Programul "Rabla" din acest an trebuie să fie ultimul, iar pentru a avea un efect pozitiv trebuie să înceapă în februarie, a declarat preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA), Ernest Virgil Popovici.
"Toţi membrii APIA au fost de acord că Programul 'Rabla' a avut rezultate pozitive, dar, după cum aţi văzut, în fiecare an a fost din ce în ce mai puţin util. Drept pentru care, toţi membrii APIA, fără excepţie, au fost de acord să solicite ministerului de resort demararea ultimul program 'Rabla' în 2014. Peste două săptămâni, vom avea o întâlnire cu oficialii de la Ministerul Mediului. Noi am cerut ca programul să înceapă din februarie. Nu este din scurt, pentru că acesta este pregătit încă de anul trecut. Pe de altă parte, dacă porneşte şi anul acesta în iunie, ca în 2013, va avea un efect dezastruos", a afirmat Popovici.
Întrebat care va fi alternativa în 2015 la programul guvernamental privind înnoirea parcului auto naţional, şeful APIA a menţionat că există discuţii în acest sens, însă este nevoie şi de o deblocare a creditării.
"Pentru 2015, suntem în discuţii să vedem care este alternativa la 'Rabla'. E nevoie de o colaborare cu dealerii, cu Ministerul de Finanţe. În plus, dacă se dă drumul la creditare, va exista un atu. Practic, cu banii pe care cineva îi dă pe o maşină cu o vechime mai mare de 15 ani, îşi poate contracta un leasing fără a se împovăra prea mult" a explicat preşedintele APIA.
Conform Administraţiei Fondului pentru Mediu /AFM/, românii au cumpărat, până în prezent, aproape 13.400 de autoturisme noi prin intermediul Programului 'Rabla 2013', iar circa 19.900 de maşini mai vechi de zece ani au ajuns la casat.
Din numărul total de autovehicule cumpărate, 690 au beneficiat de eco-bonusuri.
AFM a alocat, în 2013, în primă fază, 135 de milioane de lei pentru 20.000 de tichete 'Rabla'. Ulterior, din noiembrie, numărul voucherelor a fost suplimentat cu 3.000 de exemplare.
Programul "Rabla" are ca scop înlocuirea maşinilor mai vechi de 10 ani, pentru ediţia din acest an a programului fiind utilizat un singur tichet valoric în valoare de 6.500 de lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou.
Datele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) arată că parcul auto naţional din România ajunsese, la finele anului 2013, la aproximativ 5,98 milioane de unităţi, în creştere cu 4,73% faţă de aceeaşi perioadă din 2012.
Din totalul de 5.985.085 de vehicule care circulă pe drumurile naţionale, 4.693.651 exemplare sunt autoturisme şi mai mult de 3,3 milioane dintre acestea au motoare pe benzină.
De asemenea, circa 1,91 milioane de vehicule din parcul auto naţional au o vechime cuprinsă între 6 şi 10 ani, iar 1,42 milioane de unităţi au un grad de uzură cuprins între 11 şi 15 ani. Mai mult, aproape 1,14 milioane de maşini sunt mai vechi de 20 de ani.
La nivel general, 2,35 de milioane români au preferat maşinile Diesel, iar 3,32 de milioane cele pe benzină.AGERPRES