Pentru a încheia o poliţă, nu mai trebuie să te deplasezi la sediul unui asigurător. Poţi intra pe un site specializat, alegi produsul dorit şi plăteşti prin card, în sistem e-payment. În prezent, cel puţin cinci brokeri şi doi asigurători oferă poliţe online, cu plata direct pe internet.Acasă, în halat şi papuci, sau la birou, între două şedinte, un proprietar de maşină care vrea o asigurare RCA sau un turist care doreşte o asigurare medicală poate accesa internetul pe
Pentru a încheia o poliţă, nu mai trebuie să te deplasezi la sediul unui asigurător. Poţi intra pe un site specializat, alegi produsul dorit şi plăteşti prin card, în sistem e-payment. În prezent, cel puţin cinci brokeri şi doi asigurători oferă poliţe online, cu plata direct pe internet.
Acasă, în halat şi papuci, sau la birou, între două şedinte, un proprietar de maşină care vrea o asigurare RCA sau un turist care doreşte o asigurare medicală poate accesa internetul pentru a-şi alege produsul vizat. Majoritatea firmelor de asigurări oferă servicii interactive online, cum ar fi calcularea primelor sau preluarea cererilor de asigurare. Nu la fel de numeroşi sunt cei care permit plata poliţelor prin sistem electronic de tip e-payment.
Deşi vânzările online au un potenţial imens şi pot fi o nişă pentru firmele mici, puţini sunt cei care au încredere în sistemul electronic de plată. În plus, nu toate tipurile de asigurări se pretează pentru vânzarea online. Spre deosebire de produsele complexe, cum ar fi cele de viaţă sau de protecţie financiară, poliţele RCA, carte verde, cele medicale pentru călătorii în străinătate, de malpraxis şi chiar CASCO nu implică multe calcule complicate sau verificări în detaliu, mai ales dacă se merge pe principiul bunei-credinţe. La RCA, nu ai de comparat decât tariful şi brandul asigurătorului care emite poliţa.
Achitarea acesteia se poate face prin transfer bancar, card bancar electronic (e-payment) sau telefon mobil, în afară de modalităţile clasice de plată. Transmiterea ei către client este posibilă şi prin poştă sau curier, cu plata la destinaţie, în maximum 48 de ore, oriunde în ţară. De regulă, acestea trebuie semnate şi eventual returnate către societatea de asigurare sau către broker într-un plic autodestinat, primit odată cu celelalte documente. Pentru tranzacţiile electronice se folosesc soluţii IT: GeCad (E-payment) sau DotCommerce, de exemplu. În viitor, se va putea emite poliţa de acasă, fără a mai fi implicat un curier, prin servicii de semnătură electronică.
„Ne adresăm persoanelor al căror timp costă mulţi bani, iar o „plimbare“ pe la societăţi de asigurare i-ar costa mai mult decât orice fel de comision. Prin urmare, suntem în căutarea unor parteneri serioşi pentru a dezvolta funcţia de plată online“, spune Eugen Stănică, project manager Bursa Asigurărilor.
Clienţii poliţelor online au, în general, între 30 şi 45 ani, deţin un card bancar şi au un loc de muncă ce le răpeşte mult din timpul liber. Sunt însă şi excepţii. „Primul client, un pensionar, ne-a furnizat pe e-mail o copie scanată a talonului de pensie“, îşi aminteşte Cristian Anghel, general manager Capital & Alliance Insurance Broker.
Prin vânzarea online, societăţile de asigurări îşi reduc cheltuielile de promovare a produselor şi de contactare a clienţilor. De asemenea, popularitatea produselor creşte, iar consumatorul se poate informa complet asupra avantajelor fiecărui produs. În plus, publicitatea pe internet costă mai puţin decât cea TV. n
Ce câştigi şi ce pierzi cu varianta online
Avantaje
• Asiguratul găseşte într-un singur loc toate ofertele.
• Nu este condiţionat de programul asigurătorilor. Site-ul trimite alerte la scadenţa de plată. Reînnoire mai uşoară a poliţei.
• Pentru asigurători şi brokeri: logistica, costuri reduse, promovarea mult mai eficientă şi targetată.
Dezavantaje
• Perioadă mare între momentul plăţii şi intrarea banilor în conturile asigurătorului.
• Contact depersonalizat cu clientul. Costuri suplimentare de curierat, în unele cazuri.
Online, doar poliţele simple
Mediul online este propice vânzărilor de poliţe simple, cu condiţii deja cunoscute de cumpărători. Produsele complexe sau cele destinate persoanelor juridice nu pot fi vândute astfel.
Cristian Anghel, general manager Capital & Alliance Insurance Broker