Şoferii români plătesc acum printre cele mai mici tarife RCA din Europa. Asigurătorii scumpesc însă poliţele obligatorii în fiecare an, preţul urmând să-l depăşească pe cel practicat la Casco. Preţurile asigurărilor auto obligatorii vor continua să crească până la un nivel situat peste cel practicat la asigurările facultative. „Poliţa RCA va deveni asigurarea auto principală din punctul de vedere al preţului în România, în cinci ani“, afirmă şeful
Şoferii români plătesc acum printre cele mai mici tarife RCA din Europa. Asigurătorii scumpesc însă poliţele obligatorii în fiecare an, preţul urmând să-l depăşească pe cel practicat la Casco.
Preţurile asigurărilor auto obligatorii vor continua să crească până la un nivel situat peste cel practicat la asigurările facultative. „Poliţa RCA va deveni asigurarea auto principală din punctul de vedere al preţului în România, în cinci ani“, afirmă şeful biroului auto de la Generali, Radu Ionescu. Această evoluţie va fi determinată de creşterea despăgubirilor, inclusiv cele pentru vătămări corporale (care sunt la niveluri încă foarte scăzute în România), dar şi de scăderea treptată a tarifelor Casco.
Preţul poliţelor facultative se reduce ca urmare a împuţinării riscurilor asigurate, dar şi a acceptării de către clienţi a unor franşize mai mari. Franşiza este partea din pagubă neacoperită de asigurare şi suportată de client. Companiile de asigurări au încercat, în ultimii ani, să-şi educe clienţii să accepte franşize la Casco. Încheierea unei poliţe cu franşize înseamnă o primă mai mică, în condiţiile în care asigurătorul reduce atât riscul de fraudă, cât şi nivelul maxim al despăgubirii pe care ar putea ajunge să o plătească respectivului client. Potrivit unui studiu publicat recent de CEA – federaţia europeană a asigurătorilor şi reasigurătorilor, pe piaţa autohtonă au fost plătite cele mai mari tarife medii la asigurările Casco în 2007. Prima medie în România era de 770 de euro, în timp ce în Germania şi în Finlanda era sub 200 de euro.
Valoarea foarte ridicată a primei medii practicate la noi poate fi explicată parţial prin absenţa franşizelor la poliţele autohtone, arată studiul CEA. Preţurile practicate la Casco în Europa de Est sunt cu mult peste cele din Europa de Vest, dar situaţia este compensată de tarifele mai mici pentru RCA.
Cât costă RCA în Europa
În Cehia, poliţa de răspundere civilă auto costă cel puţin 120 de euro, în Polonia minimum 125 de euro, iar în Bulgaria preţul este de circa 170 de euro, potrivit unei publicaţii a Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) – instituţia care reglementează piaţa de asigurări din România. CSA nu deţine însă informaţii chiar despre tarifele din România, piaţa pe care o supraveghează, menţionând, pentru a fi sigură că nu greşeşte, un preţ de “00 euro”.
Tarifele practicate de asigurătorii autohtoni la poliţele RCA au crescut de la un an la altul. Tarifele de bază la RCA erau la începutul acestui an cu circa 60% peste cele practicate la începutul anului trecut, potrivit calculelor „Capital“. România este ţara în care se înregistrează cea mai ridicată frecvenţă a daunelor pe RCA – circa 11%, nivel dublu faţă de orice altă ţară din regiune. Potrivit specialiştilor generali, pentru fiecare leu încasat din vânzarea RCA asigurătorii autohtoni cheltuie aproape 1,5 lei.
În 2009, asigurătorii au încasat 2,23 miliarde de lei din vânzarea RCA şi au plătit despăgubiri de 1,6 miliarde de lei. Cheltuielile reale ale asigurătorilor pe segmentul RCA sunt completate de valoarea rezervelor în contul riscurilor care s-au produs sau s-ar putea produce la poliţele vândute în 2009, însă CSA nu a publicat şi aceste cifre.
În cinci ani, poliţa RCA va deveni asigurarea auto principală din punctul de vedere al preţului.
Radu Ionescu, şef birou asigurări Generali