UPDATE Ponta vrea să transfere metroul bucureştean în ograda lui Oprescu

Compania de metrou – Metrorex va trece, în în perioada următoare, de la Ministerul Transporturilor la Primăria Capitalei, a anunţat premierul Victor Ponta, la începutul şedinţei de guvern.

UPDATE 13: Ponta a anunţat, la Palatul Victoria, că Tarom va avea management privat, CFR Marfă va intra în procesul de privatizare, iar Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale va fi reorganizată.
În anii trecuţi au existat mai multe discuţii referitoare la transferul Metrorex în ograda Primăriei Municipiului Bucureşti, însă până în prezent toate negocierile au rămas la stadiu de intenţie, de fiecare dată discuţiile blocându-se la capitolul subvenţii, întrucât transportul cu metroul este subvenţionat de către stat.

În urmă cu câteva minute, prim-ministrul a explicat că Metrorex va beneficia în continuare de bani de la bugetul de stat.

“O să vă propunem, de altfel, Guvernul, să adoptăm, în perioada imediat următoare, câteva măsuri pe care demult trebuia să le luăm. Prima dintre ele ar fi trecerea metroului la Primăria Municipiului Bucureşti pentru că trebuie continuate investiţiile”, a spus Ponta.

La rectificarea bugetară efectuată în urmă cu puţin timp au fost reduse fondurile alocate pentru construcţia magistralei 5 de metrou.

“Motivul reducerii sumelor alocate în anul 2012 pentru obiectivul Magistrala 5 Drumul Taberei – Universitate este rectificarea bugetară executată conform O.U.G nr. 13 din luna august a acestui an. Ordonatorul de credite – Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii s-a asigurat însă ca prin rectificarea bugetară sumele alocate să fie suficiente pentru derularea lucrărilor până la sfârşitul acestui an, urmând ca pentru anul viitor suma necesară să fie prinsă în buget”, a anunţat şiMetrorex.

Lucrările la tronsonul de metrou Eroilor (Universitate) – Valea Ialomiţei (Drumul Taberei), inaugurate în noiembrie 2011, vor fi finalizate în 2015. La trei ani de la definitivarea studiului de fezabilitate şi a aprobării indicatorilor tehnico-economici prin HG nr. 1419/14.11.2008, licitaţia pentru execuţia Magistralei 5 de metrou a fost câştigată de Asocierea S.p.A. – FCC Constucciones S.A, S.C. Delta ACM 93 SRL şi S.C. AB Construct SRL. Noua magistrală va avea o lungime de 6,22 km şi va cuprinde nouă staţii: Râul Doamnei, Brâncuşi, Romancierilor, Parc Drumul Taberei 34, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor.

Costurile întregii Magistrale 5, inclusiv tronsonul Universitate – Pantelimon, se ridică la 1,7 miliarde euro, din care jumătate sunt suportate printr-un credit contractat prin BEI, iar restul din bugetul de stat.

Concret, bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a fost redus, în urma rectificării, cu 1,25 miliarde lei, la 13,42 miliarde lei, cea mai mare parte a banilor fiind tăiaţi de la cofinanţarea proiectelor cu fonduri externe nerambursabile postaderare, respectiv suma de 1,01 miliarde lei.

“S-a vorbit destul de mult de tronsonul spre Drumul Taberei şi trebuie continuat, dar trebuie nu să spunem noi de la minister pe tot felul de interese obscure cum săpăm în şapte direcţii metrou şi de fapt nu terminăm nicăieri, ci trebuie Primăria Generală, cu sprijin de la Guvern şi cu propriile forţe, pe baza mandatului pe care îl are de la bucureşteni, să decidă prioritizarea. Întâi fac linia spre Drumul Taberei, după aceea cea spre Pantelimon. Săpăm în şapte locuri de şapte ani şi o să terminăm în 70 de ani”, a spus Ponta, citat de Agerpres.

Citiţi şi: Extravaganţa lui Oprescu de 1,6 mld. euro