Peste 1,6 milioane de sancțiuni în primele 10 luni ale lui 2023
În primele 10 luni ale anului, Poliția Rutieră din România a intensificat eforturile pentru asigurarea siguranței în trafic. Astfel, poliția a:
- aplicat 1.669.045 de sancțiuni contravenționale
- reținut 196.340 de permise de conducere
- retras 73.154 de certificate de înmatriculare
Conform declarațiilor făcute în cadrul unei conferințe pe tema siguranței rutiere, principalele cauze ale accidentelor grave au fost:
- viteza neadaptată la condițiile de drum (545 de accidente)
- abaterile bicicliștilor (505 accidente)
- traversarea neregulamentară a pietonilor (418 accidente)
- neacordarea de prioritate pietonilor (314 accidente)
- neacordarea de prioritate vehiculelor (313 accidente)
În contextul eforturilor de reducere a victimelor în urma accidentelor rutiere, Poliția Rutieră a desfășurat peste 49.000 de acțiuni, atât cu efective proprii, cât și în colaborare cu alte instituții cu atribuții în domeniul siguranței rutiere.
România s-a angajat să reducă accidentele cu 50%
Valentin Ioniță a subliniat că România, ca stat membru, s-a angajat să reducă cu 50% numărul de decese și răniri grave cauzate de accidentele rutiere în perioada 2022 – 2030, raportat la anul 2019.
Cu toate acestea, progresele realizate în atingerea acestui obiectiv nu sunt suficiente, iar numărul de accidente rămâne o problemă serioasă.
De asemenea, a fost menționat Planul național de acțiune BLOCADA, care vizează prevenirea și combaterea traficului și consumului de droguri, precum și combaterea faptelor comise cu violență.
Schimbări pentru conducătorii de autovehicule
Totodată, Poliția Rutieră a desfășurat o campanie de informare publică referitoare la modificările aduse Codului penal, care prevede că șoferii sub influența alcoolului sau a substanțelor psihoactive, implicați în accidente soldate cu deces, vor fi condamnați la închisoare cu executare conform Legii Anastasia.
În plus, Valentin Ioniță a dezvăluit că există un pachet legislativ în dezbatere publică, care propune modificări ale cadrului normativ pentru circulația rutieră, inclusiv posibilitatea ca polițistul rutier să constate contravenții și în urma unei sesizări cu privire la o posibilă faptă de nerespectare a regulilor de circulație, documentată de către un alt participant la trafic într-o înregistrare audio-video sau video.
Această abordare ar implica o mai mare implicare a societății civile în procesul de semnalare a abaterilor grave la regimul rutier, consolidând astfel disciplina în trafic.