Premierul Victor Ponta le-a solicitat săptămâna trecută ministrului Transporturilor şi ministrului Finanţelor să discute cu reprezentanţii companiilor despre preţul combustibililor, arătându-se convins că printr-o astfel de discuţie se va putea ajunge la un preţ corect şi rezonabil. Astăzi, el a declarat că nu are instrumente sî coboare preţul, fiind o piaţă liberă, dar că guvernul poate face politici fiscale care să sprijine aceastî scădere.
Cu toate acestea premierul a omis să spună că statul a ajuns să ia din preţul carburanţilor mai mult decât ia producătorul. Anul trecut, în aprilie, guvernul a introdus o supraaciză de 7 eurocenţi pe litrul de carbrant şi a stabilit un curs artificial pentru calculul accizelor de 4,7380 lei/euro pe care l-a menţinut şi în acest an.
Potrivit datelor Oil Bulletin, un litru de benzină fără taxe costa, la jumătatea lunii decembrie, 2,23 de lei, iar litrul de motorină fără taxe avea un preț de 2,54 de lei. Totuși, prețul la pompă, adică cel plătit de șoferi când au alimentat la jumătatea lunii decembrie, a fost de 5,298 lei – în cazul benzinei de 95, iar cel al motorinei de 5,50 de lei.
Statele membre cu cel mai mic preț al benzinei fără taxe sunt: Suedia (0,47 euro/litru), Germania (0,48 euro/litru) și Estonia (0,49 euro/litru). Cea mai scumpă benzină fără taxe se găsește în Malta (0,71 euro/litru) și în Bulgaria (0,61 euro/litru).
Media europeană (UE 28) a benzinei fără taxe este de 0,513 euro/litru, în timp ce prețul cu taxe este de 1,38 euro/litru. România se află sub media europeană atât în ceea ce privește prețul fără taxe, cât și la prețul cu taxe incluse. Mai exact, benzină fără taxe costa la 15 decembrie sub 50 eurocenți (0,49 euro/litru), iar litrul cu taxe incluse costa 1,18 euro.