fiecare victima (fata de 700 milioane de lei la noi, adica aproximativ 17.500 euro).
· Anul viitor, pasul de crestere a limitelor de raspundere va fi de 30%, in 2006 de 40%, iar in 2007 – 30%.