Romania si-a pierdut si cel mai apropiat aliat. Astfel poate fi interpretata brusca schimbare de ton a cancelarului german Gerhard Schroeder, lider politic european care imediat dupa esecul votarii Constitutiei Europene cerea imperativ statelor membre sa nu spuna “Nu” Romaniei si Bulgariei. In lunile care au trecut de atunci, pozitia cancelarului s-a nuantat, rezultatul fiind vizibil saptamana trecuta, cand a exprimat public dubii ca data aderarii va putea fi respectata. Ge
Romania si-a pierdut si cel mai apropiat aliat. Astfel poate fi interpretata brusca schimbare de ton a cancelarului german Gerhard Schroeder, lider politic european care imediat dupa esecul votarii Constitutiei Europene cerea imperativ statelor membre sa nu spuna “Nu” Romaniei si Bulgariei. In lunile care au trecut de atunci, pozitia cancelarului s-a nuantat, rezultatul fiind vizibil saptamana trecuta, cand a exprimat public dubii ca data aderarii va putea fi respectata. Gerhard Schroeder se adauga astfel galeriei politicienilor europeni care isi pun semne de intrebare referitoare la un capitol ce ar fi trebuit sa fie demult inchis, anume oportunitatea aderarii Romaniei la Uniunea Europeana in 2007. In termenii lor, aceasta este dictata exclusiv de respectarea angajamentelor pe care ni le-am asumat la incheierea negocierilor de aderare, angajamente puternic sabotate de orgoliile si jocurile politice de la Bucuresti.
Gravitatea situatiei este apreciata diferit de oficialii romani. Liderii partidelor aflate la guvernare o vad in roz. “Suntem in grafic cu angajamentele”, spune seful Partidului Democrat, Emil Boc, convins fiind ca europenii “exagereaza”, parere impartasita si de premierul Calin Popescu Tariceanu. La polul opus se afla opozitia, dar si unii membri ai Aliantei D.A., care considera ca cele opt luni de guvernare ale acesteia au compromis toate eforturile anterioare de incheiere a negocierilor de aderare si ca mesajele primite din partea unor state membre importante nu fac decat sa ne pregateasca pentru esecul aderarii.
In timp ce politicienii autohtoni se dueleaza in declaratii, parlamentele Germaniei si Austriei cer guvernelor nationale sa nu le impuna sa ratifice tratatul de aderare cu Romania si Bulgaria pana ce nu cunosc evaluarea exacta a performantelor celor doua tari. Comisia Europeana este cea care face aceasta evaluare, ceea ce inseamna ca semnarea tratatului cu Romania s-ar putea face in toamna. Materializarea acestui scenariu este putin probabila, pentru ca deja se stie ca raportul din toamna al Comisiei Europene nu va face referire la data aderarii si la activarea clauzei de salvgardare, urmand ca abia in iunie 2006 aceste chestiuni sensibile sa fie puse in discutie. Prin urmare, procedura de ratificare a tratatului de aderare in parlamentele statelor membre va incepe in luna septembrie a anului viitor si, cum procesul este anevoios, se va termina cel mai probabil in 2007.
Cunoscand tot acest mecanism al ratificarii tratatului de aderare cu Romania si Bulgaria si luand in calcul “graba” cu care politicienii aflati la guvernare muncesc la indeplinirea angajamentelor asumate fata de Uniunea Europeana, nu este nevoie nici sa faci parte din tabara politicienilor romani care considera ca liderii europeni ne pregatesc pentru amanarea aderarii, nici sa ai capacitati paranormale pentru a ajunge la concluzia ca Romania tinteste deja 2008.
1. Care este interpretarea corecta a mesajelor repetate, venite din partea reprezentantilor unor tari membre sau a Comisiei Europene?
2. Din informatiile dumneavoastra, este posibila sau se prefigureaza schimbarea
planurilor Uniunii Europene in ceea ce priveste data aderarii?
3. Care este stadiul recuperarii intarzierilor semnalate de Comisia Europeana
in scrisoarea de avertizare trimisa guvernului roman in luna iunie?
4. Care sunt punctele noastre vulnerabile?
“Vom interpreta mesajele dupa raportul CE”
Leonard Orban, negociator-sef al Romaniei
1. Este greu de crezut ca sunt semnale de avertizare, nu le-as interpreta ca atare. Se speculeaza mult pe marginea acestor declaratii si deseori sunt rastalmacite. Daca ar fi sa procedam la fel, sa speculam asa cum face mass-media, as putea spune ca ele au drept tinta Bulgaria, tara in care situatia politica interna este ingrijoratoare. Din punctul meu de vedere, singurul semnal real il va da Comisia Europeana, in raportul sau din toamna. Sa asteptam acest semnal inainte de a face supozitii.
2. Sunt doua date luate in discutie, 2007 si 2008, iar planurile Uniunii Europene le au in vedere doar pe acestea. Ele sunt prevazute in Tratatul de Aderare.
3. In mare parte suntem la zi cu respectarea angajamentelor asumate. Sunt si intarzieri in unele domenii, dar, asa cum se prezinta situatia in acest moment, pot spune ca evaluarea pe care Comisia Europeana o va face Romaniei in toamna va fi pozitiva.
4. Riscurile interne. Conjunctura politica si economica europeana se degradeaza vizibil si exista pericolul sa o “stimulam” si noi in acest sens prin evenimente politice de nedorit.
“Mesajele liderilor europeni sunt semnale de alarma”
Vasile Puscas, fost negociator-sef al Romaniei, deputat PSD
1. Este evident ca acelasi tip de semnal, provenit, din surse diferite si repetat indica un cadru predecizional. Vreau sa spun ca toate aceste declaratii la nivel foarte inalt ar trebui tratate de catre oficialii romani cu cea mai mare seriozitate, pentru ca politicieni ca Gerhard Schroeder, cancelarul Germaniei, sau Dominique de Villepin, premierul Frantei, nu au practica politicianismului autohton, ci transmit mesaje politice reale.
2. Discutiile despre amanarea datei aderarii pentru 2008 sunt cunoscute. Amanarea este o optiune pentru UE. Intrebarea care se pune este daca vom fi mai pregatiti in 2008 decat suntem astazi?
3. Ministerele de resort si Guvernul cunosc situatia cu exactitate, dar sugestiile frecvente de amanare a aderarii Romaniei, venite din partea liderilor europeni, semnaleaza incapacitatea autoritatilor romane de a respecta angajamentele pe care ni le-am asumat.
4. Guvernantii paralizati de politicianism, care nu au capacitatea de a implementa aquis-ul comunitar si de a propune legi in sprijinul integrarii.