În anul 2005, Ștefan Ponea era angajatul unei companii românești. Atunci a observat o nișă cu mare potențial: închirierea echipamentelor de construcții. I-a prezentat ideea șefului său și, cum acesta nu s-a arătat deschis să investească în ea, a decis să mizeze pe propria viziune. Așa că a înființat, alături de soție, firma Industrial Access. Investiția inițială a fost de 3.000 de dolari, bani proveniți dintr-un credit bancar.

Cu toate că și-a asumat un risc foarte mare, fiindcă a obținut credite cu garanții imobiliare, iar orice mișcare greșită îl putea trimite în stradă, spune că traseul său profesional s-a dovedit plin de împliniri, satisfacții, pasiune și exemple din care a învățat cum să devină mai bun pentru propria persoană, pentru familie și, desigur, pentru echipa din care face parte. Nu i-a fost deloc ușor, mai ales că nu prea avea de la cine să învețe în această industrie, în contextul în care în România erau doar jucători „minusculi“. „În prezent sunt peste 80 de firme, din care cel puţin cinci multinaționale“, spune CEO-ul Industrial Access.

Printre greșelile pe care le-a făcut la început, mărturisește Ștefan Ponea, se numără asocierea cu trei acționari care s-au angajat să asigure investițiile necesare dezvoltării afacerii, lucru care nu s-a întâmplat la nivelul agreat la înființarea companiei. „Am remediat această situație printr-un exit forțat, care a avut loc în decembrie 2007, în momentul în care fondul Balkan Accession Fund a decis să cumpere pachetul majoritar din Industrial Access, fapt care a făcut posibilă dezvoltarea reală a companiei până la nivelul său de azi“, explică el. Acum, businessul său „s-ar traduce“ printr-o flotă de peste 2.700 echipamente, în valoare de circa 40 milioane de euro (preț achiziție), cu un grad de ocupare mediu de 65% și un portofoliu de peste 10.500 clienți unici.

 

De regulă, nu lucrează cu companii de stat, așa că ponderea acestei categorii în venituri este aproape zero. Pentru că întotdeauna și-a comparat performanța cu jucători profesioniști din Europa sau Statele Unite, firma sa a primit și câteva recunoașteri internaționale, cum ar fi „Small Rental Company of the Year“ (European Rental Awards 2011) sau „Access Rental Company of the Year 2013“ (International Awards for Powered Access 2013). 

Creșterea „urcă“ prin fuziuni

Pentru businessul lui Ponea, 2015 a fost cel mai bun an din istorie, raportat la indicatori precum cifră de afaceri, profit, capacitatea flotei și numărul proiectelor. Industrial Acces a avut la nivelul acelui an o cifră de afaceri consolidată de circa 12,3 milioane euro şi un profit net consolidat de 1,9 milioane euro.

În 2016, compania a avut o evoluție similară, atât din punct de vedere al cifrei de afaceri cât și al profitului, iar în 2017, după ce a fuzionat cu Romlift, firmă care comercializează şi închiriază utilaje de ridicat şi manipulat pentru construcţii, în primele luni s-a raportat o creștere de 57% a cifrei de afaceri, fapt datorat în mare măsură sinergiilor dintre noul proprietar – TVH și structura locală deja existentă. Ca urmare a acestei preluări, Ștefan Ponea estimează o dublare a cotei de piaţă, în următorii cinci ani, de la 20%, cât este în prezent, la 40%.

Totodată, soluţiile privind infrastructura şi software-ul de gestionare a activităţii, create de ei, vor fi exportate la nivel european. „Fuziunea are loc în urma celei mai importante achiziţii de pe piaţa serviciilor de închiriere de echipament de construcţii din România înregistrate la nivelul anului 2016, când, în luna octombrie, am făcut un exit total. Atunci am semnat acordul de transfer a 100% din acţiunile deţinute în Industrial Access SA de la fondul Balkan Accession Fund (BAF) şi de către mine, catre Grupul TVH“, explică Ștefan Ponea.

Cu sediul în Benelux, TVH are o cifră de afaceri de peste 1,3 miliarde de euro și aproximativ 4.900 de angajați, pe toate continentele. Grupul este prezent în România din anul 2013, prin achiziţia societăţii Romlift, fuziunea celor două companii fiind, astfel, un pas firesc. În noua formulă, echipa Industriei Access depăşeşte 100 de angajaţi şi are nouă puncte de lucru în România. 

 

Despre piața în care activează, Ponea spune că este deosebit de fragmentată, nereglementată, cu multe capcane, dar și cu opor­tunități. „Potențialul de creștere este mare, dacă ne raportăm la Europa, și foarte mare, dacă ne raportăm la America de Nord. Este loc de creștere și de noi jucători și vă pot confirma că există interes real pentru piața românească din partea multinaționalelor europene“, încheie antreprenorul.

Lecțiile lui Ștefan Ponea

Decizia de prioritizare este critică. Felul în care orice angajat, de la femeia de serviciu până la CEO, alege să facă un lucru înaintea altuia face dife­rența între succes și medio­critate. 
Investește în dezvoltarea oa­me­nilor. 
Investește în tehnologie. 
Mergi cât mai departe de casă, în domenii noi, cunoaște culturi și idei noi. 
Nu uita de unde ai plecat.