Capital: Rupert Murdoch, proprietarul News Corporation, are o avere personala de peste cinci miliarde dolari. Cat de complicat este sa lucrezi pentru un astfel de om, catalogat de unii ca un autocrat fara consideratie pentru directorii sai?
Marty Pompadur: Va spun eu ce este Rupert: un vizionar, cu un foarte dezvoltat spirit antreprenorial. Daca privesti de unde a plecat, acum 50 de ani de la un mic ziar din Australia, si ce imperiu media a creat este o poveste impresionanta. Are un stil foarte diferit; unora le place sa lucreze cu un astfel de om, altii pur si simplu nu pot rezista. Depinde de propriile nevoi, dorinte si asteptari. Pentru cineva foarte organizat si tipicar, News Corporation nu este compania potrivita.
Capital: De ce?
MP: Nu lucram cu business planuri pe cinci ani. Suntem o companie cu un foarte pronuntat caracter oportunist.
Capital: Cum a fost prima intalnire cu Rupert Murdoch?
MP: Formal, a avut loc acum 35 de ani. L-am cunoscut mai bine la mijlocul anilor 80, cand eu insumi aveam companiile mele, care erau in continua cautare de noi oportunitati pe piata media. Am primit un telefon de la seful de atunci al 20th Century Fox, Barry Dillard. Proprietarii studioului erau Murdoch si un alt asociat. Am fost rugat sa-i ajut cu un proiect, eu am tot refuzat; cand mi-au explicat despre ce este vorba am spus ca le voi dedica 30% din timpul meu. Proiectul era achizitionarea unor statii de televiziune, care aveau sa formeze mai tarziu reteaua Fox. Un an am lucrat pentru incheierea tranzactiei si planul de afaceri. Asa l-am cunoscut.
Capital: News Corp are venituri anuale de 14 miliarde de dolari. Cat de importanta este Europa pentru companie?
MP: Nu gandesc in termeni de venituri. News a investit in multe companii independente; unele detin participatii la alte companii. Ca sume investite in Germania si Italia, vorbim de o gramada de bani. Daca vorbim de Europa Centrala si de Est si Rusia, nu este mult, comparativ cu dimensiunile News Corp.
Capital: Despre ce suma este vorba?
MP: 100 milioane dolari.
Capital: Pana in 2000, cand ati devenit presedinte pentru Europa, v-ati ocupat de centrul si estul continentului. Cat de importanta este aceasta zona in strategia News Corp?
MP: Am inceput sa ne implicam in Rusia, Centrul si Estul Europei acum patru ani. Am vrut sa avem investitii in zona. Am simtit ca daca putem pune pe picioare operatiuni care sa aiba succes, oamenii din companie vor vedea ca exista potential aici. In al doilea rand, din moment ce esti implicat, intelegi mai bine piata, cum se fac afacerile si oportunitatile care exista in fiecare tara.
Capital: Care este directia catre care se indreapta piata romaneasca?
MP: Inca nu ne-am lamurit ce se intampla. Suntem dezamagiti pentru ca dureaza atat de mult sa vedem efectele schimbarilor economice. Ne asteptam la rezultate economice mai bune. Poate ca suntem naivi sau nu intelegem ce se intampla.
Capital: V-ati intalnit vreodata cu premierul Adrian Nastase?
MP: Da. Am fost impresionat de el. Nu ma intrebati despre deciziile si orientarea sa politica. Credem ca este un foarte bun om de afaceri. A fost suparat pe noi de cateva ori, dar am rezolvat problemele.
Capital: De ce s-ar putea supara Adrian Nastase pe News Corp?
MP: Nu comentez.
Capital: Care este implicarea News Corp in B1TV?
MP: News Corporation Europe si Grupul Paunescu au infiintat News Television Romania (NTR). Fiecare detine 50%. NTR detine o licenta de satelit. Avem o intelegere cu B1TV, conform careia televiziunea poate folosi licenta pentru a transmite programele nationale. Pana acum B1TV a folosit doar licenta terestra.
Capital: Deci nu exista nici o legatura cu B1TV?
MP: Nu finantam statia. Dar le furnizam consultanta, ceea ce este o implicare financiara. Noi platim pentru unul dintre consultantii externi si, pe de alta parte, furnizam timpul si energia noastra pe gratis.
Capital: Intentionati sa investiti in B1TV?
MP: Asteptam sa vedem cum se vor descurca in piata. Ne gandim chiar sa devenim parteneri. Familia Paunescu este foarte curajoasa. Sunt deja patru jucatori mari pe piata de televiziune care isi impart 60 milioane de dolari anual, venituri nete din publicitate. Vine un nou jucator care acopera doar Bucurestiul. Noi n-am fi avut curajul sa o facem.
Capital: Sunteti interesati de alte investitii in Romania?
MP: Am fi, daca am vedea continuarea reformelor economice, daca am vedea pasi inainte catre integrarea in Uniunea Europeana, daca am vedea ca reformele economice aduc ca rezultat investitori straini si o marire a pietei de publicitate. Vedem in schimb o contractie a pietei. Avem un consultant care evalueaza in permanenta oportunitatile. Studiem piata de trei ani pentru posibile investitii in radio si televiziune. Am avut discutii cu o gramada de oameni. In televiziune este prea tarziu sa pornesti ceva de la zero. Daca ne vom implica, vom cumpara ceva. In radio, am putea prelua ceva pentru a schimba formatul. Este o piata foarte mica, in termeni de cheltuieli de publicitate.
Capital: Veti investi in alte vehicule media in Romania? Poate in presa scrisa?
MP: Nu, si nu are legatura cu Romania. Daca Rupert ar trebui sa-si vanda nevasta, copii si toate afacerile si sa pastreze doar una, ar pastra ziarele. Detine ziare si reviste in Australia, SUA si Marea Britanie. Va intrebati de ce nu in Polonia sau Romania. Pentru ca nu sunt scrise in engleza. Iubeste afacerea presei scrise atat de mult, ca ar innebuni daca n-ar intelege ce scriu ziarele lui. In al doilea rand, mai ales in tarile in dezvoltare, ziarele sunt adesea vehicule politice. Nu vrea sa se implice in politica in tari a caror cultura nu o intelege.
Capital: Exclusiv, compania de publicitate outdoor pe care o detineti 100% este lider de piata. Nu va multumesc rezultatele?
MP: Suntem foarte multumiti de management, de Elan Schwarzenberg, care este si reprezentantul News Corp in Romania, dar nu de incasari. Credem ca banii cheltuiti pe outdoor sunt prea putini.
Capital: Sunteti, dumneavoastra insiva, un om bogat. De ce ati renuntat la propriile afaceri pentru a lucra cu Rupert Murdoch?
MP: Am inceput sa fac afaceri pe cont propriu in 1982. Compania mea, numita RP Companies, detinea in Statele Unite 12 statii de televiziune, 25 de statii radio, 500.000 de abonati la cablu, trei case de editura, ziare… Finantam toate aceste investitii printr-o forma de asociere numita parteneriat limitat: adunam un numar oarecare de investitori si foloseam banii pentru a cumpara respectivele companii. In acelasi timp, intelegerea prevedea vanzarea afacerilor dupa cinci sau zece ani. La sfarsitul anilor ‘90 am simtit ca preturile urcasera atat de mult, incat era un moment bun sa vinzi, in loc sa cumperi sau sa pastrezi.
Capital: De ce sa te retragi din propria afacere pentru a fi un simplu angajat?
MP: Ar trebui sa ma intind pe canapea si sa incerc sa gasesc raspunsul la aceasta intrebare. Trebuia sa vindem ce aveam, ceea ce insemna ca trebuia s-o iau de la capat, daca nu m-as fi retras. In SUA, afacerile pe care eu le cunosteam (radio, TV, presa scrisa) treceau printr-o perioada de consolidare, in care se formau trusturi de presa mamut. Nu era un moment foarte bun pentru un antreprenor ca mine, chiar unul cu bani. Am inceput sa ma uit in jur si sa ma gandesc cum mi-as putea folosi cunostintele. Ma interesa chiar ideea de a lucra in alta parte a lumii. Am fost gand la gand, din moment ce Rupert incerca sa-si cladeasca un portofoliu de afaceri in Europa. Mi s-a creat astfel oportunitatea de a trai la Londra. In rest, nimic nu s-a schimbat: lucrez in continuare aproape 24 de ore pe zi.    

News Corp Europe

Germania:
1. 22% din Kirch Pay TV, prin BSkyB.
2. 2,4% din Kirsch Media, prin News Corp. Participatia a fost obtinuta dupa vanzarea postului TM3 catre grupul lui Leo Kirsch, contra actiuni si bani.
Italia:
1. 50% din Stream, companie de televiziune prin satelit, detinuta in asociere cu Telecom Italia. A fost semnata o intelegere pentru vanzarea Stream catre TelePiu (Vivendi/Canal+). O cerere de autorizare a tranzactiei a fost depusa la autoritatea antitrust din Italia. r
Olanda:r
1. Sky Radio, 538 si Classic, trei statii radio detinute in procente diferite. r
Franta:r
1. Participare in TV Breiz.r
Bulgaria:r
1. 100% din BTV, statie nationala de televiziune. BTV are o cota de audienta de 40% (luna martie 2002).r
Rusia:r
1. 50% in statii radio la Moscova si Sankt Petersburg si intr-o companie care produce programe radio.r
2. 75% din News Outdoor, companie de panotaj. News Outdoor detine companii de panotaj in Rusia, Polonia, Ungaria si Romania (Exclusiv Media)r
Romania:r
1. 100% din Exclusiv Media.r
2. 9% din Metromedia International (Astral), companie de televiziune prin cablu cu 150.000 abonati.