Turiştii străini au venit în număr mare spre destinaţii atractive, ajutând la compensarea declinului în rândul călătorilor autohtoni şi pompând mult necesarele venituri spre economiile locale, scrie Wall Street Journal /WSJ/ în ediţia de marţi.
Stimulaţi parţial de oferte atractive şi un euro mai slab, vizitatorii proveniţi din economii cu creştere mai rapidă din Asia şi America Latină au avut o pondere tot mai mare în turismul din mai multe ţări europene, potrivit datelor din domeniu şi guvernamentale, contribuind astfel la creşterea veniturilor turismului şi atenuând lovitura crizei prelungite a datoriilor suverane.
Muzeul Prado din Madrid a declarat că se aşteaptă să atingă numărul ‘record’ de vizite pe care le-a avut anul trecut, la fel ca ”Sagrada Familia” de la Barcelona a lui Antoni Gaudi. În Sicilia, un salt de 12% sejururi la hotel ale turiştilor străini, în iulie şi august, a ajutat la compensarea declinului de 5% înregistrat în rândul italienilor.
Aceşti indicatori pozitivi contrastează puternic cu situaţia economică din multe ţări europene, care fie stagnează fie sunt blocate în recesiune. Incertitudinea a determinat afacerile din Franţa, Spania, Italia şi Grecia să reducă investiţiile şi locurile de muncă. Creşterea şomajului a forţat consumatorii să-şi reducă cheltuielile, adâncind astfel ciclul. Drept rezultat, mulţi europeni au renunţat la vacanţă.
O scădere bruscă a numărului de italieni care au renunţat la vacanţă a condus la scăderea ocupării hotelurilor luna trecută, comparativ cu august 2011, pentru prima dată din 1960 încoace, potrivit ”Federalberghi”, asociaţia naţională de hoteluri şi întreprinderi turistice. Turiştii francezi şi-au luat cu 10% mai puţine vacanţe în iulie şi au planificat cu 4,2% mai puţine vacanţe în august, comparativ cu august 2011, conform celor mai recente date ale Ministerului francez al Turismului.
În schimb, turiştii străini au sosit în număr mai mare decât în 2011 în multe ţări. Un număr record de 7,7 milioane de turişti internaţionali au venit în Spania, în iulie, cu 4,4% mai mult decât în 2011, potrivit datelor guvernamentale. În Franţa, au fost bifate sejururi la hotel cu 2,2% mai multe printre străini, în pofida unui declin de 2,8% în rândul francezilor, arată Ministerul Turismului.
În timp ce unii dintre aceşti turişti provin din ţări mai înstărite din Europa, mulţi vin de departe. În Franţa, şederile la hotel ale turiştilor chinezi au crescut cu aproape 15% în iulie faţă de 2011. Numai în regiunea Parisului, turiştii brazilieni şi chinezi au reprezentat 13% din sejururile la hotel ale turiştilor străini în iulie, informează Ministerul francez al Turismului.
"Pentru toţi noii bogaţi de pe planetă, este un vis romantic să vină în Franţa", a afirmat Didier Arino, directorul Protourisme, o firmă de consultanţă pentru hoteluri şi întreprinderi turistice. Turiştii chinezi au ajuns o forţă motrice majoră în vânzările de bunuri de lux în Europa. Mulţi vin la Paris pentru a vizita magazinele de lux unde articole precum genţile de designer sunt mai puţin costisitoare decât în China.
Unii dintre noii turişti aleg Europa deoarece a devenit mai accesibilă în contextul deprecierii euro faţă de valute majore precum dolarul şi yenul. Dolarul a urcat la nivelul cel mai puternic în mai mult de un an în raport cu euro, în iulie, în timp ce yenul a atins punctul cel mai puternic faţă de euro în mai mult de un deceniu.
Nu toate destinaţiile turistice importante asistă la astfel de creşteri. Grecia, una dintre cele mai populare din lume, a cunoscut un declin al vizitatorilor. Aproximativ două milioane de turişti au vizitat ţara în iunie, cu circa 6% mai puţini decât în 2011, potrivit Băncii Greciei. Sosirile la aeroport sugerează că declinul este mai rău la Atena, care a suferit de pe urma reputaţiei de greve şi proteste din timpul crizei euro. Nimic din această disperare nu se resimte şi la Turnul Eiffel, unde vânzările masive de bilete şi reducerile finanţează un proiect de renovare în valoare de 25 milioane de euro (32 milioane dolari), pentru a instala o podea de sticlă la primul nivel. Explicaţia este că peste 90% din vizitatorii săi provin din afara Franţei, americanii reprezentând cel mai mare contingent, de 8,5%, potrivit unui sondaj din aprilie-mai. Brazilienii sunt un contingent în creştere rapidă, de peste 5% dintre vizitatori, comparativ cu un procent redus la începutul deceniului.
”Este incredibil, dar anul trecut au fost mai mulţi brazilieni decât germani la Turnul Eiffel’, a declarat Nicolas Lefebvre, directorul executiv al operatorului Turnului. Deşi vizitarea a scăzut cu 15% la sfârşitul lunii iulie, din cauza defectării unui lift, vizitele din august au revenit la ritmul din 2011, aducând aproximativ 820.000 de vizitatori, a afirmat Lefebvre.
"La Turnul Eiffel nu există nicio criză. Nu o simţim aici", spune Fabrice Schmitt, maitre d’hotel la ”Le Jules Verne Restaurant” clasificat la o stea Michelin.
Sursa: Agerpres